مسیر پرابهام ویرایش ژنوم انسان

یکی از اولین سخنرانی‌ها در سومین اجلاس بین‌المللی ژنوم انسان در ششم ماه مارس، «امیدها و ترس‌ها برای ویرایش ژنوم انسان» نام دارد.

یکی از اولین سخنرانی‌ها در سومین اجلاس بین‌المللی ژنوم انسان در ششم ماه مارس، «امیدها و ترس‌ها برای ویرایش ژنوم انسان» نام دارد.

به گزارش تکناک، این جلسه قرار است فقط 90 دقیقه طول بکشد.البته مطمئنا این زمان برای جمع بندی و تمرکز در مورد ویرایش ژن های یک انسان، کافی نیست.

در جدیدترین اجلاسی که در سال 2018 در پکن برگزار شد، دانشمندی به نام هه جیانکوی، با رونمایی از تغییر در ژنتیک سه دختر در زمانی که آنها جنین بودند، جهان را شوکه کرد. او به دلیل اعمال غیراخلاقی خود توسط دولت چین به مدت سه سال زندانی شد، اما از آن زمان، فناوری ویرایش ژنوم پیشرفت چشمگیری کرده است.

لاول بج ، برگزار کننده این رویداد ، به مجله گاردین می گوید: ویرایش ژنوم، می تواند مزایای فراوانی برای افراد به همراه داشته باشد. اما ما باید در مورد نحوه آزمایش و به کارگیری این روش، همه چیز را بدانیم و از راه حل های مطمئن استفاده کنیم.

تکنیک “قیچی ژنتیکی” که اکنون CRISPR نامیده می شود، می تواند رشته های DNA را حذف کند. ویرایش ژنوم قبل از اینکه بر انسان تأثیر بگذارد، ممکن است بتواند در خط مقدم مبارزه با بیماری‌ها قرار ‌گیرد. فهرست تقریباً نامحدودی از دلایل برای اصلاح ژن وجود دارد.

لاول بج به گاردین می‌گوید که دلایل استفاده از این روش، خیلی فراتر از رهایی از بیماری‌های ارثی است و می‌تواند شامل همه چیز باشد، از اصلاح آنزیم‌های کبدی برای حذف سموم از بدن گرفته تا ایجاد تغییرات برای مقاوم‌تر شدن در برابر سلاح‌های بیولوژیکی و حتی تغییر در انسان برای دیدن اشعه مادون قرمز یا فرابنفش… اینها فقط چند نمونه از مثال ها برای اهداف نظامی هستند.

همچنین با اصلاح ژنوم، خطرات فیزیکی (فکر کنید: افزایش خطرات سرطان) وجود ندارد.البته مطمئنا این روش خطرات روانی را برای افراد به همراه دارد. برخی از دانشمندان به پتانسیل بهبود سلامت انسان توسط این روش اعتقاد دارند. برخی دیگر نگران خطرات ناشناخته و ناگفته ای هستند که در تنظیم مجدد ژنوم یک فرد ممکن است پیش بیاید.

بج گفت: بسیار مهم است که ما این فناوری را با دقت به جلو ببریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.