موفقیت حداقلی ژاپن در فرود بر روی ماه

ژاپن پنجمین کشوری است که با موفقیت در فرود بر روی ماه موفق بوده‌است. در ساعت 10:20 صبح به وقت شرقی، فرودگر SLIM در ماه فرود آمد، اما صفحات خورشیدی باز نشدند و فقط چند ساعت انرژی باتری برای این فرودگر باقی ماند.

به گزارش تکناک، در پایان ماموریت آتشین فرود روی ماه Peregrine 1 آمریکا، ماموریت کاوشگر هوشمند JAXA برای بررسی ماه (SLIM) توجه زیادی را به خود جلب کرد. ژاپن نه تنها تلاش دیگری برای فرود روی ماه انجام داد، بلکه سعی داشت این کار را به طور خاص برای آزمایش یک سیستم فرود با دقت بالا انجام دهد که از دهانه‌های سطحی به عنوان علائم ناوبری استفاده می کند.

به طور معمول، فرود روی ماه نیاز به مناطق فرود بسیار بزرگ به شکل بیضی دارد که مایل‌های مربع زیادی را پوشش می دهد. SLIM یک کاوشگر ساده است که برای فرود با دقت 100 متر طراحی شده است. برای مقایسه، آپولو 11 به یک بیضی فرود به طول 20 کیلومتر  نیاز داشت.

جای تعجب نیست که SLIM نام مستعار Moon Sniper را به خود اختصاص داده است.

به گفته  JAXA، تلاش برای فرود در ساعت 10:00 صبح به وقت شرق و فرود 20 دقیقه بعد انجام شد. این فرود چیزی بود که آژانس فضایی آن را حداقل موفقیت نامید، زیرا در هنگام فرود پنل‌های خورشیدی آنلاین نشدند. در نتیجه، SLIM  فقط با قدرت باتری کار می‌کند و اگر نتوان این نقص را برطرف کرد، فرودگر ظرف چند ساعت از بین می‌رود.

(زیرنویس تصویر: تصویری مفهومی از لندر SLIM)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.