ماهی‌های مرکب چگونه استتار می‌کنند؟

محققان دانشگاه کوئینزلند بینش جدیدی در مورد مغز ماهی مرکب کشف کرده‌اند که توضیحی برای توانایی منحصر به فرد این حیوان دریایی در استتار ارائه می‌دهد.

به گزارش تکناک، دانشمندان علوم اعصاب اولین نقشه دقیق از ساختار مغز و شبکه عصبی ماهی مرکب ایجاد کرده‌اند که مسیر جدیدی را برای درک توانایی استتار این جاندار دریایی باز می‌کند.

دکتر ون سونگ چانگ، نویسنده اصلی، از آزمایشگاه مارشال QBI، گفت: درک بسیاری از ما از مغز ماهی مرکب تنها بر اساس یک گونه متداول ماهی مرکب اروپایی شبزی است.

ما می‌خواستیم با تمرکز بر روی ‌ماهی‌های مرکب منتخب که در طول روز فعال هستند و مقایسه های بعدی با سایر گونه‌های نواحی مدیترانه، هند و اقیانوسیه، شکاف‌های این دانش را پر کنیم.

تیم تحقیقاتی مؤسسه مغز کوئینزلند دانشگاه کوئینزلند از آناتومی ناخالص و تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) برای نظارت بر تغییرات در نواحی بینایی و یادگیری مغز استفاده کردند و یافته‌های خود را با سایر گونه‌های ماهی مرکب مقایسه کردند تا یک نقشه جامع ارتباط مغزی تهیه کنند.

دکتر چانگ گفت: آنچه ما کشف کردیم شبکه عصبی درگیر در عملکرد حساس به مواد شیمیایی و کنترل الگوی بدن بود، که به ماهی مرکب اجازه می دهد در جستجوی غذا و استتار از آن استفاده کند. ما همچنین کشف کردیم که سازگاری‌های مغز بازتابی از نیازهای زندگی روزمره آنها در مورد اکولوژی و زیستگاه است.

نقشه ساختار مغز همچنین می تواند به محققان کمک کند تا مسیر تکاملی مغز ماهی مرکب را درک کنند و به این ترتیب، احتمالاً بینشی در مورد تکامل مغز خودمان به دست آورند.

دکتر چانگ گفت: این تحقیق به درک رو به رشد ما از مغز ماهی مرکب همراه با اکتشافات اخیر ما در مغز اختاپوس می افزاید. این نشان می دهد که از ساختارهای مغز می توان برای بررسی تاریخچه تکاملی سرپایان استفاده کرد. و با درک ساختارها و شبکه‌های مغزی حیوانات دیگر، می‌توانیم شروع به درک بیشتر نیروهایی کنیم که مغز ما را شکل داده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.