معرفی برد جدید Tinker Board 3N ایسوس

در سری بردهای جایگزین Raspberry Pi شرکت ایسوس، یک مدل جدید دیگر معرفی شده است، اما این بردها از قالب فرم Raspberry Pi استفاده شده در بردهای قبلی Tinker Board که بیشتر شبیه یک NUC است، دوری کرده است.

به گزارش تکناک، تمامی مدل‌ها بر اساس یک SoC Rockchip RK3568 بنا شده‌اند که شامل یک CPU Arm v8 چهار هسته‌ای ۶۴ بیتی است.

این SoC با استفاده از یک سینک حرارتی low-profile خنک می‌شود، به این معنی که این برد جدید می‌تواند در یک کیس low-profile قرار گیرد. قالب فرم آن بسیار شبیه Nvidia Jetson است، با یک کانکتور HDMI چرخشی و پورت‌ها در یک طرف برد.

 

مشخصات Asus Tinker Board 3N

SoC Rockchip RK3568
CPU Quad-core Arm Cortex®-A55
GPU Arm® Mali-G52
RAM 2/4/8GB LPDDR4X
Storage None / 32 / 64GB eMMC
Row 5 – Cell 0 MicroSD, 16MB SPI Flash
M.2 Slots E Key 2230 for Wi-Fi 5/6 & Bluetooth
Row 7 – Cell 0 B Key 3042 / 3052 for 4G/5G or SSD
Networking Dual LAN ports
Ports 1 x HDMI, 1 x LVDS, 1 x eDP
Row 10 – Cell 0 3.5mm headphone jack, Speaker pin header
Row 11 – Cell 0 1 x USB C, 2 x USB 3.2, 2 x USB 2 pin header
Row 12 – Cell 0 CAN Bus, 2 x COM 232 header
GPIO 1 x 12 pin GPIO (GND, I2C, 2 x UART, SPI, SPDIF, 4 x PWM, 2 x ADC)
OS Support Debian 11 / Android 12
Power 12 – 24V DC via 5525 barrel jack
Row 16 – Cell 0 1 x 4 pin Power input header
Dimensions 100 x 100mm

 

قالب فرم 100 × 100 Tinker Board 3N  میلی‌متر اندکی بیشتر از Raspberry Pi 4 فضا را فراهم می‌کند و در زیر برد، سینک حرارتی مذکور قرار دارد. قرار دادن آن زیر برد فضای بیشتری را در بالای برد برای اسلات‌های M.2 چندگانه فراهم می‌کند، یکی از آن‌ها به نظر می‌رسد دارای یک کارت Wi-Fi نصب شده است. اسلات دیگر می‌تواند با رادیوهای 4/5G یا یک SSD استفاده شود. اما آیا به یک SSD نیاز دارید وقتی که 3N می‌تواند با یک eMMC 32 یا 64 گیگابایتی تنظیم شود و البته می‌توانیم از کارت Micro SD برای بوت/ذخیره سازی اضافی استفاده کنیم. دو پورت USB 3 دسترسی سریع به ذخیره سازی خارجی یا احتمالاً صفحه کلید و ماوسی که برای کار با برد استفاده خواهیم کرد، را فراهم می‌کنند. USB C خدمات OTG را فراهم می‌کند، بدون اشاره‌ای به ارائه برق.

مسئله‌ای که در این مورد وجود دارد، GPIO است. بردهای قبلی Asus Tinker Board با استفاده از GPIO 40 پین موجود در Raspberry Pi استفاده کرده بودند، اما پشتیبانی نرم‌افزاری ضعیف بود. در مورد 3N می‌بینیم که Asus از طرح خودش استفاده می‌کند، یک ردیف 1 × 12 که در مشخصات آن آمده است، اما می‌توانیم در تصاویر یک طرح 2 × 16 ببینیم.

اگرچه ممکن است تعداد زیادی پین GPIO نداشته باشیم، اما تمامی ارتباطات (I2C، SPI، UART، PWM، ADC و Digital IO) فراهم شده‌اند. تنها نیاز داریم که پشتیبانی نرم‌افزاری موجود باشد. درباره این مورد، Tinker Board 3N از سیستم‌عامل‌های Debian، Yocto و Android پشتیبانی می‌کند. امیدواریم یکی از این گزینه‌ها (اگر همه نه)، دسکتاپ‌های سخت‌افزاری شتاب‌دار و پخش ویدئو را فراهم کند. در مورد نرم‌افزار GPIO، در گذشته Asus از نسخه خودش از RPI.GPIO برای زبان برنامه‌نویسی پایتون استفاده کرد. نسخه اصلی این کتابخانه که توسط Ben Croston ایجاد شده بود، به دلیل استفاده از بنیاد Raspberry Pi برای منابع یادگیری اولیه پایتون، شهرت یافت. احتمالاً Asus همچنان از ماژول پایتون خودش استفاده خواهد کرد و همچنین GPIO نیز از طریق ترمینال لینوکس قابل دسترسی خواهد بود.

قیمت Tinker Board 3N چقدر است؟ خب، ما نمی‌دانیم. ما در چند فروشنده ایسوس، از طریق لینک‌های موجود در سایت ایسوس، جستجو کردیم، اما نتیجه‌ای به دست نیاوردیم. ما باید حدس بزنیم که این برد گران‌تر از Asus Tinker Board 2 خواهد بود که قیمت آن در حدود 200 دلار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.