معمای بروز آلزایمر در سالمندان حل شد

بررسی ها نشان می دهد سلول های ایمنی در مغز و مایع نخاعی با افزایش سن  در سالمندان دچار اختلال می شوند و این یافته می تواند به طور بالقوه برای درمان التهاب مغز و مشخصا بیماری آلزایمر مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش تکناک، دلیل اینکه مغز 4 کیلویی شما احساس سنگینی نمی کند این است که در یک مخزن مایع مغزی نخاعی (CSF) که در داخل و اطراف مغز و نخاع شما جریان دارد،شناور است.

این مخزن یک سد مایع بین مغز و جمجمه شما است که از آن در برابر ضربه به سر محافظت می کند و مغز شما را با مواد مغذی شستشو می دهد.

اما CSF یک عملکرد حیاتی دیگر و کمتر شناخته شده تر دارد وآن محافظت از مغز است. با این حال، این عملکرد CSFتا به حال به خوبی مورد مطالعه قرار نگرفته است.

یک مطالعه پزشکی در موسسه Northwestern درباره CSF که در 13 دسامبر در مجله Cell منتشر شد، نقش آن را در اختلالات شناختی در سالمندان  مانند بیماری آلزایمر کشف کرده است.دکتر دیوید گیت، نویسنده ارشد این مطالعه و استادیار دپارتمان عصب‌شناسی کن گفت: این کشف سرنخ جدیدی از روند تخریب عصبی را ارائه می‌کند.

این مطالعه نشان داد که با افزایش سن افراد، سیستم ایمنی CSF آنها دچار اختلال می شود.این مطالعه همچنین نشان داد که در سالمندان مبتلا به اختلال های شناختی، مانند افراد مبتلا به بیماری آلزایمر، سیستم ایمنی CSF به شدت با افراد سالم متفاوت است.

گیت گفت:ما اکنون نگاهی اجمالی به سیستم ایمنی مغز با روند پیری سالم و تخریب عصبی داریم.این مخزن ایمنی به طور بالقوه می تواند برای درمان التهاب مغز یا به عنوان یک عامل تشخیص دهنده برای تعیین سطح التهاب مغز در افراد مبتلا به زوال عقل استفاده شود.

وی ادامه داد: ما تجزیه و تحلیل کاملی را از این مخزن حیاتی ایمونولوژیک از هردو مغز سالم و بیمار ارائه می دهیم.تیم تحقیقاتی او اطلاعات بدست آمده را به صورت عمومی به اشتراک می گذارد و نتایج آن را می توان به صورت آنلاین جستجو کرد.

برای تجزیه و تحلیل CSF،تیم گیت در موسسه Northwestern از یک تکنیک پیچیده به نام توالی یابی RNA تک سلولی استفاده کردند.آنها با گرفتن CSF از ستون فقرات شرکت کنندگان و جداسازی سلول های ایمنی آنها، 59 سیستم ایمنی CSF را از طیف سنی مختلف،مشخص کردند.

بخش اول این مطالعه CSF را در 45 فرد سالم بین 54 تا 83 سال بررسی کرد.بخش دوم این مطالعه آن یافته‌ها را در گروه با CSF سالم در 14 بزرگسال مبتلا به اختلال شناختی که توسط نمرات ضعیف آنها در آزمون‌های حافظه مشخص شد، مقایسه کرد.

تیم دانشمندان گیت تغییرات ژنتیکی را در سلول‌های ایمنی CSF در افراد سالم مسن‌تر مشاهده کردند که باعث شد سلول‌ها با افزایش سن فعال‌تر و ملتهب‌تر به نظر برسند.

گیت گفت: به نظر می رسد سلول های ایمنی در افراد مسن کمی برانگیخته تر هستند.ما فکر می‌کنیم که این برانگیختگی ممکن است این سلول‌ها را کم‌کار کند و در نتیجه باعث اختلال در سیستم ایمنی مغز شود.

وی ادامه داد: در گروهی که دارای اختلال شناختی بودند،سلول‌های T ملتهب خود را شبیه‌سازی کردند و به CSF و مغز سرازیر شدند بطوریکه گویی یک سیگنال رادیویی را دنبال می‌کنند.دانشمندان دریافتند که سلول ها دارای یک گیرنده سلولی CXCR6 هستند که به عنوان یک آنتن عمل می کند.این گیرنده یک سیگنال CXCL16 را از سلول‌های میکروگلیا در حال تخریب مغز دریافت می‌کند تا وارد مغز شود.

او گفت: ممکن است مغز در حال انحطاط این سلول ها را فعال کرده و باعث شبیه سازی آنها شود و به سمت مغز هدایت کند.این سلول ها به آنجا تعلق ندارند و ما تلاش می کنیم بفهمیم که آیا آنها به آسیب مغزی کمک می کنند یا خیر.

گیت گفت که هدف آینده او مسدود کردن سیگنال رادیویی یا ممانعت از دریافت سیگنال این آنتن از مغز است. وی در نهایت گفت:ما می‌خواهیم بدانیم چه اتفاقی می‌افتد وقتی این سلول‌های ایمنی از ورود به مغز با تخریب عصبی مسدود می‌شوند.

آزمایشگاه گیت به بررسی نقش این سلول های ایمنی در بیماری های مغزی مانند آلزایمر ادامه خواهد داد. آنها همچنین قصد دارند به سایر بیماری ها مانند اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) نیز بپردازند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.