مدت زمان سرماخوردگی چقدر است؟

مراحل سرماخوردگی شامل یک دوره کمون است که دو تا سه روز قبل از بروز علائم به طول می انجامد. سرماخوردگی ممکن است تا دو هفته طول بکشد، اگرچه علائم معمولاً در این مدت بهبود می یابند.

به گزارش تکناک، به طور معمول علائم سرماخوردگی شامل آبریزش یا گرفتگی بینی، خارش گلو و عطسه است.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) سالانه میلیون ها مورد سرماخوردگی را در ایالات متحده تخمین می زند. بزرگسالان سالانه حدود دو تا سه سرماخوردگی می‌گیرند و کودکان بیشتر به آن مبتلا می‌شوند.

حتی با شستن صحیح دست ها و دوری از افرادی که بیمار هستند، نمی توانید به طور کامل از سرماخوردگی جلوگیری کنید. با این حال در صورت بروز بیماری، می توانید خود را برای بیماری آماده کنید.

این مقاله بیشتر در مورد جدول زمانی سرماخوردگی است و از عفونت تا شروع علائم تا زمانی که احتمالاً احساس بهتری خواهید داشت را به شما توضیح می دهد.

چهار مرحله سرماخوردگی

سرماخوردگی معمولی با دوره کمون شروع می شود و علائم آن دو تا سه روز بعد شروع می شود. اغلب علائم پس از هفت روز به خودی خود فروکش می کنند. سرفه و آبریزش یا گرفتگی بینی ممکن است تا دو هفته طول بکشد.

دوره کمون

مانند بسیاری از ویروس‌های تنفسی، سرماخوردگی نیز از طریق تماس فرد به فرد سرایت می‌کند.

وقتی ویروس سرماخوردگی وارد بدن می شود، شما بلافاصله مریض نمی شوید. ویروس برای تکثیر در بدن و ایجاد علائم به زمان نیاز دارد. زمان از قرار گرفتن در معرض ویروس تا زمانی که علائم را احساس می کنید به عنوان دوره کمون شناخته می شود.

ویروس‌های سرماخوردگی معمولاً یک دوره نهفتگی حدود 24 تا 72 ساعت دارند. در مواقع دیگر، ممکن است تا یک هفته طول بکشد تا علائم سرماخوردگی ظاهر شود. مدت زمان دوره کمون به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله نوع ویروس سرماخوردگی که با آن در تماس بوده اید.

علائم

معمولاً علائم سرماخوردگی عبارتند از:

  • آبریزش یا گرفتگی بینی
  • گرفتگی گلو
  • عطسه کردن

انواع مختلفی از ویروس های سرماخوردگی وجود دارد که ممکن است علائم مختلفی ایجاد کنند، مانند:

  • سرفه
  • سردرد
  • از دست دادن اشتها
  • دردهای عضلانی
  • آبریزش بینی
  • گلو درد

به طور کلی، بزرگسالان هنگام سرماخوردگی تب نمی کنند یا ممکن است تب بسیار پایینی داشته باشند. در مقابل، کودکان ممکن است در این بیماری تا 40 درجه تب کنند.

برخی شواهد نشان می دهد که علائم سرماخوردگی معمولاً با گلودرد و خستگی شروع می شود. حدود 40 درصد از افراد مبتلا به سرماخوردگی بعداً دچار سرفه، آبریزش یا گرفتگی بینی و عطسه می شوند. به طور معمول، علائم سرماخوردگی در عرض دو تا سه روز به اوج خود می رسد.

بهبودی موقت

به طور معمول، علائم سرماخوردگی طی هفت روز از بین می روند یا بهبود می یابند. با بهبود علائم، ممکن است متوجه تغییراتی در آنها شوید. به عنوان مثال، مخاط شما ممکن است به صورت یک مایع شفاف و رقیق شروع شود، سپس پس از دو تا سه روز به مایع غلیظ و سبز مایل به زرد تبدیل شود.

یک سری از علائم خاص مانند سرفه و آبریزش یا گرفتگی بینی معمولا تا 14 روز باقی می مانند. اگر این علائم پس از هفت روز بهبود نیافتند یا بدتر شدند، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

نقاهت

اصولا علائم سرماخوردگی به خودی خود بهبود می یابند. از آنجایی که ویروس ها باعث سرماخوردگی می شوند، آنتی بیوتیک ها به بهبود علائم شما کمکی نمی کنند. آنتی بیوتیک ها فقط می توانند عفونت های باکتریایی را درمان کنند.

برخی از موارد زیر را امتحان کنید تا هنگام بهبودی خود احساس بهتری داشته باشید:

  • بخار آب داغ را تنفس کنید.
  • استراحت کافی داشته باشید.
  • گرفتگی بینی را با قطره نمک یا اسپری بینی برطرف کنید.
  • مایعات زیاد مصرف کنید.
  • برای مرطوب کردن هوا از یک دستگاه بخور سرد یا مرطوب کننده استفاده کنید.
  • برای کاهش سرفه یا تسکین گلو از عسل یا قرص های پاستیل استفاده کنید. به کودکان کمتر از 1 سال عسل و به کودکان کمتر از 4 سال پاستیل ندهید.

قبل از استفاده از داروهای بدون نسخه (OTC) برای درمان علائم سرماخوردگی بهتر است با یک پزشک مشورت کنید. اگر مطمئن نیستید که داروی OTC برای کودک بی خطر است، حتما از پزشک بپرسید. درمان های جایگزین مانند اکیناسه، ویتامین C و روی ممکن است علائم سرماخوردگی را کاهش دهد.

مدت زمان سرماخوردگی چقدر است؟

دوره نقاهت معمول برای سرماخوردگی هفت روز طول می کشد. علائم سرماخوردگی ممکن است تا دو هفته باقی بمانند، اما باید در این مدت بهبود یابند. گرچه دو هفته ممکن است یک دوره طولانی به نظر برسد، اما سرماخوردگی معمولاً فقط در روزهای اول در بدترین حالت خودش است.

در بیشتر موارد، علائم معمولاً در ابتدا در شدیدترین حالت هستند و به مرور زمان با ایجاد مقاومت در سیستم ایمنی، فروکش می کنند.

افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند یا بیماری های زمینه ای دارند ممکن است علائم سرماخوردگی را طولانی‌تر از دیگران داشته باشند. این مسئله به طور ویژه ای در  افرادی که سیگار می کشند، بارز تر است. در برخی موارد این افراد ممکن است دچار عوارضی مانند برونشیت یا ذات الریه شوند.

برونشیت یا سرماخوردگی قفسه سینه در صورتی اتفاق می‌افتد که راه‌های تنفسی در ریه‌های شما متورم شود و مخاط در ریه‌ها ایجاد شود. در صورت تشدید سرفه با یا بدون مخاط با یک متخصص مشورت کنید.

چه مدت ناقل هستید؟

به احتمال زیاد مدت کوتاهی پس از عفونت، معمولاً در دو تا سه روز اول، ناقل سرماخوردگی هستید. اکثر افراد بعد از یک هفته دیگر ناقل نیستند و بعد از آن احتمال کمی وجود دارد که بتوانید ویروس را به دیگران بدهید.

اگر سرفه دارید، قطرات تنفسی را پخش می کنید. به همین ترتیب، اگر عطسه یا سرفه می کنید از دیگران دوری کنید. قطرات تنفسی می توانند از طریق سرفه یا عطسه پخش شوند.

اقلام مشترک را حتما ضدعفونی کنید و اگر علائم سرماخوردگی دارید از فنجان یا ظروف نقره با دیگران استفاده نکنید. به یاد داشته باشید که بعد از استفاده از دستمال کاغذی آن ها را داخل کیسه انداخته و سپس به سطل زباله بریزید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اولین قدم برای درمان سرماخوردگی، استراحت خانگی است. با نوشیدن مایعات زیاد و استراحت کافی زودتر خوب می شوید. سیستم ایمنی بسیاری از افراد می تواند نسبتاً به راحتی و در عرض چند روز با سرماخوردگی مقابله کند. با این حال احتمال بروز عوارض سرماخوردگی نیز وجود دارد.

در برخی افراد عوارض ناشی از سرماخوردگی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • برونشیت
  • عفونت گوش
  • ذات الریه
  • عفونت سینوس

اگر علائم شما ظرف ده روز از بین نرفت یا در تنفس مشکل دارید، به یک پزشک مراجعه کنید.

سرماخوردگی علائم بسیاری با آلرژی، کووید-19 و آنفولانزا دارد. معمولا آلرژی باعث خارش گوش، چشم و بینی می شود. اگر علائم شما پس از خلاص شدن از شر آلرژن ها کاهش یابد، ممکن است آلرژی داشته باشید.

کووید-19 و آنفولانزا بیشتر از سرماخوردگی باعث تب و درد عضلانی می شوند. اصولا علائم سرماخوردگی به تدریج ایجاد می شود، اما علائم آنفولانزا به طور ناگهانی ظاهر می شود.

اگر آگاهانه در معرض COVID-19 قرار گرفتید و مدت کوتاهی پس از آن شروع به نشان دادن علائم کردید، بهتر است آزمایش COVID-19 انجام دهید. به این ترتیب خطر سرایت COVID-19 به دیگران را ندارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.