کشف داروی جدید برای درمان نارسایی قلبی

 محققان دارویی کشف کردند که  می تواند نارسایی قلبی و خفگی خواب را به وسیله هدف قرار دادن فعالیت عصبی هر دو این بیماری را ، درمان کند.

 محققان داروی امیدوار کننده ای کشف کردند که می تواند نارسایی قلبی و خفگی در خواب را به وسیله هدف قرار دادن فعالیت عصبی که هر دو این بیماری ها را تحریک می کند، درمان کند.

به گزارش تکناک، نارسایی قلبی، عارضه ای جهانی است که معمولاً با خفگی در خواب مرتبط است. خفگی در خواب نیز طول عمر فرد را به میزان بیشتری کاهش می دهد. با وجود این که اخیرا درمان نارسایی قلبی بهبود قابل توجهی یافته است، اما آگاهی کافی در مورد این بیماری برای بیماران به دست نیامده است و میزان مرگ و میر آن هنوز بسیار بالاست. طبق گزارش مؤسسه ملی بهداشت، بیش از ۶۴ میلیون نفر در سراسر جهان در معرض خطر نارسایی قلبی قرار دارند و این موضوع، باعث تبدیل آن به یکی از اولویت های اصلی در بهداشت عمومی جهانی شده است.

نارسایی قلبی زمانی رخ می دهد که عضله قلب ضعیف شده  باشد و خون را  به طور موثر پمپاژ نکند. مغز با فعال کردن سیستم عصبی سمپاتیک بدن،  با واکنش «جنگ یا گریز» به نارسایی قلبی پاسخ می‌دهد تا قلب را برای پمپاژ مؤثرتر تحریک کند. با این حال، تحریک طولانی مدت در زمان طولانی به همراه خفگی در خواب، منجر به کاهش امید به زندگی می شود. اکثر بیماران در عرض پنج سال پس از تشخیص نارسایی قلبی می میرند.

بخشی از مغز، مسئولیت ارسال محرک ها به قلب و همچنین کنترل تنفس را نیز بر عهده دارد. خفگی خواب مرکزی (CSA) یک شرایط متداول در افراد مبتلا به نارسایی قلبی است که در آن تنفس به طور مکرر در طول خواب متوقف می‌شود؛ زیرا مغز به ماهیچه‌های تنفسی سیگنال مناسبی ارسال نمی‌کند. این مسئله، پیشرفت‌های اخیر در درمان نارسایی قلبی را نیز به چالش می‌کشاند. یک گیرنده شیمیایی به نام P2X3، در پاسخ بازتابی برای بازگرداندن سطح اکسیژن به حالت عادی نقش دارد؛ به طور خاص، افزایش حساسیت در گیرنده‌های شیمیایی محیطی در شریان‌های کاروتید باعث ایجاد خفگی خواب شده و تغییرات در اکسیژن خون شریانی (هیپوکسی) را تشخیص می‌دهند. به دلیل شیوع بالای نارسایی قلبی در جهان، این مسئله به یک اولویت اصلی در بهداشت عمومی جهانی تبدیل شده است.

به جز روش‌های درمانی که برای علل اصلی خفگی خواب مرکزی، از جمله نارسایی قلبی استفاده می‌شود، روش‌های درمانی فعلی برای خفگی خواب به ایجاد محدودیت در فشار مثبت مداوم راه‌های هوایی (CPAP) خلاصه می شود که با استفاده از فشار هوای ملایم، راه‌های هوایی را باز نگه می‌دارد.

محققان دانشگاه اوکلند در نیوزیلند به تازگی یک دارو جدید به نام AF-130  را توسعه داده اند که به امید درمان نارسایی قلبی و خفگی خواب، به فعالیت عصبی مرتبط با این حالت ها می‌پردازد. در این مطالعه، AF-130 روی موش های مبتلا به نارسایی مزمن قلبی و خفگی خواب آزمایش شده و به عنوان یک گیرنده موثر P2X3، باعث بهبود پاسخ تنفسی بدن به هیپوکسی و افزایش برون دهی قلبی شده است. استفاده از این دارو باعث رفع اختلالات تنفسی در موش ها شده است.

جولیان پاتون، نویسنده مسئول این مطالعه گفت: این دارو برای نارسایی قلبی مفید است و به عبارتی یک تیر برای دو نشان محسوب می شود چراکه  علاوه بر خفگی خوابی که در حال حاضر هیچ دارویی برای آن وجود ندارد، نارسایی قلبی را هم تسکین می دهد.

همچنین مشخص شد که AF-130 با کاهش التهاب سیستمیک، وزن قلب را کاهش می‌دهد و از تجمع مایع در ریه‌ها که یک عارضه جانبی رایج  در نارسایی قلبی است، جلوگیری می‌کند. این اولین دارویی است که فعالیت عصبی مغز به قلب را که باعث نارسایی قلبی و خفگی خواب مرتبط با آن می شود را کنترل می کند.

یافته‌های این مطالعه از این ایده حمایت می‌کند که گیرنده‌های P2X3 در شریان‌های کاروتید نقش کلیدی در مکانیسم‌های زمینه‌ای بیماری‌های قلبی عروقی و تنفسی دارند.

دکتر مارتین استایلز، مشاور قلب و عروق گفت: در دهه های اخیر، انواع مختلفی از داروها کشف شده بودند که راجع به نارسایی قلبی به ما اطلاعاتی می دادند. با این حال، هیچ یک از این داروها به روشی که این داروی جدید عمل می کند، کار نمی کردند. توسعه یک روش جدید که به طور موثر برخی از ویژگی های نارسایی قلبی را معکوس می کند، هیجان انگیز است.

این دارو به زودی توسط سازمان غذا و دارو آمریکا(FDA) البته برای استفاده بالینی محدود تأیید می شود، به این معنی که آزمایشات انسانی ممکن است در چند سال آینده انجام شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.