مقایسه کنسول های بازی پلی استیشن 5 و ایکس باکس X

در این مقاله به مقایسه کنسول های بازی پلی استیشن 5 و ایکس باکس ایکس خواهیم پرداخت و می‌توانید ببینید بین این دو کدام یک مناسب شما است.

امروزه کنسول‌های بازی با پیشرفت چشمگیری روبه‌رو هستند و آن‌قدر به کیفیت گرافیکی آن‌ها افزوده شده که تقریباً با واقعیت فرق زیادی ندارند.

به گزارش تکناک، پیش بینی می‌شود نسل بعدی کنسول‌ها بتوانند تصاویر کاملاً زنده‌ای را نمایش دهند که نتوان تفاوت آن‌ها را با واقعیت تشخیص داد. به نظر می‌رسد قدرت کنسول‌های بازی زیاد تفاوتی با هم نداشته باشد، اما اگر ریز بینانه تر نگاه کنیم، تفاوت‌های زیادی را می‌توان یافت و همین تفاوت‌ها می‌تواند روی انتخاب کنسول بازی تأثیر زیادی بگذارد. تا جایی که بعضی از گیمر های حرفه‌ای حاضرند دو یا سه کنسول را با هم تهیه و استفاده کنند؛ بنابراین مهم است تا قبل از خرید کنسول بازی، تفاوت‌های آن‌ها را بدانیم و بر اساس اطلاعات و آمار دقیق‌تری تصمیم به خرید بگیریم.

در این مقاله به مقایسه کنسول های بازی پلی استیشن 5 و ایکس باکس ایکس ( کنسولی از ششمین نسل کنسول‌های بازی ویدئویی ) خواهیم پرداخت و می‌توانید ببینید بین این دو کدام یک مناسب شما است.

اولین بار قرار بود کنسول پلی استیشن ترکیبی از کنسول قدیمی نینتندو و درایوهای نوری شرکت سونی باشد؛ اما آن‌ها به توافق نرسیدند و شرکت سونی تصمیم گرفت که کنسول پلی استیشن را خودش توسعه دهد. از همین نقطه بود که شرکت سونی وارد دنیای بازی‌های رایانه‌ای شد و اولین پلی استیشن در سال ۱۹۹۴ به بازار معرفی شد. آن زمان CD ها در اوج قدرت بودند و بیشتر فیلم‌های سینمایی در کنار VHS ها بر روی CD ها با نام VCD به بازار عرضه می‌شدند.

digikala

هم‌زمان چند شرکت دیگر مانند SEGA و Panasonic هم دست به ساخت کنسول بر پایهٔ CD زدند اما موفقیت آمیز نبود و همگی به دلیل نقص‌ها و محدودیت‌های برنامه نویسی در بازی سازی، شکست خوردند. بعضی از این کنسول‌ها همان فضای دو بعدی را بر روی CD ارائه می‌دادند که برای گیمر ها قابل قبول نبود. همین امر باعث شد کنسول سه بعدی سونی بتواند جایگاه بسیار خوبی را در میان گیمر ها پیدا کند.

سونی یک استراتژی دیگر را هم عملی کرد و آن ساخت بازی‌های انحصاری برای کنسول سونی بود که دو هدف را دنبال می‌کرد؛ اول این که قدرت گرافیکی PlayStation را به رخ بکشد که با بازی فانتزی و زیبای «کراش» توانست موفق شود و دوم این که برای این کنسول چند بازی ارزشمند وجود داشته باشد تا گیمر ها به خرید این کنسول علاقه نشان دهند. البته این استراتژی همچنان هم ادامه دارد و با گذشت نزدیک به سه دهه، هنوز هم بازی‌های انحصاری خود مانند خدای جنگ (God of War) را فقط برای کنسول بازی سونی ارائه می‌دهد.

البته وجود بازی‌هایی همچون تیکن، اقامتگاه شیطان و تامب رایدر و چندین بازی گرافیکی دیگر هم باعث شد تا پلی استیشن (5th generation video game console by Sony) در صدر لیست کنسول‌ها قرار بگیرد. تقریباً هم‌زمان با پلی استیشن، کنسول نینتندو ۶۴ رقیب جدی پلی استیشن بود.

سپس PlayStation 2 در سال ۱۹۹۹ روانه بازار شد و بازی‌های بسیار جذاب خود نظیر GTA و خدای جنگ، توانست فروش بسیار خوبی را تجربه کند.

 شکست بزرگ کنسول Playstation 3

PlayStation 3 همراه با دیسک نوری BluRay ارائه شده بود و هدف اصلی سونی همه گیر کردن این درایو جدید بود. اگرچه بازی‌های محبوب PlayStation مانند خدای جنگ و کراش همچنان برای این کنسول جدید عرضه شدند، اما نتوانست به موفقیت مورد نظر دست یابد. حتی گفته می‌شود سونی برای همه گیر کردن درایو BluRay روی ارائه PlayStation 3 سرمایه گذاری کرد و نه تنها سودی برای سونی نداشت، بلکه دستگاه را نصف قیمت اصلی به بازار عرضه کرد. در نهایت دقیقاً پس از بالا رفتن سرعت اینترنت و هم‌زمان بالا رفتن حجم فلش درایوها و SSD ها، سونی نتوانست با آن همه سرمایه گذاری، درایو BluRay را آن‌طور که باید، همه گیر کند.

با این حال امروز هنوز هم از BluRay در کنسول‌های پلی استیشن و ایکس باکس استفاده می‌شود و بیشترین کاربرد را در همین دو کنسول دارد؛ اما در مورد فیلم‌های سینمایی و کیفیت بالای 4K مردم زیاد سخت گیر نیستند و به دلیل قیمت بالای پخش کننده‌های BluRay و تلویزیون‌های 4K مردم همچنان از کیفیت 1080p استفاده می‌کنند. شاید تنها دستاورد سونی در ارائه درایوها BluRay در همین کنسول‌های بازی باشد؛ چرا که حجم بازی‌های این کنسول‌ها بسیار بالا است. البته استفاده از این درایو شاید زیاد به طول نینجامد؛ چرا که با وجود سرعت بالای اینترنت و استفاده از درایوهای SSD قابل برنامه ریزی مجدد، دیگر نیازی به استفاده از BluRay نباشد و کاربران در عرض نیم ساعت بازی مورد علاقه خود را بر روی کنسول خود دانلود کنند. با این حال فعلاً هر دو شیوه نصب بازی استفاده می‌شود.

در نهایت نه می‌توان گفت که BluRay شکست خورده و نه می‌توان آن را موفقیتی صد در صد در نظر گرفت.

معرفی کنسول بازی xBox

بعد از موفقیت چشمگیر سونی، شرکت مایکروسافت که خالق سیستم عامل ویندوز است، تصمیم می‌گیرد که پا به دنیای کنسول‌های بازی بگذارد و از آنجا که از نظر نرم افزاری پیشرفت چشمگیری بر روی PC ها داشت و به لطف موتور DirectX توانسته بود محیطی مناسب برای اجرای بازی‌های PC فراهم کند، تصمیم گرفت که یک سخت افزار بر اساس همین نرم افزارها با نام xBox را به بازار ارائه دهد. زمانی که اولین xBox به بازار ارائه شد، سونی در حال فروش PlayStation 2 بود. سونی در اوج قدرت بود و صدها بازی کامپیوتری برای پلی استیشن 2 روانه بازار شده بود. با این که گرافیک ایکس باکس با پلی استیشن 2 قابل رقابت بود، اما نمی‌توانست به خوبی با آن رقابت کند و فروش محدودی را تجربه کرد.

اما این باعث نشد که شرکت مایکروسافت از توسعهٔ xBox دست بکشد. مایکروسافت به سرعت دست به کار شد و xBox 360 را به بازار ارائه داد که موفقیت بسیار چشمگیری را برای مایکروسافت رقم زد؛ تا آنجا که شرکت سونی نتوانست PlayStation 3 را آن‌طور که باید، به فروش برساند.

 رقابت همچنان ادامه پیدا کرد

همچنان که شرکت سونی پلی استیشن 4 را در سال ۲۰۱۳ ارائه کرد، تقریباً هم‌زمان شرکت مایکروسافت هم XBOX-ONE را معرفی کرد.

 مقایسه دو کنسول بازی ایکس باکس X و پلی استیشن 5

در نهایت شرکت مایکروسافت ایکس باکس X و ایکس باکس S را در سال ۲۰۲۰ روانه بازار کرد و تقریباً دو ماه بعد شرکت سونی پلی استیشن 5 را معرفی کرد. پارامترهای بسیار زیادی برای مقایسه این دو کنسول بازی وجود دارد که در ادامه هر کدام را به‌صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد. از مشخصات سخت افزار گرفته تا بازی‌های انحصاری و کیفیت گرافیکی پردازنده‌ها و نوع دستگیره کنترلر ها و نوع سیستم عامل و موتور گرافیکی استفاده شده در هر کنسول.

مقایسه سخت افزارهای ایکس باکس X و پلی استیشن 5

اگر بخواهیم صادق باشیم، هر دو دستگاه از نظر سخت افزار و پردازنده، در یک سطح قرار دارند. بعضی از سخت افزارها مانند پردازنده گرافیکی و RAM در XBOX-X کمی ظاهراً پرقدرت‌تر است، اما با این حال نمی‌توان قدرت نرم افزار پلی استیشن 5 را نادیده گرفت. گاهی الگوریتم‌های نرم افزار بر سخت افزار غلبه می‌کنند و تنها با یک برنامه نویسی تمیز می‌توان از سخت افزار دو برابر قدرتی که دارد، خروجی گرفت. این تفاوت سخت افزار میان این دو کنسول بازی آن‌قدر کم است که تأثیر آن‌چنانی در خروجی گرافیکی ندارد؛ بنابراین نمی‌توان انتخاب کنسول بازی را بر اساس سخت افزار بررسی کرد.

به علاوه وقتی یک کمپانی بازی سازی یک بازی را برای دو کنسول طراحی می‌کند، به کمک موتورهای بازی سازی قدرتمندی همچون UNREAL Engine بازی را برای همه کنسول‌های بازی تا حد ممکن به یک شکل و با یک پردازش طراحی می‌کند؛ بنابراین شاید تنها مقایسه‌ای که بتوان کرد، کیفیت کنتراست و جزئیات گرافیکی در نرم افزار و روش و یا همان متد پردازش گرافیکی در دو کنسول است.

بررسی کنترلر های دو کنسول بازی ایکس باکس X و پلی استیشن 5

اگر بخواهیم منصف باشیم، کنترلر PlayStation 5 بسیار پیشرفته‌تر و کاراتر از کنترلر XBOX-X است. سونی از زمان PlayStation 4 بر روی کنترلر ها Touch Pad قرار داد که یکی از مزیت‌های بسیار مهم نسبت به کنترلر های XBOX است. بازیکن با این تاچ پد قادر است همانند موس کامپیوتر صفحه نمایش را کنترل کند و مخصوصاً در بازی‌های جنگی و اول شخص مانند Call of Duty می‌تواند نشانه گیری دقیق‌تری را داشته باشد.

از قابلیت‌های دیگر کنترلر PlayStation 5 می‌توان به قابلیت نصب کیبورد و هدفون و بلوتوث اشاره کرد و کنترلر را برای بازیکن شخصی می‌کند. به این معنی که نه تنها کنترلر بی سیم و راحت است، بلکه به هدفون و هدست های سیمی و بلوتوث هم وصل می‌شود و هنگام چت کردن با بازیکن‌های دیگر می‌تواند بر روی کنترلر کیبورد نصب کند و به راحتی از آن استفاده کند.

از دیگر امکاناتی که سونی به PlayStation اضافه کرده، نمایشگرهای VR است که بازیکن را مستقیم به درون بازی می‌فرستد. علاوه بر این‌ها حسگرهای Motion Control را اضافه کرد که عملکردی شبیه حسگرهای Kinect در XBOX دارند.

 

همچنین دسته‌های کنترلر VR را هم به آن می‌توان افزودن که نمونهٔ آن را در کنسول بازی WII دیده بودیم؛ اما اگر XBOX همه این امکانات را هم به‌طور مشابه داشته باشد، هنوز در اینجا کنترلر PlayStation 5 چند سر و گردن از کنترلر XBOX-X بالاتر است.

در مقابل کنترلر های XBOX تغییر چندانی نکرده و به همان کنترلر های قدیمی در XBOX-360 اکتفا کرده. تنها تغییرات کوچکی در جایگذاری کلیدها که آن را از مدل‌های قدیمی متمایز می‌کند.

البته کنترلر XBOX هم امکان اتصال کیبورد را دارد؛ اما وقتی کیبوردها را هم با هم مقایسه می‌کنیم، می‌توان دید که کلیدهای کیبورد کنترلر های PlayStation 5 و همین‌طور امکانات آن کامل‌تر و راحت‌تر است.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که طرفداران بازی‌های جنگی، پلی استیشن 5 را به خاطر امکانات بی‌نظیر کنترلر ها انتخاب می‌کند. از حق نگذریم سونی در طراحی و تنوع کنترلر ها کم کاری نکرده و می‌تواند از این نظر از Xbox X جلوتر باشد.

بازی‌های انحصاری

یکی از مهم‌ترین پارامترهای مقایسه در بین این دو کنسول بازی، در بازی‌های انحصاری است که برای آن‌ها طراحی شده. از آنجا که قدرت سخت افزار و نرم افزار هر دو دستگاه در یک سطح هستند، بنابراین تنها راه برای تمایز بین آن‌ها، بازی‌هایی است که به‌صورت انحصاری برای آن‌ها طراحی می‌شود. این می‌تواند بستگی به طرفداران آن بازی‌ها داشته باشد و همان‌طور که گفتیم، گیمرهای حرفه‌ای دقیقاً به همین دلیل هر دو کنسول را تهیه می‌کنند.

بازی‌های انحصاری معمولاً یا از طرف خود شرکت سازنده کنسول طراحی و تولید می‌شود و یا آن را به یک شرکت بازی سازی سفارش می‌دهند. به همین دلیل بعضی شرکت‌های بازی سازی بعضی از بازی‌ها را تنها مخصوص یک کنسول خاص طراحی می‌کنند. این بدین معنی است که شرکت سازنده کنسول حق امتیاز بازی را به‌صورت کامل خریداری کرده و به همین دلیل شرکت توسعه دهنده بازی هم فقط برای همان کنسول خاص آن بازی را طراحی کرده.

در ادامه به بررسی بعضی از محبوب‌ترین بازی‌های انحصاری در هر دو کنسول پلی استیشن 5 و Xbox X (video game console by Microsoft) می‌پردازیم. البته داستان این بازی‌ها جزئیات بسیار بیشتری دارد که در این مقاله نمی‌گنجد. با این حال سعی کردیم نیم نگاهی به این بازی‌های محبوب داشته باشیم.

۶ بازی محبوب انحصاری کنسول بازی پلی استیشن 5

God of War: Ragnarok

یکی از بازی‌هایی است که گیمر های قدیمی داستان آن را دنبال می‌کنند و بهانهٔ خوبی برای تهیه PlayStation 5 است. این بازی پر از هیجان، داستان سرایی بسیار قوی و گرافیک بسیار جذاب است که نمی‌توان به راحتی از خیر آن گذشت؛ بنابراین در لیست شماره یک بازی‌های انحصاری قرار گرفته و تا کنون توانسته جایگاه خود را در پلی استیشن حفظ کند.

داستان بازی در مورد شخصیتی به نام کریتوس است که به دلیل قتل انسان‌های بی گناه و خانواده خود، بار گناهان خود را به دوش می‌کشد و برای بخشیده شدن از سوی خدایان، مأموریت‌هایی که خدایان به او می‌دهند را دنبال می‌کند (از جمله کشتن خدای جنگ) اما پس از ۱۰ سال همچنان بار گناهان بر دوش کریتوس سنگینی می‌کند، کریتوس که ناامید از بخشش خدایان است، تصمیم می‌گیرد خود را از بین ببرد، اما آتنا جلوی مرگ او را می‌گیرد و جایگاه خدای جنگ قبلی را به کریتوس می‌دهد و او خدای جنگ می‌شود.

در این شماره از داستان اما کریتوس دوباره صاحب یک پسر به نام آترئوس می‌شود که در همان ابتدای نوجوانی عطش کنجکاوی و مبارزه دارد و می‌خواهد پاسخ سوألات خود را پیدا کند. فریا طلسم اودین را باطل کرده و می‌خواهد انتقام بالدن را از کریتوس بگیرد.

  • سازنده: Santa Monica Studio
  • ناشر: Sony Interactive Entertainment
  • سبک: اکشن – ماجراجویی – هک‌اند اسلش
  • سال انتشار: 2022
  • نمره ویوکریتیک: 94
  • نمره متاکریتیک: 94
  • نوع انحصاری: کامل

Demon’s Souls

یک بازی خوش ساخت دیگر به سبک بازی افسانه‌ای و اسطوره‌ای به سبک «خدای جنگ» است که اگرچه نمی‌تواند جای «God of War» را بگیرد، اما به راحتی می‌تواند خود را در دل گیمر ها جا کند و به محبوبیت برسد اما می‌توان آن را با «خدای جنگ» از همه نظر مقایسه کرد. داستان سرایی قوی و گرافیک بسیار خوب این بازی از جمله مواردی هستند که این بازی را محبوب می‌کنند.

بازی در مورد سرزمینی به نام بولتاریا است که وسیلهٔ یک طلسم ممنوعه به نام Soul Art غرق می‌شود و به دنبال پیمان شاه النت این سرزمین به نابودی کشیده می‌شود و در نتیجه دیوها این سرزمین را تسخیر می‌کنند. این بازی یک بازی سوم شخص است که شما به عنوان قهرمان بازی باید وارد بخش‌های مختلف سرزمین بولتاریا شوید و این دیوها را یکی پس از دیگری از بین ببرید تا طلسم شکسته شود و در نهایت این سرزمین نجات یابد.

  • سازنده: Bluepoint Games
  • ناشر: Sony Interactive Entertainment
  • سبک: اکشن – نقش آفرینی
  • سال انتشار: 2020
  • نمره ویوکریتیک: 99
  • نمره متاکریتیک: 92
  • نوع انحصاری: کامل

The Last of Us Part

یک بیماری همه گیر که عامل آن نوعی قارچ است، مردم دنیا را به موجودات خشمگین همانند زامبی‌ها تبدیل می‌کند و تنها عده کمی توانسته‌اند جان سالم به در ببرند و در منطقه قرنطینه زندگی می‌کنند که در آنجا هم حکومت نظامی برقرار است. شخصیت بازی به نام جول به همراه برادرش تامی و دختر ۱۲ ساله‌اش شهر را برای پیدا کردن جای امن‌تر ترک می‌کنند اما در میان این سفر دختر ۱۲ ساله‌اش کشته می‌شود. ۲۰ سال بعد او به یک قاچاقچی اسلحه تبدیل شده و با گروه شبه نظامی به نام فایرفلایز وارد معامله می‌شود. در این معامله قرار می‌شود که جول دختری به نام الی را در ازای پاداشی خوب به گروه فایرفلایز تحویل دهد، اما معلوم می‌شود دختر هم مبتلا به بیماری شده اما سیستم ایمنی بدن او توانسته بیماری را مهار کند؛ بنابراین الی کلید ساخت پادزهر این بیماری است و… .

  • سازنده: Naughty Dog
  • ناشر: Sony Interactive Entertainment
  • سبک: اکشن – ماجراجویی – ترسناک – بقا
  • سال انتشار: ۲۰۲۲
  • نمره ویوکریتیک: 91
  • نمره متاکریتیک: 88
  • نوع انحصاری: کامل

Ratchet & Clank: Rift Apart

ریچت و کلنک دو قهرمان هستند که پس از ماجراجویی و مبارزات مختلف به عنوان قهرمانان کهکشان شناخته می‌شود، بنابراین به افتخار این دو، برای آن‌ها مراسمی برگذار می‌کنند و کلنک در انتهای مراسم به مردم توضیح می‌دهد که توانسته دستگاه سفر به ابعاد و دنیاهای مختلف به نام Dimensionator را تعمیر و راه اندازی کند تا ریچت بتواند به ابعاد دیگر سفر کند و بتواند خانواده گمشدهٔ خود را پیدا کند. در این میان شخصیتی به نام دکتر نفاریوس جشن را به هم می‌ریزد تا دستگاه Dimensionator را سرقت کند اما در میان درگیری این دستگاه از بین می‌رود و شکاف‌هایی میان جهان های موازی ایجاد می‌شود و… .

  • سازنده Insomniac Games
  • ناشرSony Interactive Entertainment
  • سبک: اکشن – ماجراجویی – پلتفرمر
  • سال انتشار: ۲۰۲۱
  • نمره ویوکریتیک: 90
  • نمره متاکریتیک: 88
  • نوع انحصاری: کامل

Horizon: Forbidden West

در این مقاله به مقایسه کنسول های بازی پلی استیشن 5 و ایکس باکس ایکس خواهیم پرداخت و می‌توانید ببینید بین این دو کدام یک مناسب شما است.

به‌طور خلاصه داستان بازی در مورد سرنوشت زمین در سال ۳۰۲۰ میلادی است. هوش مصنوعی از کنترل خارج شده و انسان‌ها مانند دوران قرون وسطا زندگی می‌کنند. با این حال در تلاش هستند تا ربات‌ها را شکست دهند و زمین را از نو بسازند. دانشمندان سعی داشتند تا زمین را از دست ربات‌ها نجات دهند اما تلاش‌هایشان با شکست مواجه شد. در این بازی یک شکارچی جوان به نام الوی سعی دارد راه دانشمندان را برای بازپس‌گیری زمین ادامه دهد… .

  • سازنده: Guerilla Games
  • ناشر: Sony Interactive Entertainment
  • سبک: اکشن – نقش آفرینی
  • سال انتشار: ۲۰۲۲
  • نمره ویوکریتیک: 91
  • نمره متاکریتیک: 88
  • نوع انحصاری: کامل

Gran Turismo 7

در این مقاله به مقایسه کنسول های بازی پلی استیشن 5 و ایکس باکس ایکس خواهیم پرداخت و می‌توانید ببینید بین این دو کدام یک مناسب شما است.

اگر به بازی‌های اتومبیل رانی در پیست علاقه داشته باشید، Gran Turismo از آن دسته بازی‌هاست. این بازی ترکیبی از شبیه سازی و آرکید است که تمرکز خود را بر روی مسابقات در پیست اتومبیل رانی گذاشته است. البته در این میان نمی‌توان رقیب آن یعنی Need For Speed و Forza و DiRT را دست کم گرفت. مخصوصاً Need For Speed که در همه سبک‌ها و همه نوع از پیست‌ها و حالت‌های مختلف و داستان وار بازی طراحی شده است. اما اگر بخواهیم بیشتر در مورد Gran Turismo 7 بگوییم، می‌توان گفت داخل و خارج اتومبیل‌ها را با جزئیات بسیار دقیقی طراحی کرده و همچنین حرکت دست و فرمان شخصیت راننده هم طبیعی جلوه می‌کند.

  • سازنده: Polyphony Digital
  • ناشر: Sony Interactive Entertainment
  • سبک: ریسینگ
  • سال انتشار: ۲۰۲۲
  • نمره ویوکریتیک: 90
  • نمره متاکریتیک: 87
  • نوع انحصاری: کامل

۶ بازی محبوب بازی‌های انحصاری کنسول بازی XBOX-X

Forza Horizon 5

در این مقاله به مقایسه کنسول های بازی پلی استیشن 5 و ایکس باکس ایکس خواهیم پرداخت و می‌توانید ببینید بین این دو کدام یک مناسب شما است.

در این شماره از بازی، تولید کنندگان سعی کرده‌اند جزئیات و داستان سرایی را در کنار هم داشته باشند تا کمی از حال هوای آرکید خارج شود و با رقیب اصلی خود یعنی Need For Speed برابری کند. اگرچه نمی‌توان از بازی‌های ریسینگ انتظار داستان سرایی زیادی را داشت؛ حتی از خود Need For Speed. در فورزا سعی شده روی گیم پلی و محیط بازی و جاده‌ها پرداخته شود و جزئیات را هر چه حقیقی‌تر به گیمر نمایش دهد. می‌توان از فورزا انتظار فستیوال‌های مختلف را داشت. Froza ترکیبی از جاده‌ها و پیست‌های مختلف با گرافیک چشم نواز را به گیمر ارائه می‌دهد تا این بازی هر چه بیشتر جذابیت خود را نمایش دهد و بتواند با Need For Speed رقابت کند.

  • سازنده: Playground Games
  • ناشر: Xbox Game Studios
  • سبک: ریسینگ
  • سال انتشار: ۲۰۲۱
  • نمره ویوکریتیک: 94
  • نمره متاکریتیک: 92
  • نوع انحصاری: کنسولی

Halo Infinite

در این مقاله به مقایسه کنسول های بازی پلی استیشن 5 و ایکس باکس ایکس خواهیم پرداخت و می‌توانید ببینید بین این دو کدام یک مناسب شما است.

این بازی از ابتدا بر روی اولین XBOX طراحی شد تا یک بازی انحصاری باشد و در مقابل بازی انحصاری «خدای جنگ» حرفی برای گفتن داشته باشد. سپس به بخش جدا نشدنی از XBOX تبدیل شد و تا امروز یکی از بهترین بازی‌های این کنسول است. داستان سرایی قوی و گرافیک بالا از تمدن‌های آینده جذابیت این بازی را دو چندان کرده است.

داستان بازی از سال ۲۵۱۰ شروع می‌شود. زمانی که جمعیت زمین به‌شدت زیاد شده و ارتش ایالات متحده آمریکا یک ارتش به نام UNSC تشکیل می‌دهد تا علاوه بر استعمار دیگر سیارات، نظم را در کیهان برقرار کند؛ اما در این میان شورشیان علیه این حکومت کیهانی جدید و شروع جنگ موجودات بیگانه با نام کاوننت ها برای به دست گرفتن قدرت و قلمرو، کیهان را وارد یک جنگ چند طرفه می‌کند؛ دقیقاً برعکس آنچه که ارتش UNSC برای آن ایجاد شد. کاوننت ها در جستجوی اسلحه‌ای باستانی و قدرتمند به نام Halo هستند که جنگ را به نفع آن‌ها تمام می‌کند، اما ارتش UNSC متوجه این موضوع می‌شود و هر کدام سعی دارند تا زودتر اسلحه را به دست آورند.

  • سازنده: 343Industries
  • ناشر: Xbox Game Studios
  • سبک: شوتر اول شخص
  • سال انتشار: ۲۰۲۱
  • نمره ویوکریتیک: 91
  • نمره متاکریتیک: 87
  • نوع انحصاری: کنسولی

CrossfireX

در این مقاله به مقایسه کنسول های بازی پلی استیشن 5 و ایکس باکس ایکس خواهیم پرداخت و می‌توانید ببینید بین این دو کدام یک مناسب شما است.

از سری بازی‌های اول شخص جنگی که طراحی مشابه Call of Duty Modern War دارد؛ اما با فضایی متفاوت. این بازی تلاش می‌کند تا سبک جدید از بازی‌های جنگی را ارائه دهد اما بازی‌های جنگی از نظر طراحی مرزهای مشخص شده‌ای دارند که فقط داستان‌ها می‌توانند آن‌ها را متفاوت کنند. داستان این بازی در مورد یک گروه ضد تروریستی به نام Global Risk است که قصد دارد یکی از اعضای کلیدی گروه تروریستی Black List به نام Alexander Steiner دستگیر کند؛ اما Black List از قبل از نقشهٔ Global Risk با خبر است و مأموریت با شکست مواجه می‌شود و فرمانده گروه Global Risk به نام رب به دست گروه Black List اسیر می‌شود. روند بازی بر نجات دادن فرمانده گروه Global Risk تمرکز دارد و شما یکی از اعضای گروه هستید که در این بازی سعی در نجات فرمانده دارد.

  • سازنده: Smilegate – Remedy
  • ناشر: Smilegate
  • سبک: شوتر اول شخص
  • سال انتشار: ۲۰۲۲
  • نمره ویوکریتیک: 55
  • نمره متاکریتیک: 38
  • نوع انحصاری: کنسولی

Immortality

در این مقاله به مقایسه کنسول های بازی پلی استیشن 5 و ایکس باکس ایکس خواهیم پرداخت و می‌توانید ببینید بین این دو کدام یک مناسب شما است.

در سال میلیون‌ها دلار برای ساخت بازی‌های کامپیوتری هزینه می‌شود اما گیمر ها از روند تکراری ساخت بازی‌ها شاکی هستند. در این میان یک بازی ظهور می‌کند که طرز جالبی نیازی به استفاده از پردازنده گرافیکی ندارد اما می‌تواند ساعت‌ها شما را جذب خود کند. در این بازی شما به عنوان یک کاراگاه جنایی باید میان صدها ویدیو و فیلم جستجو کنید و راز کشته شدن بازیگر معروف را کشف کنید. دیدن این فیلم‌ها و پی بردن به رازهای بازی ممکن است حتی برای بزرگ سالان هم قابل تحمل نباشد. از این رو بازی در رده بازی‌های ترسناک رده بنده شده. در کل در این بازی خلاقیت تازه‌ای از بازی‌های فکری دیده می‌شود. البته در این بازی باید به زبان انگلیسی مسلط باشید تا متوجه دیالوگ‌های مهم کلیپ‌ها شوید.

  • سازنده: Sam Barlow
  • ناشر: Half Mermaid Production
  • سبک: ماجراجویی – تعاملی
  • سال انتشار: ۲۰۲۲
  • نمره ویوکریتیک: 86
  • نمره متاکریتیک: 88
  • نوع انحصاری: کنسولی

Pentiment

در این مقاله به مقایسه کنسول های بازی پلی استیشن 5 و ایکس باکس ایکس خواهیم پرداخت و می‌توانید ببینید بین این دو کدام یک مناسب شما است.

یک بازی به سبک انیمه دو بعدی است. باعث تعجب است که چنین بازی برای دستگاه پر قدرتی مانند XBOX-X ساخته می‌شود. این بازی فکری روایت زندگی هنرمندی در قرن شانزدهم است که قصد دارد تا رمز و راز کشیش‌های فاسد قرون وسطا را کشف کند.

اگر به بازی‌های فکری و سبک دو بعدی علاقه داشته باشید، می‌توانید روی آن حساب کنید. وگرنه ارزش وقت گذاشتن را ندارد.

  • سازنده: Obsidian Entertainment
  • ناشر: Xbox Game Studios
  • سبک: ماجراجویی – نقش آفرینی
  • سال انتشار: ۲۰۲۲
  • نمره متاکریتیک: 86
  • نوع انحصاری: کنسولی

Grounded

در این مقاله به مقایسه کنسول های بازی پلی استیشن 5 و ایکس باکس ایکس خواهیم پرداخت و می‌توانید ببینید بین این دو کدام یک مناسب شما است.

این بازی مناسب کودکان و نوجوانان تولید شده است. در این بازی کودکان دبستانی به دنبال ماجراجویی در میان گیاهان و موجودات و حشرات، به دنبال یافتن پاسخ‌های علمی هستند؛ اما با چالش‌هایی مواجه می‌شوند. در این بازی می‌توانید ۴ شخصیت نوجوان را انتخاب کنید که البته به شکل جادویی کوچک شده‌اند تا در میان گیاهان و علفزارها به جستجو و تحقیق بپردازند.

  • سازنده: Obsidian Entertainment
  • ناشر: Xbox Game Studios
  • سبک: ماجراجویی – بقا
  • سال انتشار: 2022
  • نمره متاکریتیک: 82
  • نوع انحصاری: کنسولی

نتیجه گیری از بازی‌های انحصاری

اگر نگاهی به لیست بازی‌ها بیندازید، می‌بینید سخت افزار دو کنسول نمی‌تواند معیار خوبی برای سنجش انتخاب بین ایکس باکس X و PS5 باشد. هر کدام از این کنسول‌ها طی رقابتی سنگین بازی‌های انحصاری و مستقل خود را طراحی کرده‌اند و انتخاب کنسول، بسته به این است که گیمر طرفدار کدام مجموعه از بازی‌های انحصاری است. البته قابلیت‌های کنترلر ها را هم باید در نظر گرفت.

از طرفی شرکت سونی مالک استودیو فیلم سازی Sony Pictures است و هم‌زمان با فیلم‌هایی که در این استودیو می‌سازد، بازی‌های آن را روانه بازار می‌کند و گیمر هایی که طرفدار فیلم‌های شرکت سونی هستند، برای تداعی شدن حس فیلم‌های محبوب خود، کنسول PlayStation 5 را انتخاب می‌کنند.

از طرف دیگر شرکت مایکروسافت هم بیکار ننشسته و در حال توسعه بازی‌های بسیار زیادی برای X-BOX-X است. اگر نگاهی به لیست شرکت‌ها و استودیوهای تحت مالکیت مایکروسافت بیندازید، می‌بینید که این شرکت چه هزینه سنگینی را برای محبوب کردن X-BOX می‌پردازد.

همان‌طور که قبلاً هم گفتیم خریدار این کنسول‌های گران قیمت اغلب گیمر های حرفه‌ای هستند و آن‌ها هستند که با کنسول‌های قدیمی‌تر و بازی‌های قبلی خاطره دارند.

سخن پایانی

سعی کردیم در این مقاله به‌صورت بی طرفانه و موشکافانه ویژگی‌های دو کنسول را با هم مقایسه کنیم. نمی‌توان گفت که کدام یک از کنسول‌ها از دیگری بهتر است. ممکن است یک گیمر که مدت‌ها با XBOX بازی کرده، به این کنسول عادت داشته باشد و یا به عنوان یک طرفدار متعهد عاشق محصولات مایکروسافت باشد. نمی‌توان به گیمر ها خرده گرفت که چرا از یک کنسول خاص طرفداری می‌کنند.

اما اگر بخواهیم از روی آمار قضاوت کنیم، این پلی استیشن است که بازی را برده و همان‌طور که از آمار فروش هم پیداست، پلی استیشن گوی رقابت را از XBOX ربوده است. در حال حاضر سونی توانسته تا کنون ۲۵ میلیون دستگاه پلی استیشن 5 را به فروش برساند در حالی که فروش ایکس باکس X کمی بیش از ۲۰ میلیون دستگاه بوده که این یعنی سونی توانسته ۵۲.۶ درصد از سهم بازار را برای پلی استیشن 5 به دست آورد و مایکروسافت هم توانسته ۴۷.۴ درصد از سهم بازار را برای ایکس باکس سری ایکس به دست آورد.

این برگ برنده برای پلی استیشن 5 دو دلیل عمده دارد. یکی بازی‌های انحصاری محبوب و پر طرفدار و دیگری کنترلر های متنوع و قوی مخصوصاً تاچ پد بر روی کنترلر که در بازی‌های اول شخص جنگی می‌تواند کمک کند. صرف این که XBOX هم بازی انحصاری دارد، به این معنا نیست که همه بازی‌های انحصاری آن محبوب هستند.

اگرچه آمار فروش هم تا حدودی نزدیک به هم بوده اما در هر صورت هنوز PlayStation 5 در سدر فروش قرار دارد و گیمر ها به دلایلی که گفته شد به سمت PlayStation 5 کشیده می‌شوند.

در آخر امیدواریم که این مقاله در انتخاب دقیق کنسول بازی به شما کمک کرده باشد.

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.