مایکروسافت مالک شرکت سازنده بازی Activision شد

پس از یک کشمکش طولانی مدت، تلاش مایکروسافت برای خرید شرکت سازنده بازی بزرگ Activision بالاخره به نتیجه رسید.

به گزارش تکناک، این امر پس از پذیرش پیشنهاد بازسازی شده توسط سازمان رقابت و بازارهای انگلستان (CMA) که به نگرانی‌های CMA درباره تسلط و انحصار مایکروسافت بر بازار بازی‌های ابری بود، رخ داد.

امتیاز اصلی مایکروسافت (شرکت فناوری آمریکایی) برای انجام معامله به طور مستقیم بر سر حق استریمینگ ابری Activision قرار دارد، که به جای فروش به مایکروسافت، در واقع به یوبی‌سافت انتقال می‌یابد. ناشر بازی فرانسوی، یوبی‌سافت، برای ۱۵ سال آینده حق استریمینگ ابری Activision را در تمام بازی‌های کامپیوتری و کنسولی به دست خواهد آورد، اما این فقط برای بازارهای خارج از منطقه اقتصادی اروپا (EEA) اعمال می‌شود.

درون EEA، یوبی‌سافت یک “مجوز غیر انحصاری برای فروش، توزیع و زیرمجوز دادن به حق اجرای نسخه‌های استریمینگ ابری بازی‌های Activision” دریافت خواهد کرد. این بدان معنی است که مایکروسافت نیز قادر خواهد بود حق استریمینگ ابری بازی‌های اکتیویژن را در اروپا به دست آورد.

سارا کاردل، مدیرعامل CMA  گفت: “با فروش حق استریمینگ ابری Activision به یوبی‌سافت، ما اطمینان حاصل کردیم که Microsoft نمی‌تواند این بازار مهم و به سرعت در حال توسعه را به کنترل خود درآورد. با رشد بازی‌های ابری، این اقدام ما اطمینان می‌دهد که مردم قیمت‌های رقابتی بیشتری، خدمات بهتر و گزینه‌های بیشتری دریافت کنند. ما تنها سازمان رقابتی در سراسر جهان هستیم که به این نتیجه رسیده‌ایم.”

مایکروسافت در ابتدا در ژانویه ۲۰۲۲، برنامه خرید اکتیویژن را در یک معامله بزرگ به ارزش ۶۸.۷ میلیارد دلار اعلام کرد. این حرکت در واقع مایکروسافت را سومین شرکت سازنده بازی بزرگ جهان از نظر درآمد (پس از تن‌سنت و سونی) می‌کند و به آن کنترلی بر برنده‌های بزرگی مانند World of Warcraft و Call of Duty می‌دهد.

در نهایت، کمیسیون اروپا (EC) با تعدادی شرط، معامله را تأیید کرده و کمیسیون تجارت فدرال آمریکا (FTC) در ایالات متحده، با تمام تلاش خود قادر به مسدود کردن معامله نبوده است. در این حالت، بریتانیا به تنهایی در حوزه نظارتی باقی مانده است و به قاطعیت به دفاع از مواضع خود در جلوگیری از تکمیل خرید پایبند بوده است. در آوریل، CMA به نتیجه رسید که این معامله “به شدت رقابت را ضعیف می‌کند” و ” قدرتمندترین اپراتور” در بازار بازی‌های ابری را ایجاد خواهد کرد.

شایان ذکر است که Microsoft (American multinational technology corporation) به توافقات مختلفی برای حفظ بازی‌های Activision Publishing (American video game publisher) در پلتفرم‌های رقیب، از جمله نینتندو، سونی و استیم، برای یک دوره ۱۰ ساله دست یافت. اما CMA ادعا کرد که پیشنهادات مایکروسافت نمی‌تواند به سادگی جایگزین “پویایی رقابتی” فعلی شود.

در ماه اگوست، مایکروسافت در تلاش برای انجام معامله، برخی امتیازاتی را ارائه کرد و پیشنهاد داد که حق استریمینگ ابری برای تمامی بازی‌های فعلی و آینده Activision را به رقیب اکتیویژن، یوبی‌سافت، واگذار کند. و ماه گذشته، بریتانیا نشانه‌های قوی‌تری از این داشت که این امتیازات، بسیاری از نگرانی‌های آن را حل می‌کند و درب را برای معامله باز می‌کند.

در حال حاضر، به نظر می‌رسد CMA به طور کامل بر معامله مسلط شده است و به حدی پیشرفت کرده است که به ظاهر نیز تبلیغاتی برای این خرید انجام داده است و امتیازات مایکروسافت را به عنوان “تغییردهنده بازی که رقابت را ترویج می‌کند” توصیف کرده است.

از یک جهت، CMA و در نتیجه بریتانیا، به خاطر تحقق این تغییرات Microsoft، خود را تشویق می‌کنند. اما از سوی دیگر، نیز بسیار انتقاداتی به تاکتیک‌های مایکروسافت در طول مراحل این معامله که ۲۱ ماه طول کشید، دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.