معرفی 2 پردازنده ۳ نانومتری جدید اینتل در سال آینده

طبق اعلام اینتل، فناوری تولید پردازنده ۳ نانومتری در حال پیشروی است تا در سال آینده برای تولید انبوه با نام Granite Rapids و Sierra Forest استفاده شود.

به گزارش تکناک، فناوری Intel 3 هدف‌های تراکم نقص و عملکرد را در سه ماهه دوم سال گذشته برآورده کرده است، نسخه 1.1 PDK را منتشر کرده و به سمت هدف‌های کلی بازده و عملکرد در حال پیشروی است.

پت گلسینگر، مدیرعامل اینتل، در تماس تلفنی با تحلیلگران و سرمایه‌گذاران اعلام کرد:”ما در نیمه اول سال ۲۰۲۴ پردازنده Sierra Forest را راه‌اندازی خواهیم کرد و Granite Rapids نیز به زودی پس از آن معرفی خواهد شد، که این دو محصول اولیه‌ استفاده شده در فناوری Intel 3 خواهند بود.”

Intel 3 (قبلاً با نام ۵ نانومتری شناخته می‌شد) فناوری فرآیند نسل دوم شرکت اینتل است که از لیتوگرافی اولترا بنفش استفاده می‌کند و به طور کلی یک نود تولیدی Intel 4 بهبودیافته (قبلاً با نام ۷ نانومتری شناخته می‌شد) است. در مقایسه با Intel 4، Intel 3 بازدهی 18% بیشتر در هر وات، کتابخانه با کارایی بالاتر در عملکرد بالا، مقاومت کاهش یافته عبور از خطوط ارتباطی (VIA) و جریان درایو داخلی افزایش یافته را ارائه می‌دهد.

نود کلاس ۳ نانومتری اینتل به ویژه برای محصولات مربوط به مراکز داده مناسب است که معمولاً از دای‌های بزرگ و یکپارچه استفاده می‌کنند و مصرف برق بالایی دارند (بنابراین کاهش مقاومت عبور از خطوط ارتباطی (VIA) یک مزیت بزرگ است). تاکنون، اینتل تنها دو پردازنده را برای تولید بر روی نود کلاس ۳ نانومتری خود اعلام کرده است – پردازنده‌های سروری Granite Rapids و Sierra Forest. علاوه بر این، بخش خدمات Intel Foundry قصد دارد یک محصول سفارشی برای یک هایپراسکیلر در تکنولوژی فرآیندی Intel 3 تولید کند.

برآورده شدن هدف‌های تراکم نقص و عملکرد Intel 3 خبر خوبی برای بخش مراکز داده اینتل است، زیرا این امر به آن‌ها امکان می‌دهد تا در سال ۲۰۲۴ محصولات رقابتی ارائه دهند.

به نظر می‌رسد اینتل برنامه‌ریزی برای استفاده از فناوری فرآیند کلاس ۳ نانومتری خود را در محصولات کلاینت نداشته باشد؛ حداقل تاکنون این شرکت هیچ اعلامی در این زمینه نکرده است. در حال حاضر، این شرکت درحال راه‌اندازی پردازنده Meteor Lake برای نوت‌بوک‌ها و رایانه‌های رومیزی بر روی فرآیند Intel 4 است و برای تولید انبوه پردازنده Arrow Lake خود با استفاده از فناوری تولید Intel 20A (20 آنگستروم، کلاس ۲ نانومتری) در فصل‌های آتی آماده می‌شود.

گلسینگر گفت: “با استفاده از Intel 20A، اولین نود ما که هم از تکنولوژی RibbonFET و هم از تکنولوژی PowerVia استفاده می‌کند، پردازنده Arrow Lake که یک محصول انبوه مشتری است، در حال حاضر اولین قدم خود را در کارخانه اجرایی می‌کند”.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.