این موشک قدرت نظامی چین را 2 برابر می‌کند

محققان نظامی چین پیشرفت بزرگی در بهبود کارایی موتورهای تنفس هوا که از سوخت جامد برای پرواز موشک های مافوق صوت استفاده می کنند، داشته اند.

به گزارش تکناک، اوایل این هفته در گزارش South China Morning Post (SCMP) ادعا شد که این توسعه ممکن است برد عملیاتی موشک های مافوق صوت چین را افزایش دهد و قدرت رزمی آنها را دو برابر کند.

این فناوری سرعت هوای تازه ورودی را قبل از ورود به محفظه احتراق به کمتر از سرعت صوت کاهش می دهد و به سوخت اجازه می دهد تا کاملاً بسوزد.

نمونه اولیه موتور در شبیه سازی زمینی پرواز در ارتفاع 25 کیلومتری (15.5 مایلی) با سرعت 6 ماخ (شش برابر سرعت صوت) مورد آزمایش قرار گرفت و راندمان سوخت 79 درصد را تولید کرد که تقریباً دو برابر بیشتر از یک موتور اسکرام جت معمولی در شرایط مشابه است.

موتور بور این تیم برای دستیابی به راندمان سوخت بالاتر در یک پرواز شبیه‌سازی شده با سرعت 6 ماخ، بین حالت‌های کاری مختلف سوئیچ کرد.

موتور اسکرام جت با نیروی بور

به گفته محققان، جزء اولیه سوخت برای موتور نمونه آزمایشی پودر بور است. بور خاکستری رنگ ، ممکن است در تماس با اکسیژن به شدت بسوزد.

محققان پودر بور را به محفظه احتراق وارد کردند و با تغییر حالت تزریق پودر از یک نازل به چند نازل، امواج ضربه ای اضافی تولید کردند که منبسط می شوند و به سمت ورودی هوا جریان می یابند و بلافاصله سرعت هوای تازه را کاهش می دهند.

امواج ضربه ای اضافی تولید شده منبسط شده و به سمت ورودی هوا جریان پیدا کرده و بلافاصله سرعت هوای تازه را کاهش می دهد.بنابراین به پودر بور اجازه می دهد تا تعامل بیشتری با مولکول های هوا داشته باشد و تحت واکنش های شیمیایی تقویت شده قرار بگیرد.

محققان ادعا کردند که این منجر به دمای احتراق بیشتر و رانش بیشتر می شود و موتور را قادر می سازد دورتر و طولانی‌تر حرکت کند.

تیم لیکون در این مقاله نوشت: موتور اسکرم جت جامد دارای مزایای متعددی مانند ساختار ساده، پایداری شعله بالا و پتانسیل کار در محدوده سرعت وسیع است.

موشک های مافوق صوت می توانند با سرعتی تا پنج برابر سرعت صوت پرواز کنند و توسعه موتور بور ممکن است آنها را مانور پذیرتر و حساس تر به اهداف کند و به سیستم های دفاع موشکی زمان کمی برای واکنش بدهد.

 فناوری ویرانگر چین

تیم تحقیقاتی خاطرنشان کرد که برخی از مسائل مهندسی، مانند تخریب حرارتی انژکتور سوخت، می‌تواند توانایی موتور را برای استفاده مجدد محدود کند.

با این حال، آنها فکر می کنند که اطلاعات جمع آوری شده از آزمایش های زمینی به توسعه موتور برای یک پرواز آزمایشی کمک می کند.

موتور جدید به لطف ظرفیت آن برای تغییر و انعطاف پذیری مانند موتورهای سوخت مایع، می تواند الزامات رانش متغیر را در مراحل مختلف پرواز برآورده کند و در نتیجه کارایی و تحرک سوخت را افزایش دهد.

چین همچنین از توسعه تعدادی از سیستم‌های پیشرانه مافوق صوت رقیب، مانند موتور انفجاری مورب که می‌تواند 10،000 برابر احتراق معمولی انرژی تولید کند، حمایت می‌کند.

به گفته مقامات چینی، چنین فناوری مخربی ممکن است جرقه انقلابی در حمل و نقل انسان ایجاد کند و به چین کمک کند تا در فناوری موتورهای جت سنتی به دیگر کشورها برسد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.