تمایل غول‌های فناوری به سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ های هوش مصنوعی

شرکت‌های بزرگ فناوری به شدت به دنبال سرمایه‌گذاری و اتحاد با استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی از طریق بازوهای محاسبات ابری خود هستند.

به گزارش تک ناک، آنها در این رویکرد سؤالات نظارتی مختلفی را در مورد نقش شان به عنوان تأمین‌کننده و رقیب در نبرد برای توسعه «هوش مصنوعی مولد» مطرح می‌کنند.

شرط 300 میلیون دلاری اخیر گوگل بر روی Anthropic مستقر در سانفرانسیسکو، آخرین مورد از یک رشته مشارکت مرتبط با ابر است که بین گروه‌های نوپای هوش مصنوعی و بزرگترین شرکت‌های فناوری جهان ایجاد شده است.

Anthropic بخشی از موج جدیدی از شرکت‌های جوان است که سیستم‌های هوش مصنوعی مولد را توسعه می دهند و با استفاده از آنها برنامه‌های رایانه ای پیچیده‌ای را که در چند ثانیه می‌توانند متن را تجزیه کند و بنویسند و هنر خلق کنند را ایجاد می کنند. این شرکت ها رقیب شرکت‌هایی هستند که توسط شرکت‌های بسیار بزرگ‌تری مانند گوگل و آمازون ساخته می‌شوند.

فناوری پشت محصولات از جمله OpenAI’s ChatGPT، یک ربات چت که می‌تواند از طریق متن با کاربران مکالمه کند، به مقدار زیادی قدرت محاسباتی نیاز دارد و دارای زیرساخت های گران‌قیمتی است که توسط تعداد انگشت شماری از غول‌های فناوری کنترل می‌شود.

digikala

ویلیام کواچیچ، رئیس سابق آژانس ضد انحصار ایالات متحده و استاد قانون ضد انحصار در دانشگاه جورج واشنگتن، گفت: این دقیقاً همان سناریویی است که کمیسیون تجارت فدرال گفته است که روی آن تمرکز خواهند کرد.

او گفت: نگرانی شدیدی در مورد اینکه چگونه شرکت‌های بزرگ خدمات اطلاعاتی فرصت‌ها را برای نسل‌های جدید رقبا محدود می‌کنند وجود دارد، او افزود که احتمالاً توجه زیادی به این معاملات خواهند داشت. کمیسیون تجارت فدرال (FTC) از اظهار نظر خودداری کرد.

این مشارکت‌ها به صاحبان ابر بینشی از استعداد و فناوری درون استارت‌آپ‌ها می‌دهد، در حالی که به شرکت‌های کوچک‌تر اجازه می‌دهد از سرمایه‌گذاری‌های عظیمی که برای ایجاد زیرساخت داده‌های خود لازم بود، بی نیاز شوند. استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی که نیاز به آموزش مدل‌ها دارند، چاره‌ای جز رفتن به آغوش شرکت‌های بزرگی که محاسبات ابری ضروری را با نرخ‌های پایین ارائه می‌کنند ندارند، علاوه بر این سرمایه‌های زیادی که نیاز دارند در دسترس خواهد بود.

جاناتان فرانکل، یکی از بنیانگذاران MosaicML، یک شرکت هوش مصنوعی که در تلاش است تا ابرها را برای مشتریان شرکتی خود که به مدل های هوش مصنوعی نیاز دارند، تجاری کند، گفت: ابرها عاشق قفل شدن هستند، آنها افراد را مجبور به تعهدات عظیم چند ساله می کنند.

پس از اینکه فایننشال تایمز برای اولین بار گزارش داد که سرمایه گذاری Google-Anthropic به غول جستجوگر 10 درصد از سهام این شرکت را داده است، این دو شرکت یک همکاری ابری جداگانه را اعلام کردند.

این مقدمات، بازتاب سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری نقد برای محاسبات است که مایکروسافت سه سال پیش در OpenAI انجام داد. در ژانویه، مایکروسافت یک سرمایه‌گذاری چند ساله و چند میلیارد دلاری دیگر در OpenAI را اعلام کرد که تخمین زده می‌شود 10 میلیارد دلار باشد.

این قرارداد موقعیت مایکروسافت را به عنوان ارائه‌دهنده زیرساخت انحصاری برای یکی از استارت‌آپ‌های پیشرو هوش مصنوعی در جهان تثبیت کرد. ساتیا نادلا، مدیر اجرایی، مدعی شد که مایکروسافت ابررایانه‌ای را برای مدیریت کار OpenAI ساخته است و اکنون می‌تواند برخی از محاسبات هوش مصنوعی را با نصف هزینه رقبای خود انجام دهد. کاهش هزینه برای توسعه محاسباتی مدل‌های زبانی بزرگ کلیدی است. برآوردها هزینه اجرای ChatGPT را با فرض 10 میلیون کاربر ماهانه، 1 میلیون دلار در روز می‌دانند.

در همین حال، برجسته‌ترین اتحاد آمازون در میان استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی تاکنون، Stability AI است که در ماه نوامبر AWS را «شریک ابری ترجیحی» خود برای ساخت و آموزش مدل‌های نسل رسانه خود اعلام کرد.

این همکاری شامل تعهد Stability برای استفاده از تراشه‌های تراینیوم آمازون، پردازنده‌های طراحی‌شده سفارشی است که رقیب واحد پردازش تنسور گوگل است. این قرارداد به آمازون که از نظر برخی در صنعت هوش مصنوعی از نظر قابلیت‌های هوش مصنوعی از مایکروسافت و گوگل عقب مانده است، یک شریک شاخص برای نمایش پلت فرم ابری خود می‌دهد. به گفته یکی از افرادی که با شرایط آشنا هستند، این معامله انحصاری نیست و Stability را برای کار با ارائه دهندگان ابر جایگزین مانند Google Cloud آزاد می گذارد. گوگل همچنین گفت قرارداد ابری آن با Anthropic غیر انحصاری است.

با این حال، به گفته محققان هوش مصنوعی، ساخت و استقرار مدل‌های زبانی بزرگ با میلیاردها پارامتر، مانند GPT یا مدل PalM Google، به سخت‌افزار پایدار نیاز دارد و به گفته محققان هوش مصنوعی، حرکت بین پلت‌فرم‌های مختلف را پس از شروع آموزش یک مدل دشوار می‌کند.

به گفته کواچیچ، از نظر تاریخی، این نوع وابستگی توجه تنظیم کننده های ضد انحصار در سایر زمینه ها از جمله مخابرات را به خود جلب کرده است. این واقعیت که تامین کننده یک سرویس کلیدی شما رقیب شما نیز هست، یک رابطه ذاتا ناجور و پرتنش است.

نیاز اساسی به یک ارائه‌دهنده ابر قابل اعتماد که بتواند زیرساخت‌های محاسباتی را با حجم و فرکانسی که یک راه‌انداز با هوش مصنوعی مولد نیاز دارد تامین کند، به این معنی است که شرکت‌ها به سرعت با شرکت های فناوری ابری بزرگ مجبور به مشارکت میشوند.

گوگل و آمازون روابط نزدیکی با دیگر استارتاپ‌های هوش مصنوعی متمول دارند که مدل‌های زبانی خود را می‌سازند، از جمله Cohere مستقر در کالیفرنیا و شرکت اسرائیلی AI21 Labs که یکی از بنیانگذاران آن، Yoav Shoham، دو شرکت قبلی خود را به گوگل فروخته است.

شرکت مدیریت ابری YellowDog، که به مشتریان کمک می‌کند بین سرویس‌های ابری جابجا شوند، می‌گوید که از چندین اتحاد بین شرکت‌های نوپای هوش مصنوعی که هنوز محصولات خود را راه‌اندازی نکرده‌اند و ارائه‌دهندگان ابری اطلاع دارد. این توافق ها در مرحله‌ای است که شرکت های نوپا می‌خواهند خود را به یک تامین‌کننده متصل کنند و از سهام خود صرفه نظر بکنند.

برخی از دانشگاهیان که می‌خواهند استارت‌آپ خود را راه اندازی کنند، قبل از اینکه حتی توسعه‌دهندگان را استخدام کنند اولین مکالمه‌شان با ارائه‌دهندگان ابری است، زیرا می‌دانند که این کار بسیار گران است. تام بیس، مدیر اجرایی Yellow Dog می‌گوید این موضوع کلیدی است. او از ذکر نام شرکت‌های درگیر خودداری کرد، زیرا توافق‌نامه‌ها شامل بند عدم افشای اطلاعات امضاء کنندگان است.

چنین معاملاتی می تواند به سرعت بررسی های نظارتی را ضروری کند. قانونگذاری با هدف جلوگیری از نفوذ غول‌های فناوری در یک زمینه برای تقویت محصولات دیگر در کنگره ایالات متحده در سال گذشته به تصویب رسید.  امی کلوبوچار، سناتور دموکرات ایالات متحده، سال گذشته در بیانیه ای گفت: این پلتفرم ها از تسلط خود برای آسیب رساندن ناعادلانه به رقبا استفاده می کنند.

 

 

 

 

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.