مردان مبتلا به این بیماری بیشتر بچه‌دار می‌شوند

مطالعه جدیدی که اخیراً منتشر شده، نشان می‌دهد مردان مبتلا به بیماری‌های التهابی مفصلی (IJDs) نسبت به مردانی که به این بیماری مبتلا نیستند، فرزندان بیشتری دارند.

به گزارش تکناک، روزانه مردم بیشتری تحت تأثیر بیماری‌های خودایمنی قرار می‌گیرند و یک سری مطالعات ارتباط بین برخی از این بیماری‌ها و مشکلات بچه‌دار شدن یا ناباروری در مردان را نشان می‌دهند.

ما می‌دانیم که زنان مبتلا به بیماری‌های مفصلی ممکن است با مشکلاتی در باروری مواجه شوند، اما تاکنون تحقیقات زیادی در مورد چگونگی تأثیر این بیماری بر باروری مردان انجام نشده است. یک مطالعه در سال 2021 نشان داد که آرتروز التهابی ممکن است باعث ناباروری در مردان شود، اما برای اطمینان بیشتر به تحقیقات بیشتری نیاز است.

فرزندان بیشتر نسبت به مردان سالم

این مطالعه جدید می‌خواست بررسی کند که چه تعداد از افراد مبتلا به بیماری مفصلی بچ

ه دارند و چه تعداد از آنها اصلاً بچه ندارند. آنها 10865 مرد نروژی را با بیماری های مفصلی مانند آرتریت روماتوئید، آرتریت پسوریاتیک و اسپوندیلوآرتریت بررسی کردند.

آنها با یک گروه تحت کنترل 54325 نفری از مردانی که بیمار نبودند، مقایسه شدند. این گروه متشکل از 65190 مرد، در تولد 111246 کودک بین سال‌های 1967 تا 2021 نقش داشته است.

این مطالعه تولدها و بی فرزندی را به سه دوره زمانی تقسیم کرد که هر یک نشان دهنده تغییرات قابل توجهی در درمان دارویی بیماری‌های التهابی مفصلی است: 1967-85، 1986-99، و 2000-21.

یافته های محققان نشان داد که مردان مبتلا به IJD به طور متوسط در تمام دوره‌های زمانی بچه‌های بیشتری داشتند. این امر در آخرین دوره زمانی خیلی بیشتر مشخص بود، جایی که تغییرات قابل توجهی در نحوه درمان IJD وجود داشت.

مردان مبتلا به IJD فرزندان بیشتری دارند

هنگامی که گروه تحقیقاتی زمان شروع بیماری را بررسی کرد، متوجه شد که مردانی که قبل از 20 سالگی یا در سنین باروری به این بیماری تشخیص داده شده‌اند، تعداد فرزندان مشابهی با افراد بدون IJD دارند. اما برای افرادی که در سنین بالاتر به این بیماری تشخیص داده شده اند، همچنان بیشتر فرزند داشتند، که این مسئله نشان می‌دهد عواملی غیر از خود بیماری در این امر مهم هستند.

در حالی که این مطالعه انسان را به تعجب در مورد ارتباط بین بیماری‌های مفصلی و باروری وادار می‌کند، اما همچنان شایان ذکر است که توضیح روشنی برای هیچکدام از رویدادهای مشاهده‌شده ارائه نمی‌دهد. به غیر از خود بیماری، عواملی فراتر از محدوده این مطالعه ممکن است شامل رفاه عاطفی، شغل و عادات سیگار کشیدن باشد، که محققان خاطرنشان کردند: عوامل مرتبط با ایجاد یا داشتن IJD ممکن است بر باروری تاثیر بگذارد و این مسئله نیاز به بررسی بیشتر دارد.

این مطالعه در مجله Annals of the Rheumatic Diseases در 22 ژانویه منتشر شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.