مردم امسال 5 میلیارد گوشی هوشمند را دور می‌اندازند

داشتن  یک گوشی هوشمند جدید به صورتی غیرقابل انکار هیجان انگیز است چرا که همیشه یک مدل جدید معمولاً با دوربین بهتر، سرعت بیشتر، فضای ذخیره سازی بیشتر، صفحه نمایش بهتر و موارد دیگر ارائه می شود.

به گزارش تکناک، وقتی صحبت از دور انداختن تلفن هوشمند قدیمی می شود این گردش مداوم تلفن های هوشمند باعث تخریب محیط زیست می شود. یک مطالعه در سال 2018 پیش‌بینی کرده بود که گوشی‌ های هوشمند و مراکز پردازش داده تا سال 2040 آسیب‌رسان‌ترین بخش محیط‌زیست بخش ارتباطات خواهند بود.

به گفته انجمن WEE و نظارت جهانی زباله های الکترونیکی سازمان ملل، حدود 5.3 میلیارد گوشی هوشمند در سال 2022 دور ریخته خواهد شد. اگر این گوشی ها را روی هم  بگذاریم ارتفاع آن به 50 هزار کیلومتر می رسد. وقتی  اقلامی مانند لپ‌تاپ و تلفن‌های همراه در محل‌های دفن زباله تلنبار می شوند باعث نشت مواد شیمیایی سمی به محیط زیست می شوند.

امروز، انجمن WEE با مشارکت برنامه چرخه های پایدار سازمان ملل متحد برای آموزش و تحقیقات (UNITAR) نتایج نظرسنجی های انجام شده توسط انجمن WEEE را منتشر کرد تا بررسی کند که چرا بسیاری از وسایل الکترونیکی تعمیر یا بازیافت نمی شوند.

این نظرسنجی ها از ژوئن تا سپتامبر 2022 انجام شد و شامل 8775 خانوار اروپایی در شش کشور (پرتغال، هلند، ایتالیا، رومانی، اسلوونی و یک نظرسنجی جداگانه در بریتانیا) بود.

این مطالعه نشان داد که یک خانواده به طور متوسط دارای 74 محصول الکترونیکی مانند تلفن، تبلت، لپ‌تاپ، ابزار الکتریکی، سشوار، تستر و سایر وسایل است. از مجموع 74 محصول الکترونیکی متوسط، 13 محصول تلمبار شده اند هستند، محصولات بلااستفاده می‌مانند اما کار می‌کنند و چهار محصول باقیمانده خراب می‌شوند.

با وجود طلا، مس، نقره، پالادیوم و سایر اجزای قابل بازیافت ارزشمند آنها، کارشناسان انتظار دارند که اکثریت آنها در کشوها، کمدها، کمدها یا گاراژها ناپدید شوند یا در سطل های زباله برای دفن زباله یا سوزاندن پرتاب شوند.
با وجود طلا، مس، نقره، پالادیوم و سایر اجزای قابل بازیافت ارزشمند آنها، کارشناسان انتظار دارند که اکثریت آنها در کشوها، کمدها، کمدها یا گاراژها ناپدید شوند یا در سطل های زباله برای دفن زباله یا سوزاندن پرتاب شوند.

رایج‌ترین WEEE‌های کوچک تلنبار شده، لوازم الکترونیکی مصرفی کوچک و لوازم جانبی مانند هدفون و کنترل از راه دور، تجهیزات خانگی مانند ساعت، تجهیزات فناوری اطلاعات، موبایل و گوشی‌های هوشمند، و تجهیزات آماده‌سازی غذا هستند.

برخی از دلایلی که پاسخ دهندگان برای نگه داشتن WEEE ارائه کردند، دلایل نگه داری از نیاز به آن در آینده (46 درصد)، ارزش عاطفی (13 درصد)، تا عدم وجود انگیزه برای بازیافت (1 درصد) متغیر بود.

پاسکال لروی، مدیر کل انجمن WEEE در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت: ما امسال روی اقلام کوچک زباله الکترونیکی متمرکز شدیم، زیرا انباشته شدن بدون استفاده و بدون توجه آنها در خانه ها یا انداختن آنها به سطل زباله معمولی بسیار آسان است. مردم متوجه نمی‌شوند که همه این اقلام به‌ظاهر بی‌اهمیت ارزش زیادی دارند .سازمان‌های مسئولیت تولید در انجمن WEEE که مدیریت جمع‌آوری زباله‌های الکترونیکی را بر عهده دارند، دائماً در تلاش هستند تا دفع مناسب زباله‌های الکترونیکی کوچک را برای کاربران و خانواده‌ها ساده و راحت کنند.

یک مقاله فکری سازمان ملل که امروز منتشر شد، ایده‌ها و گزینه‌های جهانی برای کاهش مشکل جهانی زباله‌های الکترونیکی، از جمله تعیین استانداردهای جهانی بازیافت و استانداردهای قانونی را توصیف می‌کند.

علاوه بر این، بازیافت WEEE می‌تواند برخی از مواد با ارزش مانند طلا، مس، نقره و پالادیوم را که می‌تواند در موارد دیگر مورد استفاده مجدد قرار گیرد، بازیابی کند. برخی از بهترین راه‌ها برای سوار شدن بر گوشی هوشمند در پایان عمر آن، دادن مستقیم آن به سازنده گوشی، یک فروشگاه خرده‌فروشی یا حتی اهدای آن به یک موسسه خیریه برای تعمیر و استفاده مجدد است.

همچنین با تبدیل گوشی های قدیمی به ساعت زنگ دار، دوربین امنیتی یا کتابخوان الکترونیکی چرخه عمر استفاده از آنها را افزایش می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.