معرفی 4 کنسول‌ بازی دستی عرضه شده در Computex 2024

بهترین و بدترین کنسول های گیمینگ دستی مشخص شدند!

به جرات می‌توان گفت که بازار کنسول‌های بازی دستی در چند سال گذشته رشد چشمگیری داشته است. امسال در مراسم Computex 2024 نیز شاهد ارائه چهار کنسول جدید بودیم که در این مقاله آنها را بررسی خواهیم کرد.

به گزارش تک‌ناک، مراسم Computex 2024 هزاران محصول فناوری عجیب و غریب و جالب را به ارمغان آورد. با وجود اینکه بازار بازی‌های کنسول دستی شلوغ شده است، ما شاهد معرفی چهار دستگاه جدید در Computex بودیم.

مدل‌های به روز شده‌ای مانند ایسوس ROG Ally X و ام اس ای Claw AI 8 Plus و دستگاه‌های دستی کاملاً جدیدی از جمله زوتک Zota و ای دیتا XPG NIA را در این مراسم به نمایش گذاشته شدند. امّا آیا واقعاً هر یک از اینها ارزش خرید را دارند یا ROG Ally و استیم Deck OLED هنوز دو گزینۀ بهترین هستند؟

4-ام اس آی Claw 8 AI Plus

-ام اس آی Claw 8 AI Plus

پس از شکست نسل اول، مدل جدید گزینه‌های بسیاری برای اثبات دارد.

ما این لیست را با ام اس آی Claw 8 AI Plus شروع می‌کنیم و این ممکن است برای برخی تعجب‌آور باشد.، چرا که مدل قبلی آن افتضاح بود، امّا این مدل جدید بر روی کاغذ بسیار خوب به نظر می‌رسد. این کنسول دستی بازی بروز شده از پردازندۀ Lunar Lake اینتل، سیستم خنک‌کنندۀ باز طراحی‌ شده و باتری 80 وات ساعتی بهره می‌برد.

انتظار می‌رود تمام اینها تجربۀ بازی بسیار بهتری نسبت به ام اس آی Claw فعلی ایجاد کند. همچنین یک صفحه نمایش لمسی بزرگ‌تر 8 اینچی و یک پورت Thunderbolt دوم برای اتصال بهتر وجود دارد. به عبارت دیگر، ام اس آی Claw 8 AI Plus همان کنسول دستی MSI است که باید در وهلۀ اول معرفی می‌شد.

با وجود این، MSI دلایل مشابهی را برای خوش‌بین بودن در مورد Claw اصلی به ما ارائه کرد. این شرکت همچنان واحدهای ام اس آی Claw را بالاتر از قیمت استاندارد ROG Ally می‌فروشد، علی‌رغم اینکه تجربۀ بسیار بدی داشت. با تمام این اوصاف کنسول دستی را باید MSI سال گذشته معرفی می‌کرد، امّا دیرتر ارائه داد. بنابراین باید آن را مدلی شایسته دانست.

3-زوتک Zone

زوتک Zone

یک کنسول دستی بزرگ با مشخصات عجیب، بیایید ابتدا یک موضوع را کنار بگذاریم: هیچ مشکلی در زوتک زون وجود ندارد. این یک کنسول دستی ساده با مشخصات قابل توجه بر روی کاغذ و برچسب قیمت رقابتی است. مشکل این است که زوتک Zota واقعاً کاری برای متمایز کردن خود از باقی برندهای موجود در بازار انجام نمی‌دهد.

در این اواخر طی رقابت، باید گزینه‌های جدیدی ارائه دهید تا از مدل‌های قدرتمندی مانند ROG Ally و استیم Deck متمایز شوید. زوتک Zota با صفحه نمایش 7 اینچی AMOLED و پردازندۀ AMD Ryzen 7 8840U تفاوت چندانی با رقبای خود ندارد.

در حالی که قیمت 800 دلار لزوماً بالا نیست، امّا با همان قیمت، ROG Ally X جدید فضای ذخیره‌سازی، عمر باتری و حافظۀ بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهد. زوتک Zota به نظر می‌رسد یک کنسول دستی خوب باشد، فقط به اندازۀ کافی خوب نیست که نظر شما را جلب کند.

2-ای دیتا XPG Nia

ای دیتا XPG Nia

ای دیتا  XPG Nia برای همه مناسب نخواهد بود، امّا نمی‌توان گفت که هیچ گزینۀ جدیدی را ارائه نمی‌دهد. یک کنسول بازی دستی هیولایی است، که قابلیت حمل را فدا کرده تا تجربۀ بازی بهتری را ارائه دهد. بخشی از این تلاش شامل صفحه نمایش شده که برای زاویۀ دید بهتر به سمت بالا متمایل می‌شود.

همچنین یک حافظۀ قابل تعویض توسط کاربر وجود دارد و این اولین مورد در یک کنسول بازی دستی مصرفی است. این دستگاه از رم LPCAMM2 استفاده می‌کند، بنابراین ارتقاء آن امکان‌پذیر نخواهد بود. ای دیتا  XPG Nia همچنین قرار است از APU Phoenix AMD در زمانی که در سال 2025 وارد بازار شود، استفاده کند. البته، احتمال زیادی وجود دارد که شرایط در این راه تغییر کند. در حال حاضر، بیایید به Adata برای نوآوری فراتر از آنچه که اکنون در رایانه‌های دستی بازی‌های رایانه شخصی موجود است، توجه کنیم.

1-ایسوس ROG Ally X

ایسوس ROG Ally X

درست همان‌طور که استیم  Deck OLED یک به‌روزرسانی در میانۀ چرخه استیم Deck بود، ROG Ally X جدید یک پیشرفت جزئی نسبت به ROG Ally اصلی است. این یک جانشین واقعی نیست، بیشتر به این دلیل که هنوز از همان چیپست Ryzen Z1 Extreme استفاده می‌کند و عملکردی مشابه اولین ROG Ally ارائه می‌دهد.

با وجود این، تقریباً تمام گزینه‌های آن بهبود یافته است. ارگونومی بهتر شده، یک پورت USB-C دوم وجود دارد، حافظه و فضای ذخیره‌سازی بیشتری در نظر گرفته شده است و عمر باتری بیشتری را هم ارائه می‌دهد.

این قطعاً بهترین کنسول بازی دستی ویندوز است و به Steam Deck عملکرد بیشتری را برای هزینۀ خود می‌دهد. اگر اولین ROG Ally را دارید، به احتمال زیاد نباید آن را ارتقا دهید، امّا برای مشتریان جدید، برچسب قیمت 800 دلاری منصفانه است.

از میان تمام کنسول‌های گیمینگ دستی اعلام شده در Computex، هیچ رقیب جدی برای ROG Ally X وجود ندارد تا در صدر جدول قرار گیرد.

نکتۀ پایانی

رقابت همیشه موضوع خوبی است، به شرطی که نوع رقابت مناسب باشد. در فهرست برندهای تولیدکنندۀ کنسول دستی برندهای بزرگی را می‌بینیم که در تلاش هستند محصولات خود را بهتر از همیشه به‌روز کرده و در اختیار مخاطب قرار دهند. ایسوس همیشه سعی کرده بهترین باشد و ام اس آی نیز یک برند بزرگ در این عرصه تلقی می‌شود که نباید به سادگی از کنار آن عبور کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.