مصرف ماری‌جوانا خطر بیماری قلبی را افزایش می دهد

بر اساس بیانیه مطبوعاتی دانشگاه استنفورد ، مصرف مکرر ماری جوانا خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر (CAD) را به میزان 34 درصد افزایش می دهد.

بر اساس بیانیه مطبوعاتی دانشگاه استنفورد ، مصرف مکرر ماری جوانا خطر ابتلا به بیماری قلبی (CAD) را در مقایسه با افرادی که هرگز از این مواد استفاده نکرده‌اند، به میزان 34 درصد افزایش می دهد.

به گزارش تکناک، از آنجایی که ایالت های زیادی در ایالات متحده آمریکا استفاده های غیرپزشکی ماری جوانا را جرم نمی دانند، اخیرا جوانب مثبت و منفی این دارو برای بیماری قلبی به طور گسترده مورد بررسی قرار می گیرد.

در حالی که ادعا می شود این ماده اثرات مثبتی مانند اثربخشی بالا در صرع مقاوم به درمان، بهبود بی خوابی ناشی از افسردگی و اضطراب و کاهش علائم OCD دارد، اثرات منفی ماری جوانا از مزایای آن بیشتر است.

طبق یک مطالعه، شاهدانه حاوی فلزات سنگینی است که می‌تواند منجر به انحطاط فیزیکی، عضلانی و سیستم عصبی، تقلید از بیماری‌هایی مانند بیماری آلزایمر، بیماری پارکینسون و غیره شود. انواع گونه های قوی این گیاه، باعث افزایش بروز اختلالات روان‌پریشی می‌شوند.

همچنین مصرف ماری جوانا خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر (CAD) را در مقایسه با افرادی که هرگز از این مواد استفاده نکرده‌اند، به میزان 34 درصد افزایش می دهد.

CAD یک بیماری قلبی است که در اثر باریک شدن یا انسداد رگ های خونی تامین کننده قلب(heart : inner organ for the circulation of blood) ایجاد می شود. در موارد شدید، این بیماری می تواند منجر به نارسایی قلبی یا حمله قلبی شود که سومین علت مرگ و میر در سراسر جهان است.

استفاده از روشی داده محور

محققان از داده‌های گزارش‌شده خود از یک پایگاه‌داده بهداشتی متنوع در ایالات متحده استفاده کردند تا مصرف ماری‌جوانا را با میزان ابتلا به بیماری CAD مرتبط کنند. این تیم ابتدا تنظیمات دقیقی را برای سن، جنسیت و سایر عوامل خطرناک بیماری های قلبی عروقی انجام دادند و سپس از تصادفی سازی مندلی که یک تکنیک آماری است که از نشانگرهای ژنتیکی برای بررسی روابط علی بین یک عامل خطر و یک نتیجه بیماری استفاده می کند، استفاده کردند.

این تیم نشانگرهای ژنتیکی را که باعث اعتیاد به ماری جوانا (CUD) که یک بیماری روانی است که منجر به وابستگی به این ماده می‌شود، و ارتباط آن با CAD را بررسی کردند. رابطه بین CUD و CAD بسیار مشهود است به این معنی که استفاده مکرر حشیش با خطر بالاتر CAD مرتبط است.

توضیحات فیزیولوژیکی

طبق یک مطالعه ، مصرف حشیش ممکن است ضربان قلب و فشار خون را افزایش دهد، فشار بیشتری بر قلب و رگ‌های خونی وارد کند و در نتیجه لکه هایی روی دیواره رگ ها ایجاد شود. استفاده از ماری جوانا ممکن است منجر به التهاب مزمن در سراسر بدن شود که یک عامل خطرناک شناخته شده برای ایجاد بیماری CAD است.

علاوه بر این، یک مطالعه دیگر نشان داد که ماری جوانا باعث التهاب در سلول‌هایی می‌شود که رگ‌های خونی را پوشانده‌اند که همین موضوع منجر به افزایش خطر حملات قلبی می‌شود. از این رو، اثرات مضر ماری جوانا بر سیستم قلبی عروقی غیرقابل انکار است.

با افزایش قانونی شدن ماری جوانا در آمریکا، از این به بعد شاهد افزایش حملات قلبی خواهیم بود و مضرات ناشناخته ماری جوانا ممکن است بیشتر از قبل آشکار شود. بنابراین، مصرف کنندگان ماری جوانا باید با پزشک خود در مورد مصرف این مواد صادق باشند تا پزشک به درمان بهتر آنها کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.