سرمایه گذاری مایکروسافت برای کاهش انتشار کربن

مایکروسافت به تازگی از یک طرح بزرگ برای کاهش انتشار کربن حاصل از یک نیروگاه چوب سوز حمایت مالی کرده است.

به گزارش تکناک، این غول فناوری امروز قراردادی با شرکت انرژی دانمارکی اورستد امضا کرد که حاکی از خرید اعتباری برای جذب 2.76 میلیون تن دی اکسید کربن از نیروگاه برق Asnæs   طی 11 سال است.

طبق بیانیه مطبوعاتی اورستد، این یکی از بزرگترین معاملاتی است که هر شرکتی تا به امروز برای کاهش انتشار دی اکسید کربن انجام داده است. این حرکت قرار است به مایکروسافت کمک کند تا به هدف خود برای منفی شدن در انتشار کربن تا سال 2030 دست یابد. این شرکت قرار است دی اکسید کربن بیشتری نسبت به تولید خود از سیاره زمین حذف کند.

ثبت یکی از بزرگترین معاملات تاریخ

فناوری کاهش انتشار کربن هنوز در حال شکل گیری است، و برخی از گروه های زیست محیطی و محققان تردید دارند که راهبردی که مایکروسافت اخیراً به آن روی آورده است می تواند راهی موثر برای مقابله با تغییرات آب و هوایی باشد یا خیر؟ بدون پشتیبانی مایکروسافت، اورستد نمی توانست دستگاه های جذب کربن را در نیروگاه خود نصب کند. در اطلاعیه اورستد آمده است: یارانه های دولتی دانمارک و قرارداد مایکروسافت هر دو برای قابل اجرا کردن این پروژه ضروری بودند.

با کمک مایکروسافت، اورستد توانست یک قرارداد حتی بزرگتر و 20 ساله با آژانس انرژی دانمارک (DEA) برای جذب دی اکسید کربن از نیروگاه Asnæs در نیوزلند غربی و یک نیروگاه دوم در نزدیکی کپنهاگ منعقد کند. پس از نصب دستگاه های جذب کربن، آنها باید تا سال 2026 بتوانند سالانه 430000 تن دی اکسید کربن را جذب کنند. برای مقایسه، این تقریباً معادل مقدار دی اکسید کربنی است که یک نیروگاه گاز سوز در یک سال منتشر می کند.

این نیروگاه‌ها، تراشه‌های چوب و کاه را می‌سوزانند، سوخت‌هایی که به نام زیست توده نیز شناخته می‌شوند. سوزاندن زیست توده، که می تواند شامل ضایعات کشاورزی و سایر مواد گیاهی باشد، به عنوان یک منبع انرژی پایدار بحث برانگیز است. اتحادیه اروپا زیست توده را به عنوان بزرگترین منبع انرژی تجدیدپذیر خود می داند. بسیاری از چوب های سوزانده شده از درختان قطع شده در جنگل های سراسر اروپا و جنوب شرقی ایالات متحده است. اورستد می‌گوید تراشه‌های چوبی که در نیروگاه Asnæs آن سوزانده شده است از جنگل‌های که با مدیریت پایدار اداره می شوند می‌آیند و شامل درخت‌های معیوب یا بقایای هرس درختان  می‌شوند.

آیا سوزاندن درختان برای محیط زیست مفید است؟

چگونه سوزاندن درختان قرار است برای محیط زیست مفید باشد؟ از این گذشته، چوب همچنان هنگام سوختن دی اکسید کربن آزاد می کند. بحث این است که درختان یا محصولاتی که برای تولید زیست توده استفاده می شوند، به طور طبیعی دی اکسید کربن را زمانی که زنده هستند جذب و ذخیره می کنند. بنابراین اگر درختان یا گیاهان را دوباره بکارید، به طور بالقوه می توانید سوختی داشته باشید که کربن خنثی است.

اورستد با افزودن فناوری‌هایی که می‌توانند دی اکسید کربن را از دودکش‌های نیروگاه‌هایش فیلتر کرده و از نفوذ آن به جو جلوگیری کنند، یک قدم جلوتر می‌رود. با انجام این کار، اورستد معتقد است نیروگاه های خود را که با سوزاندن زیست توده انرژی تولید می کنند تبدیل به کربن منفی خواهند کرد.

آنها قصد دارند دی اکسید کربن اضافی را که جذب می کنند در زیر دریای شمال دفن کنند و اعتباری را به مایکروسافت بفروشند که هر کدام از آنها نشانگر یک تن دی اکسید است. سپس مایکروسافت می‌تواند از این اعتبارات برای ادعای اینکه برخی از آلودگی‌های گازهای گلخانه‌ای خود را حذف کرده است، استفاده کند.

تحقیقات قبلی نشان داده است که سوزاندن زیست توده چوبی می‌تواند انتشار دی اکسید بیشتری نسبت به آنچه جذب شده ایجاد کند. این به این دلیل است که تنها جذب آلاینده های دودکش نمی تواند تمام آلودگی هایی را که ممکن است از قطع درختان و حمل و نقل چوب به وجود بیاید، محاسبه کند. بعلاوه، رشد درختان یا گیاهان به اندازه کافی زمان بر است بنابراین  افراد نمی توانند برای کاهش مقدار قابل توجهی دی اکسید کربن به آنها تکیه کنند.

فیلیپ گودمن، مدیر بخش حذف کربن در مایکروسافت، در ایمیلی به The Verge می گوید: ما فکر می کنیم که جزئیات بسیار مهم هستند. گودمن می گوید که یک پروژه جذب کربن موثر باید از زیست توده برداشت شده از مناطق مناسب استفاده کند و تمام انتشارات فرایند آن را نیز در نظر بگیرد. مایکروسافت از گفتن مبلغی که به اورستد برای اعتبار حذف کربن برای این پروژه خاص می پردازد خودداری کرد.

مایکروسافت اخیراً روی  فناوری‌های انرژی پاک تمرکز کرده است. هفته گذشته، این شرکت برنامه ای برای خرید برق از یک نیروگاه همجوشی هسته ای آینده را اعلام کرد. با این وجود برخی کارشناسان فکر نمی کنند چنین نیروگاه پیشرفته ای به طور واقعی برای چندین دهه دیگر توسعه یابد. مایکروسافت همچنین به یک شرکت سوئیسی به نام Climeworks پول پرداخت کرده است تا CO2 هوا را فیلتر کند. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.