مصرف زیاد نمک خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهد

به تازگی مطالعه ای جدید نشان داده است که افزودن مکرر نمک به غذا می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را تا 39 درصد افزایش دهد.

به گزارش تکناک، محققان توصیه می کنند کمتر نمک مصرف کنید یا آن را با جایگزین های کم سدیم جایگزین کنید.

تاکنون عوامل خطرناک ابتلا به دیابت نوع 2 (T2D) به خوبی شناخته شده است که برخی از آنها عبارتند از: سن، اضافه وزن یا چاقی، عدم تحرک بدنی، پیش دیابت (diabetes : group of metabolic disorders characterized by high blood sugar levels over a prolonged period) و سابقه خانوادگی این بیماری. با اینکه به افرادی که در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 هستند گفته می شود که از مصرف قند و شکر اجتناب کنند، یک مطالعه جدید نشان می دهد که آنها باید نمک را نیز قطع کنند.

در یک مطالعه جدید، محققان دانشگاه Tulane در ایالات متحده کشف کردند که افزودن مکرر نمک به غذا با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط است.

لو چی، نویسنده مسئول این مطالعه می‌گوید: ما از قبل می دانیم که محدود کردن نمک می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و فشار خون را کاهش دهد، اما این مطالعه برای اولین بار نشان می‌دهد که حذف نمکدان از روی میز می‌تواند به پیشگیری از دیابت نوع 2 نیز کمک کند.

محققان در ابتدا داده‌های بیوبانک بریتانیا را از 402982 شرکت‌کننده بدون دیابت، بیماری مزمن کلیوی، سرطان یا بیماری قلبی عروقی تجزیه و تحلیل کردند. شرکت کنندگان اطلاعاتی در مورد افزودن نمک به غذای خود ارائه کردند.

طی یک دوره پیگیری متوسط 11.9 ساله، 13120 شرکت کننده به دیابت نوع 2 تشخیص داده شدند. در مقایسه با شرکت‌کنندگانی که «هرگز یا به‌ندرت» به غذای خود نمک اضافه کردند، شرکت‌کنندگانی که «گاهی اوقات»، «معمولاً» یا «همیشه» به غذای خود نمک اضافه می کردند، به ترتیب 13، 20 و 39 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 بودند.

در حالی که دلایلی که به نظر می رسد مصرف نمک بر خطر ابتلا به دیابت نوع دوم تأثیر می گذارد هنوز قابل بررسی است، محققان می گویند که نمک افراد را به خوردن وعده های بیشتر تشویق می کند و شانس ابتلا به مسائل خطرناک مانند چاقی و التهاب را افزایش می دهد. این مطالعه ارتباط بین مصرف مکرر نمک و شاخص توده بدنی (BMI) بالاتر و نسبت دور کمر به باسن را نشان داد.

محققان قصد دارند آزمایشی را برای کنترل مصرف نمک شرکت کنندگان و مشاهده اثرات آن انجام دهند. در این بین، آنها توصیه می کنند مصرف نمک را کاهش دهید یا با استفاده از جایگزین های کم سدیم به غذای خود طعم دهید   .

چی گفت: این تغییر سختی نیست، اما می‌تواند تأثیر فوق‌العاده‌ای بر سلامتی شما داشته باشد.

این مطالعه در مجله Mayo Clinic Proceedings منتشر شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.