اثبات وجود حیات در مریخ

نقشه یخ مشکوک در استوای مریخ

اگرچه مریخ در حال حاضر خشک و بایر به نظر می رسد، اما سطح آن دارای شواهد قابل توجهی است که نشان می دهد در گذشته در آن آب جاری وجود داشته است.

به گزارش تکناک، این شواهد شامل وجود کانال‌های رودخانه‌ای خشک شده، بقایای بستر اقیانوس‌ها و دریاچه‌های باستانی و دره‌هایی است که با فرسایش آب مشخص شده‌اند.

اکنون، مدارگرد آژانس فضایی اروپا شواهد قطعی از حجم زیادی از یخ متمرکز در اطراف استوای مریخ را کشف کرده است.در صورت ذوب شدن، این مخزن یخ وسیع می‌تواند کل چشم انداز مریخ را در عمق 1.5 تا 2.7 متری آب بپوشاند.

طبق انتشارات ESA، این بیشترین آبی است که تا به حال در این قسمت از مریخ یافت شده و برای پر کردن دریای سرخ کره زمین کافی است.

نقشه یخ مشکوک در استوای مریخ
نقشه یخ مشکوک در استوای مریخ

مشاهدات راداری منطقه

مدارگرد مریخ اکسپرس نشانه‌هایی از لایه‌های یخ آب را شناسایی کرده است که چندین کیلومتر زیر سطح یکی از مناطق اسرارآمیز استوایی موسوم به سازند Medusae Fossae (MFF)  گسترش یافته است.

ویژگی‌های ترکیبی MFF مدت‌هاست که سیاره‌شناسان را گیج کرده است. این ویژگی‌ها نشان از ترکیبات گسترده‌ای است که صدها کیلومتر را پوشش می‌دهند و تحت تأثیر باد قرار دارند.

پانزده سال پیش، Mars Express  برای اولین بار MFF را شناسایی کرد و رسوبات بزرگی را که تا عمق 2.5 کیلومتری می‌رسیدند را در معرض دید قرار داد.

این کشف نشان داد که MFF برای رادار نسبتاً شفاف است و چگالی کمی دارد که نشانه‌های رسوبات یخ است.

با این حال، مشاهدات اولیه واضحی در مورد اینکه آیا این رسوبات شامل گرد و غبار بادشده، خاکستر آتشفشانی یا در واقع لایه‌هایی از یخ هستند، ارائه نکردند.مشاهدات راداری تازه به تعیین این ترکیب کمک کرده است.

توماس واترز، نویسنده اصلی این مقاله گفت: ما دوباره MFF را با استفاده از داده‌های جدیدتر رادار MARSIS Mars Express کاوش کردیم و متوجه شدیم که رسوبات حتی ضخیم‌تر از آن چیزی هستند که فکر می‌کردیم و تا 3.7 کیلومتر ضخامت دارند.

واترز افزود: به طرز هیجان انگیزی، سیگنال های رادار با آنچه ما انتظار داریم از یخ‌های لایه ای ببینیم، مطابقت دارند و مشابه سیگنال‌هایی هستند که از کلاهک‌های قطبی مریخ می‌بینیم، که می‌دانیم بسیار غنی از یخ هستند.

Eumenides Dorsum، مشکوک به داشتن ضخیم ترین رسوب غنی از یخ MFF است

یافته‌ها موجب سؤالات جدیدی می‌شود

جدیدترین یافته‌ها وجود لایه‌هایی شامل گرد و غبار و یخ را با یک لایه محافظ از غبار خشک یا خاکستر به عمق چند صد متر، تائید می‌کنند.

محققان تاکید می‌کنند که ذخایر وسیع یخ در نزدیکی استوا نمی‌توانست تحت شرایط آب و هوایی خشن فعلی سیاره شکل گرفته باشد و آنها باید در یک دوره آب و هوایی قبلی شکل گرفته باشند.

کالین ویلسون، دانشمند پروژه ESA برای Mars Expressگفت: این تحقیق، آخرین تجزیه و تحلیل درک ما از Medusae Fossae  را زیر سوال می‌برد.

این ذخایر یخی چند وقت پیش شکل گرفت و مریخ در آن زمان چگونه بود؟ اگر تایید شود که این یخ‌ها، یخ آب هستند، این رسوبات عظیم درک ما را از تاریخ آب و هوای مریخ تغییر می دهد.

ویلسون افزود: هر مخزن آب قدیمی یک هدف جذاب برای اکتشافات انسانی یا رباتیک خواهد بود.

(زیرنویس تصویر: نقشه یخ مشکوک در استوای مریخ)

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.