کشف ترکیبات آلی متنوع از شهاب سنگ مریخ

یک تیم بین المللی از دانشگاه فنی مونیخ، تنوع گسترده ای از ترکیبات آلی را در شهاب سنگ مریخی Tissint کشف کرده اند.

یک تیم بین المللی از محققان به رهبری فیلیپ اشمیت-کوپلین و اندرو استیل از دانشگاه فنی مونیخ، تنوع گسترده ای از ترکیبات آلی را در شهاب سنگ مریخی Tissint کشف کرده اند.

به گزارش تکناک، Tissint، یک شهاب سنگ مریخی است که بیش از 11 سال پیش به زمین سقوط کرد و در مراکش فرود آمد. این شهاب سنگ  یکی از تنها پنج شهاب سنگی است که در مسیر سقوط خود به سیاره ما مشاهده شده است.قطعاتی از آن در بیابان، در حدود 30 مایلی از شهری که به آن نامگذاری شده پراکنده شده است.

این نمونه از سنگ مریخی صدها میلیون سال پیش در همسایه سیاره ای نزدیک ما شکل گرفت و در اثر یک رویداد خشونت آمیز به فضا پرتاب شد. کشف داستان‌های منشأ ترکیبات آلی شهاب‌سنگ Tissint می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا بفهمند آیا سیاره سرخ تاکنون میزبان حیات بوده است یا خیر؟ همچنین اطلاعات با ارزشی در مورد تاریخ تکامل سیاره زمین ارائه می دهد.

اشمیت کوپلین، نویسنده اصلی این مقاله گفت: مریخ (چهارمین سیارۀ منظومۀ خورشیدی) و زمین در بسیاری از جنبه های تکامل خود مشترک هستند. در حالی که حیات در سیاره مادری ما پدید آمد و رشد کرد، این سوال که آیا هرگز در مریخ وجود داشته است یک موضوع تحقیقاتی بسیار داغ است که نیاز به دانش عمیق‌تر از آب، مولکول‌های آلی و سطوح واکنش‌پذیر سیاره مریخ دارد.

مولکول های آلی حاوی کربن، هیدروژن، اکسیژن، نیتروژن، گوگرد و گاهی عناصر دیگر هستند. ترکیبات آلی معمولاً با حیات مرتبط هستند، اگرچه تحقیقات قبلی از شهاب سنگ مریخ نشان داده است که می توان آنها را توسط فرآیندهای غیر بیولوژیکی ایجاد کرد که به آن شیمی آلی غیر زنده می گویند.

استیل عضو هر دو تیم علمی مریخ نورد Perseverance و Curiosity که تحقیقات گسترده ای در مورد مواد آلی موجود در شهاب‌سنگ‌های مریخ، از جمله Tissint انجام داده است، اضافه کرد: درک فرآیندها و توالی رویدادهایی که این فراوانی آلی غنی را شکل دادند، جزئیات جدیدی را در مورد قابلیت سکونت در مریخ و احتمالاً در مورد واکنش هایی که می تواند به شکل گیری حیات منجر شود، آشکار می کند.

محققان توانستند فهرست آلی شهاب سنگ را به طور کامل تجزیه و تحلیل کنند و ارتباط بین نوع و تنوع مولکول های آلی و کانی شناسی خاص را آشکار کنند. تلاش‌های آن‌ها منجر به ساخت جامع‌ترین فهرستی شد که تاکنون از تنوع ترکیبات آلی یافت شده در یک شهاب‌سنگ مریخی یا در نمونه‌ای که توسط یک مریخ‌نورد ار سیاره مریخ جمع‌آوری و آنالیز شده مشاهده نشده است. این کار جزئیاتی را در مورد چگونگی تکامل فرآیندهای رخ داده در گوشته و پوسته مریخ، به ویژه با توجه به مواد آلی غیرزیستی که از فعل و انفعالات آب و سنگ تشکیل شده است، را آشکار کرد.

نکته جالب توجه فراوانی ترکیبات آلی منیزیم بود، مجموعه ای از مولکول های آلی که قبلاً در Mars (سیاره مریخ) دیده نشده بود. این کشف بینش های جدیدی را در مورد ژئوشیمی پرفشار و دمای بالا ارائه می دهد که فضای داخلی عمیق سیاره سرخ را شکل داده و نشان دهنده ارتباط بین کربن و چرخه  تکامل مواد معدنی است.

محققان می‌گویند که نمونه‌های بازگردانده شده از Mars (fourth planet in the Solar System from the Sun) توسط ماموریت‌های آینده باید اطلاعات بی‌سابقه‌ای درباره شکل‌گیری، پایداری و پویایی ترکیبات آلی در محیط‌های واقعی مریخ ارائه دهند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.