مقایسه گلکسی زد فلیپ 5 سامسونگ با آیفون 14 پرو

گلکسی زد فلیپ 5 و آیفون 14 پرو دو گوشی پرچمدار سامسونگ و اپل هستند. علیرغم اینکه هر دو دستگاه از داخل کاملاً متفاوت به نظر می رسند، اما قیمت آنها یکسان است.

به گزارش تکناک،شاید به این فکر می کنید که کدام یک از این دو گوشی را بخرید، ما اینجا هستیم تا به شما در این تصمیم گیری کمک کنیم.

  قیمت، دسترسی و مشخصات

گلکسی زد فلیپ 5 تا 11 آگوست به مشتریان عرضه می شود. قیمت هر دستگاه برای مدل پایه 999 دلار است و در رنگ های متنوعی موجود است. سامسونگ گوشی جدید خود را با روکش‌های نعنایی، گرافیتی و کرم ارائه می‌دهد (با رنگ‌های خاکستری، آبی، سبز و زرد که انحصاری Samsung.com هستند)، در حالی که آیفون 14 پرو با رنگ های مشکی فضایی، نقره‌ای، طلایی و بنفش تیره عرضه می شود.

Apple iPhone 14 Pro Samsung Galaxy Z Flip 5   
اپل سامسونگ برند
Apple A16 Bionic اسنپدراگون 8 نسل 2 برای گلکسی (4 نانومتری) تراشه
6.1 اینچ OLED، 120 هرتز، HDR 10 صفحه نمایش داخلی 6.7 اینچی Full HD+ Dynamic AMOLED با نرخ تازه سازی 120 هرتز، صفحه نمایش خارجی 3.4 اینچی x748p 720 صفحه نمایش
6 گیگابایت 8 گیگابیت RAM 
128 گیگابایت / 256 گیگابایت / 512 گیگابایت / 1 ترابایت 256 گیگابایت، 512 گیگابایت UFS 4.0 فضای ذخیره سازی
3200 میلی آمپر ساعت 3700 میلی آمپر ساعت باتری
لایتنینگ USB تایپC درگاه ها
iOS 16 Android 13 / One UI 5.1 سیستم عامل
12 مگاپیکسل، TrueDepth، AF دوربین سلفی 10 مگاپیکسلی دوربین جلو
48 مگاپیکسل اصلی، 12 مگاپیکسل فوق عریض، 12 مگاپیکسل تله فوتو دوربین اصلی 12 مگاپیکسلی f/1.8، دوربین خارجی 12 مگاپیکسلی f/2.2 فوق عریض دوربین های عقب
 2.81 x 0.31 x 5.81 x 2.83 x .59 3.35تاشده

x 2.83 x .27 6.5بازشده

ابعاد
مشکی فضایی، نقره ای، طلایی، بنفش تیره نعناعی، گرافیت، کرم، ارغوانی، خاکستری، آبی، سبز، زرد رنگ ها
206 گرم 186.88 گرم وزن
MagSafe (15W)، Qi (7.5W)، تا 50% در 30 دقیقه (20W سیمی) تا 50٪ در 30 دقیقه (با سیم 25 وات)، Wireless PowerShare شارژ
IP68 IPX8 رتبه بندی IP

 

طراحی و نمایشگر

خوشبختانه هر دو گوشی گلکسی زد فلیپ 5 و آیفون 14 پرو ظاهری مدرن ارائه می دهند که چشم نواز هستند. پشت این پرچمدار سامسونگ از گوریلا گلس Victus 2 و آلومینیوم ساخته شده است. همچنین در این گوشی دو دوربین افقی و یک صفحه نمایش پوششی 3.4 اینچی بسیار بزرگتر از گوشی های تاشو قبلی وجود دارد.

نیمه دیگر این گوشی ساده است و فاقد عناصر طراحی معنادار است. دو نیمه توسط یک لولا ارتقا یافته به هم متصل شده اند که به شما امکان می دهد گوشی را به طور کامل تا کنید. علاوه بر این، صفحه نمایش کاور به شما امکان می دهد برخی از کارها را در حالی که گوشی تا شده است به سرعت انجام دهید و همچنین از اجرای برنامه های سازگار پشتیبانی می کند.

وقتی دستگاه را برگردانید، صفحه‌نمایش لبه به لبه 6.7 اینچی با نرخ تازه‌سازی 120 هرتز از شما استقبال می‌کند. با این حال، نکته بسیار ویژه در مورد این صفحه نمایش این است که می توانید آن را از وسط تا کنید. بنابراین می توانید از این مکانیسم تاشو به عنوان جایگزینی برای پایه گوشی هنگام گرفتن عکس یا فیلم استفاده کنید. ناگفته نماند که اگر این گوشی را تا انتها تا کنید، نگهداری آن در جیب های کوچکتر آسان تر می شود.

در آیفون 14 پرو در قسمت پشتی، شیشه مات کلاسیک با لوگوی مرکزی اپل را خواهید دید. در گوشه بالا سمت چپ، برآمدگی سیستم دوربین Pro قرار دارد که لنزهای مختلف، چراغ قوه، اسکنر LiDAR و میکروفون را در خود جای داده است. وقتی گوشی را بر می‌گردانید، یک جزیره پویا کاملاً جدید به سمت بالا وجود دارد. برای کسانی که با جزیره پویا آشنایی ندارند، این معرفی اخیر با افزودن برخی ویژگی‌های نرم‌افزاری مانند نمایش Live Activities در آن، بریدگی صفحه نمایش را محو می‌کند. اگر جزیره پویا وجود نداشت این گوشی عملا یک OLED معمولی 6.1 اینچی با پشتیبانی از نرخ رفرش تا 120 هرتز است.

بنابراین از نظر مقایسه طراحی و نمایش این دو پرچمدار، نقطه عطف مکانیسم تاشو گوشی زد فلیپ 5 است. ناگفته نماند که شما می‌توانید یک قاب برای گلکسی زد فلیپ 5 یا آیفون 14 پرو بخرید تا اگر دوست ندارید، طرح اصلی آن ها را پنهان کنید.

عملکرد و باتری

قطعا شما هم نمی خواهید برای دستگاهی که تجربه متوسطی را ارائه می دهد هزینه کلان کنید. خوشبختانه هر دو گلکسی زد فلیپ 5 و آیفون 14 پرو دارای تراشه های عالی هستند: به ترتیب Qualcomm Snapdragon 8 Gen 2 و Apple A16 Bionic. گرچه A16 در اکثر تست‌های مرتبط (به جز تست‌های GPU) امتیاز بالاتری می‌گیرد، اما هر دو تراشه عملکرد قابل‌توجهی دارند و قطعا می‌توانید انتظار داشته باشید که این دو تراشه از ویژگی‌های جدید قابل عرضه برای این دو گوشی در سال‌های آینده پشتیبانی کنند.

آنچه مسلماً در این مقایسه مهمتر است، سیستم عاملی است که هر گوشی را تغذیه می کند. اگر قبلاً از دستگاه های اپل استفاده کرده باشید، ممکن است از رابط های آشنا، برنامه ها و ویژگی های تداوم موجود در آیفون 14 پرو بین سایر iDevice ها قدردانی کنید. به طور مشابه، اگر تبلت یا هر وسیله دیگری از برند سامسونگ دارید، گلکسی زد فلیپ 5 احتمالاً بهتر از همه آن ها خواهد بود.

ممکن است بخواهید قبل از خرید یک دستگاه جدید، عمر باتری و شارژ آن دستگاه را در نظر بگیرید. اگرچه هنوز خیلی زود است که بگوییم عمر باتری گلکسی زد فلیپ 5 چقدر است، اما می‌توانید انتظار داشته باشید که با یک بار شارژ با استفاده متوسط، یک روز کامل دوام بیاورد.

با این حال راه های زیادی برای شارژ گوشی وجود دارد. به عنوان مثال، گلکسی رد فلیپ 5 پشتیبانی Wireless PowerShare را ارائه می دهد که به شما امکان می دهد سایر دستگاه های دارای Qi را با استفاده از گوشی سامسونگ خود شارژ کنید. در همین حال، آیفون از این ویژگی پشتیبانی نمی کند اما دارای سازگاری MagSafe است. هر دو دستگاه از شارژ بی سیم Qi و سریع سیمی پشتیبانی می کنند.

این مقایسه به نفع سامسونگ است زیرا با اینکه عملکرد در هر دو گوشی منهای سیستم عامل، مشابه است، اما بزرگترین تفاوت بین این دو گوشی، پشتیبانی از شارژ بی سیم است.

دوربین ها

با توجه به اینکه دوربین برای بسیاری از ما مهم است، پس قطعا انتظار خروجی با کیفیت بالا را نیز داریم. قابل ذکر است که دوربین های آیفون بهتر از گلکسی زد فلیپ 5 هستند و تفاوت های عمده ای بین این دو وجود دارد.

گلکسی زد فلیپ 5 یک سیستم دوربین دوگانه 12 مگاپیکسلی در قسمت پشتی با لنزهای عریض و فوق عریض دارد. در همین حال، آیفون 14 پرو دارای لنزهای واید 48 مگاپیکسلی، لنز اولتراواید 12 مگاپیکسلی و لنز تله فوتو 12 مگاپیکسلی است. بنابراین انتظار می رود که می توانید انتظار داشته باشید که خروجی در آیفون برتر باشد، به خصوص که به شما امکان می دهد با فرمت RAW نیز عکاسی کنید.

در سمت جلو شما یک دوربین 10 مگاپیکسلی در گوشی سامسونگ دارید، در حالی که آیفون یک دوربین 12 مگاپیکسلی TrueDepth را برای دوربین سلفی ارائه می دهد. دومی شما را قادر می‌سازد تا به صورت سه بعدی نقشه برداری کنید و ویژگی‌هایی مانند سلفی‌های حالت پرتره و احراز هویت Face ID را فعال کنید. در نتیجه، دوربین در این گوشی اپل عملکرد بهتری دارد.

جدای از آن، هر دو گوشی دارای برخی از ویژگی های انحصاری دوربین مانند تشخیص نقص در گلکسی زد فلیپ 5 و حالت های فیلمبرداری سینمایی و اکشن در آیفون 14 پرو هستند. اگر به شدت به دوربین گوشی هوشمند خود متکی هستید، مخصوصاً برای فیلمبرداری، مطمئناً آیفون دستگاهی است که در این ویژگی برتری دارد.

بهترین انتخاب بین این دو گوشی

اگر یک گوشی بادوام را ترجیح می دهید که احتمالا عمر بیشتری برای شما داشته باشد، آیفون 14 پرو برنده است. ضمنا آیفون 14 پرو دارای پردازنده و دوربین بهتری نسبت به زد فلیپ 5 است. ضمنا آیفون بهتر از سامسونگ فروش می رود. آیفون ممکن است نوآورترین دستگاه موجود نباشد، اما مطمئنا قابل اعتماد و قدرتمند است.

اگر گوشی هیجان‌انگیزتری می‌خواهید، گلکسی زد فلیپ 5 انتخاب مناسبی است زیرا نوآورانه‌تر از آیفون است. در این گوشی شما یک صفحه نمایش تاشو دریافت می کنید که می تواند به شما کمک کند اندازه گوشی خود را کوچک کنید و از شارژ بی سیم معکوس پشتیبانی کنید. بنابراین با همان قیمت، علیرغم اینکه دستگاه در برخی بخش های دیگر عقب مانده است، اما ویژگی های جالب تری دریافت می کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.