معرفی ابزار کاربردی WordPress Playground

اگر اخبار مربوط به اکوسیستم وردپرس را دنبال نکنید، ممکن است از پروژه جدید جالبی به نام WordPress Playground آگاه نباشید.

به گزارش تکناک، بسیاری از فعالان این حوزه نیز تا زمانی که صفحه آن چند روز پیش به هکر نیوز ارسال شد، هرگز نام WordPress Playground را نشنیده‌ بودند.

با این حال WordPress Playground بسیار کاربردی و سزاوار بررسی است. ایده کاملا ساده است. Playground به شما امکان اجرای مستقیم یک نمونه وردپرس از مرورگر وب خود بدون نیاز به تنظیم سرور و نصب PHP، MySQL یا Apache را می‌دهد.

امکان بررسی آن از آدرس playground.wordpress.net وجود دارد. تنها در چند ثانیه، شما یک سایت کاملا جدید وردپرس با پنل مدیریت کامل و امکان ایجاد پست و صفحات را خواهید داشت. حال با توجه به این موارد ممکن است بپرسد: چگونه این امکان وجود دارد و فایده آن چیست؟

آدام زلینسکی و سایر مشارکت کنندگان از Automattic و جامعه وردپرس امکان اجرای همزمان وردپرس مبتنی بر WebAssembly به منظور راه‌اندازی یک سرور وردپرس با بارگذاری یک صفحه را فراهم کرده‌اند.

در این سیستم، پایگاه داده معمول MySQL با پایگاه داده SQLite مبتنی بر فایل جایگزین شده است و یک سرویس دهنده به عنوان سرور وب عمل می کند و درخواست های مرورگر را به پاسخ های وردپرس ترجمه می کند.

با استفاده از این فرایند جدید، کاربر قادر به بارگیری وردپرس در کمتر از 10 ثانیه در لپ تاپ خود خواهد بود و به اندازه دلخواه امکان به‌روزرسانی صفحه و ایجاد تغییرات دلخواهد وجود دارد. همچنین گزینه هایی برای ذخیره داده ها در مرورگر یا در یک فهرست رایانه محلی نیز وجود دارد.

این روند ایده اصلی پشت WordPress Playground است و یک محیط سندباکس با امکان بررسی موارد جدید را ارائه می‌دهد. همچنین بوسیله آن می‌توان موارد بررسی و اعمال‌شده را به نمایش گذاشت و کد خود را در برابر نسخه های مختلف وردپرس و PHP آزمایش کرد.

به عنوان مثال، WordPress Playground را می توان برای امتحان یک افزونه، یک تم یا یک بلوک استفاده کرد و مطابقت آن با نیازهای خود را سنجید. همچنین، کاربر مجبور به نصب یک سایت وردپرس کامل نخواهد بود و بسیار آسان تر از ایجاد یک سایت نمایشی خواهد بود.

دو راه برای نصب افزونه در WordPress Playground وجود دارد. بدین منظور می توانید فایل ZIP افزونه را دانلود کرده و سپس آن را در Playground آپلود کنید. یا می توانید به سادگی URL را به آدرسی مانند playground.wordpress.net/?plugin=MYCOOLNEWPLUGIN تغییر دهید، سپس به طور خودکار یک سایت وردپرس با نصب افزونه راه اندازی می‌شود.

WordPress Playground قادر به مدیریت بسیاری از گزینه‌های پیکربندی به عنوان پارامترهای پرس و جو در URL، مانند نسخه PHP، نسخه وردپرس، URL وردپرس لازم هنگام بارگذاری صفحه و غیره است.

این پارامترها به ویژه برای توسعه دهندگان افزونه که می خواهند نسخه جدیدی از افزونه خود را در نصب وردپرس جدید آزمایش کنند، می‌تواند مفید واقع شود. همچنین توسعه دهندگان تم می توانند از Playground برای جاسازی نسخه نمایشی زنده از تم خود در یک تگ <iframe> استفاده کنند.

استفاده از وردپرس به عنوان پلتفرم اپلیکیشن

مت مولنوگ، مدیرعامل Automattic در مصاحبه چندین سال پیش خود، تمایل خود برای ساخت سیستم عامل وب با وردپرس را مطرح کرده بود. وردپرس بسیار انعطاف پذیر است. می توان از آن برای نمایش منوی رستوران یا به عنوان پایه ای برای یک سایت رسانه ای پربازدید استفاده کرد (TechCrunch یک وب سایت وردپرسی است).

برخی از افراد نیز از وردپرس به عنوان یک سیستم مدیریت محتوای بدون سرور استفاده می کنند. وردپرس از محتوا، کاربران و فایل های رسانه ای مراقبت می کند، اما طراحی سایت کاملاً از وردپرس جدا شده است و از API برای تعامل با محتوای شما استفاده می‌کند.

از آنجایی که WordPress Playground اساسا یک وردپرس مستقل است، می توان نمونه وردپرس را در دستگاه محلی خود نیز اجرا کرد. به عنوان مثال، می‌توان از افزونه VS Code برای رفع اشکال تم ها و افزونه های خود به صورت محلی استفاده کرد. همچنین امکان راه‌اندازی یک محیط وردپرس بومی با ابزار CLI وجود دارد.

ویژگی شگفت‌انگیزتر آن، استفاده الا ون دورپ از WordPress Playground به عنوان پایه‌ای برای یک برنامه جدید به منظور یادداشت‌برداری در iOS و macOS است. Blocknotes یک نسخه حذف شده از وردپرس است که امکان ایجاد یادداشت هایی مانند پست های وردپرس را فراهم می‌کند.

طبق اسکرین شات‌های منتشر شده توسط الا ون دورپ در توییتر، یادداشت های شما به عنوان فایل های HTML در iCloud Drive ذخیره می شوند و در دستگاه های اپل همگام سازی می شوند. Blocknotes در حال حاضر در TestFlight موجود است و کارکرد خوبی دارد.

دیدن استفاده از فناوری های وب به روش های جدید بسیار عالی است و Playground یک نمونه کامل از آن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.