کشف یک پلیمر جدید که به هرشکلی درمی‌آید

دانشمندان آزمایشگاه اندرسون در دانشگاه شیکاگو یک متالوپلیمر را کشف کرده اند که می تواند به اشکال مختلف ساخته شود و تقریباً در هر محیطی پایدار می ماند.

دانشمندان آزمایشگاه اندرسون در دانشگاه شیکاگو یک متالوپلیمر را کشف کرده اند که می تواند به اشکال مختلف ساخته شود و تقریباً در هر محیطی پایدار می ماند.

به گزارش تکناک، این متالوپلیمر را می توان اسپری کرد، سرد کرد یا به هر شکلی قالب زد ، همچنین رسانای الکتریسیته است.

متالوپلیمر جدید پلاستیکی خواص فلزی دارد و هنگامی که سرد شود، گرم شود، در هوا بماند یا در معرض اسید قرار گیرد، پایدار می ماند.

محققان می‌گویند که این ماده می‌تواند برای ساخت  دستگاه‌های پزشکی که پوشیدنی هستند یا دیگر انواع لوازم الکترونیکی پوشیدنی ارزشمند باشد.

این یک پودر سیاه تیره است.

دکتر جان اندرسون، نویسنده ارشد این تحقیق از دانشگاه شیکاگو، گفت: با این حال، وقتی آن را به عنوان یک فیلم روی سطحی قرار می دهیم، یا آن را می فشاریم ، رنگین کمانی و براق می شود.

او افزود: از آنچه ما می‌توانیم بگوییم، تا حدود 250 درجه سانتیگراد پایدار است و اشاره کرد که این ماده دارای خواص رسانایی مشابه گرافیت است.

رسانایی

رسانایی الکتریکی در موادی وجود دارد که الکترون ها آزادانه حرکت می کنند. این به طور سنتی به عنوان یک ویژگی کلیدی مواد رسانای جامد در یک ساختار منظم دیده می شود.

به گزارش تکناک، این ماده جدید یک متالوپلیمر تشکیل شده از زنجیره های مولکولی ساخته شده از گوگرد، کربوکسین و هیدروژن است که نیکل را با فواصل منظم حمل می کنند و اگرچه ساختاری نامرتب دارد ولی بسیار رسانا است.

سوالی که بی پاسخ باقی می ماند

تیم تحقیقاتی نتوانست یک نظریه محکم در مورد اینکه چرا این اتفاق در این ماده رخ می دهد پیدا کند، اما آنها فرض می کنند که زنجیره ای از پلیمرها یک استک بی نظم را تشکیل می دهند. این را می توان به انبوهی از کارت های بازی به هم ریخته تشبیه کرد.

این استک ها در ساختار این ماده به شکلی نامرتب در کنار هم قرار می گیرند و ماده ای بی شکل ایجاد می کنند، اما جریان آزاد الکترون ها را به صورت عمودی و افقی امکان پذیر می کنند.

اندرسون می‌گوید: در حالی که ما هنوز تصویر کاملاً واضحی از ساختار این ماده نداریم ولی  فکر می‌کنیم که نوع  طراحی مولکولی این ماده  زنجیره‌های همپوشانی قوی و ویژگی‌های فلزی را امکان‌پذیر می‌کند، حتی زمانی که بی‌نظم و بی‌شکل باشد.

اندرسون گفت: ما تصور می کنیم که این مواد می توانند رسانای الکتریکی قوی تری باشند و ممکن است به راحتی روی سطوح یا دستگاه های دیگر اسپری یا رنگ آمیزی شوند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.