برای نخستین بار موتور هواپیما با سوخت هیدروژنی آزمایش شد

یک موتور هواپیمای رولزرویس با سوخت هیدروژنی در Boscombe Down در بریتانیا آزمایش شده است. پرواز یکی از سخت ترین صنایع برای کربن زدایی است

مهندسان بریتانیایی رولز رویس برای اولین بار در صنعت هوانوردی جهان، با موفقیت هیدروژن را به جای سوخت در موتور های جت که در هواپیمای امروزی به کار می رود استفاده کردند.هواپیما سوخت هیدروژن

به گزارش تکناک، این آزمایش در یک مرکز پژوهشی دولتی در Boscombe Down انجام شد و هیدروژن سبز تولید شده توسط نیروی باد و جزر و مد از جزایر اورکنی در اسکاتلند برای تحقیقات مورد استفاده قرار گرفت.

رولزرویس با مشارکت easyJet از یک موتور تبدیل شده AE 2100 A توربوپراپ در این آزمایش استفاده کرد که در هواپیماهای نظامی و مسافربری به کار می رود.

این نشان‌دهنده گام دیگری در تلاش‌های صنایع است تا ثابت کنند هیدروژن می‌تواند نقش قابل‌توجهی در کاهش انتشار گاز کربن مضر داشته باشد و می تواند به تغییرات کمتر آب و هوایی کمک کند.

رقابت شدیدی برای دستیابی به این هدف که انتشار کربن تا سال 2050 به صفر برسد توسط ملت ها در حال انجام است و شرکت های هواپیمایی در تلاش هستند تا از سوخت پایدارتر به عنوان جایگزینی برای سوخت جت که در حال حاضر مبتنی بر محصولات پتروشیمی است استفاده کنند.

صنایع هوایی یکی از سخت ترین بخش ها برای کربن زدایی است و فناوری هایی مانند انرژی الکتریکی یا هواپیماهای هیدروژنی سال ها با حمل و نقل های هوایی پر تردد که در مسافت های طولانی انجام میشود فاصله دارند.

ایرباس قصد دارد از یک سوپرجامبو جت A380 برای آزمایش موتورهای جت هیدروژنی به عنوان بخشی از طرح خود برای وارد کردن یک هواپیمای بدون آلایندگی به چرخه صنایع هوایی تا سال 2035 استفاده کند.

این گروه مستقر در تولوز در حال کار با CFM International، که یک شرکت سرمایه گذاری مشترک بین Safran فرانسه و جنرال الکتریک ایالات متحده است که برای توسعه موتوری است که می تواند با سوخت هیدروژن کار کند تمرکز دارند.

آزمایش انجام شده به رهبری رولزرویس، اگرچه شامل پرواز با هواپیما نمی‌شود، اما بخشی از یک برنامه جدید برای اثبات کارایی هیدروژن به عنوان سوخت در صنایع هوایی است که در تابستان توسط گروه FTSE 100 با مشارکت easyJet انجام شد. تحقیقات نشان داد که پتانسیل بازار برای هواپیماهای هیدروژنی وجود دارد.

این دو شرکت قصد دارند سری دوم آزمایش‌ها را انجام دهند که به نوبه خود منجر به آزمایش زمینی کامل موتور جت تجاری Rolls-Royce Pearl 15 خواهد شد.

گرانت شاپس، وزیر بازرگانی بریتانیا، نتایج بدست آمده از این آزمایش را به عنوان اولین تجربه برای این هدف که ما چگونه میتوانیم با یکدیگر همکاری کنیم تا صنعت هوانوردی پاک تری داشته باشیم و بتوانیم به مقاصد مختلف در کشور پرواز کنیم توصیف کرد.

گراویتسا ویتادینی، مدیر ارشد فناوری رولزرویس، گفت که این آزمایش یک نقطه عطف هیجان انگیز بود.ما اکنون مرزهای انتشار کربن صفر را با بررسی احتمالات استفاده از هیدروژن به عنوان سوخت پاک جابجا کردیم و این موضوع میتواند آینده صنعت هوانوردی را دگرگون کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.