معرفی 5 ویژگی هیجان انگیز در نسخه جدید ویندوز 11

ویندوز 11 یک سیستم عامل بسیار خوب است و شرکت مایکروسافت برای مدتی در کانال‌های Windows Insider اقدام به اضافه کردن امکانات جدید، رفع مشکلات و بهبودها کرده است.

به گزارش تکناک، به‌روزرسانی Windows 11 23H2 که بسیار مورد انتظار است، به تعداد بیشتری از کاربران امکان استفاده از این تغییرات و بهبودهایی که به صورت جامع آزمایش شده‌اند را می‌دهد. با وجود اضافه‌کردن امکانات جذاب، چند ویژگی خاص وجود دارد که به نظر تجربه کاربران را بهبود می‌بخشد.

Dynamic Lighting (کنترل های رنگی RGB جدید)

اگر واقعاً به وسایل جانبی با چراغ‌های RGB علاقه دارید، احتمالاً در مورد مشکلاتی که هنگام تلاش برای کار کردن چراغ‌های دستگاه‌هایی با سازنده‌های مختلف بطور همزمان پیش می‌آید را می‌دانید. شرکت‌هایی مانند Corsair، Logitech و Hyper نسخه‌های توسعه نرم‌افزار خود را دارند. بنابراین، شما مجبور می‌شوید از برنامه‌های مختلفی برای تنظیم نورهای RGB در تمامی دستگاه‌هایتان استفاده کنید.

اگرچه برنامه‌هایی مانند OpenRGB و SignalRGB وجود دارند که ادعا می‌کنند با بسیاری از دستگاه‌ها کار می‌کنند، اما به‌طور شخصی، توجهمان به کنترل‌های Dynamic Lighting که در این به‌روزرسانی وجود دارد جلب می‌شود. با این حال، باید اعتراف کنیم که Dynamic Lighting در حال حاضر بسیار ابتدایی است و فقط با چند کیبورد و موس Razer کار می‌کند.

با این حال، این یک گام در جهت صحیح است. به دلیل است که Dynamic Lighting، اولین تلاش مایکروسافت برای ایجاد یک مکان تکی برای کنترل دستگاه‌های RGB است. برخلاف بسیاری از برنامه های شخص ثالث، Dynamic Lighting انرژی زیادی از رایانه شما نمی گیرد. همچنین، همیشه تبلیغات و پیشنهادات را به شما نشان نمی دهد.

از آنچه دیده‌ایم، به نظر می‌رسد Dynamic Lighting آینده‌ای امیدوارکننده دارد. مایکروسافت اعلام کرده است که شرکت‌هایی مانند Asus، Acer،  HPو Logitech در استفاده از Dynamic Lighting در محصولات خود همکاری می‌کنند. اگر مایکروسافت بتواند نورپردازی پویا را با دستگاه‌های برندهای کمتر شناخته شده و عمومی سازگار کند، ممکن است به راهی کاربردی و کاربرپسند برای سفارشی‌سازی نورپردازی RGB تبدیل شود.

پشتیبانی از فرمت های آرشیو بیشتر

برای مدت طولانی، طرفداران ویندوز به برنامه هایی مانند WinRAR یا 7-Zip برای باز کردن فرمت های آرشیو غیر از فایل های zip نیاز داشتند. اما به‌روزرسانی 23H2 آینده از ابزارهایی استفاده خواهد کرد که از پروژه Libarchive بهره می‌برد که این امکان را به شما می‌دهد که فایل‌های .gz، .tar و .rar را مستقیماً بدون نیاز به نرم‌افزارهای اضافی از جستجوگر فایل باز کنید.

از آنجایی که ابزارهای Libarchive با فرمت‌هایی مانند .pax، .cpio و سایر فرمت‌ها به خوبی کار می‌کنند، به‌طور خوش‌بینانه امیدواریم که با رسیدن به‌روزرسانی 23H2، نهایتاً پشتیبانی داخلی از تقریباً تمام فرمت‌های مهم فشرده‌سازی را داشته باشیم.

DEV HOME و DEV DRIVE

با معرفی در نسخه پیش‌نمایش Windows 11 Build 23466 در ماه می، Dev Home یک مرکز طراحی شده برای توسعه‌دهندگان برنامه است. همراه با ابزارهایی برای نظارت بر سخت‌افزار و دسترسی مستقیم به مخازن GitHub، Dev Home به شما امکان می‌دهد بیش از 20 افزونه مانند Android Studio، Visual Studio و PyCharm را نصب کنید. به این ترتیب، شما می‌توانید روی پروژه‌های خود کار کنید و تغییرات را در یک مکان انجام دهید. مایکروسافت همچنین راهنماهای جامعی را برای توسعه‌دهندگان برای ساخت افزونه‌ها برای این برنامه ارائه کرده است. آن‌ها قصد دارند در آینده یک فروشگاه افزونه معرفی کنند تا بیشترین امکانات برای Dev Home را فراهم کنند.

علاوه بر این، شما می‌توانید از Dev Drive نیز استفاده کنید. این یک فرمت درایو ویژه است که برای ذخیره کد منبع و اطلاعات پروژه، مستقیماً از Dev Home ساخته شده است. برخلاف استفاده از سیستم فایل فناوری جدید (NTFS)، Dev Drive بر پایه سیستم فایل مقاوم (ReFS) ساخته شده است. این از روشی به نام تکثیر در هنگام کپی (CoW) و سایر ویژگی‌های ReFS استفاده می‌کند تا در حالی که شما در حال ایجاد برنامه‌ها هستید، عملکرد را بهبود بخشد.

پشتیبانی از تصویر زمینه HDR

در نسخه پیش‌نمایش ویندوز 23516، مایکروسافت در نهایت پشتیبانی مناسبی را برای تصاویر پس‌زمینه HDR ارائه کرده است. اما برخی محدودیت‌ها وجود دارد. تصویر باید به فرمت .jxr باشد. همچنین باید چند تنظیمات را انجام دهید و تنظیمات HDR را روی مانیتور خود تنظیم کنید تا به درستی کار کند. با وجود مراحل اضافی، ممکن است ترجیح دهید با این فرآیند روبرو شوید تا هیچ پشتیبانی برای تصاویر پس‌زمینه HDR نداشته باشم.

در دسترس بودن این ویژگی در به‌روزرسانی آینده 23H2 هنوز تأیید نشده است. با این حال، شایعات متعددی به وجود این ویژگی اشاره کرده‌اند. امیدواریم که مایکروسافت آن را به‌عنوان بخشی از این به‌روزرسانی آینده برای ویندوز 11 منتشر کند.

برنامه پشتیبان گیری رسمی برای ویندوز

 

مایکروسافت اپلیکیشن پشتیبان گیری ویندوز را همراه با Dev Drive در Build 23466 معرفی کرد. این برنامه جدید به شما امکان می‌دهد تا با کلیک کردن روی یک دکمه، به راحتی از تمام فایل‌ها و پوشه‌های خود در حافظه OneDrive خود پشتیبان تهیه کنید. همچنین، وقتی برای اولین بار یک رایانه جدید را راه‌اندازی می‌کنید، به شما در انتقال ترجیحات، تنظیمات و اعتبارهای برنامه کمک می‌کند.

فرایند بازیابی نیز به طرز قابل توجهی بهبود یافته است. هنگام بازیابی سیستم قدیمی خود، پشتیبان‌گیری به خاطر می‌سپارد که برنامه‌ها در منوی شروع و نوار وظیفه به کجا می‌رسیدند. بنابراین، وقتی به رایانه جدید خود می‌پردازید، می‌توانید بر روی آیکون‌های برنامه کلیک کرده و آن‌ها را از فروشگاه مایکروسافت مجدداً نصب کنید. این برای برنامه‌هایی که از فروشگاه مایکروسافت نیستند نیز کار می‌کند. با این حال، بر روی آیکون‌های آنها کلیک کردن به جای آن، شما را به وبسایت آنها می‌برد.

اکنون، با گنجاندن نسخه پشتیبان‌گیری از ویندوز و فرآیند بازیابی پیشرفته، انتقال داده‌های شما به رایانه دیگری در حین جابجایی از رایانه یا لپ‌تاپ قدیمی‌تر به یک کار بسیار ساده‌تر تبدیل می‌شود.

نتیجه

به‌روزرسانی 23H2 ویندوز 11 ویژگی‌ مفید دیگری را به ارمغان می‌آورد. این شامل طراحی تازه برای پویشگر فایل، Windows Copilot و بهبودهایی در Windows Ink است. حتی بهتر اینکه، این به‌روزرسانی 23H2 به صورت یک بسته کوچک ارائه خواهد شد. بنابراین، در حین دانلود نیازی نیست مدت زیادی منتظر بمانید. ما تاریخ دقیق ورود این به‌روزرسانی مهم را نمی‌دانیم. با توجه به الگوهای گذشته، احتمالاً مایکروسافت آن را در ماه اکتبر منتشر خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.