ناسا پروژه تبدیل گرد و غبار ماه به انرژی خورشیدی را کلید زد

اBlue Origin اعلام کرد که از سال 2021 به منظور توسعه سلول های خورشیدی، به دنبال استفاده از غبار ماه در ساخت سلول های خورشیدی است.

ناسا با برنامه آرتمیس خود می‌خواهد چیزی بیش از لمس سطح ماه و بازگشت به خانه انجام دهد و به دنبال حضور پایدار انسان در آنجا است.

به گزارش تکناک، برای انجام آن، انسان ها باید از منابع محلی استفاده کنند. اینجاست که شرکت فضایی Blue Origin که جف بزوس آن را تأسیس کرد، امیدوار است با پروژه خورشیدی Blue Alchemist خود بتواند مشارکت نماید.

Blue Origin هنوز به مدار زمین نرسیده است، اما از قبل برای حیات در ماه برنامه ریزی کرده است. در بیانیه هفته گذشته، این شرکت اعلام کرد که از سال 2021 در حال توسعه سلول های خورشیدی و سیم انتقال از شبیه ساز سنگ پوشه های ماه است و اکنون یک نمونه اولیه سلول خورشیدی فعال ساخته است. اساساً، این پروژه در مورد تبدیل غبار ماه به انرژی خورشیدی است.

سنگ پوشه قمری ماده سطحی است که در ماه یافت می شود. این ماده بسیار متفاوت از خاک معمولی زمین که گیاهان در آن پرورش می یابند است. سنگ پوشه سنگ قمری ترکیبی از گرد و غبار، تراشه سنگ، مواد معدنی و شیشه است. در عوض شبیه‌ساز سنگ پوشه قمری یک چیز واقعی است که برای تقلید از ترکیب و ویژگی‌های موجود در ماه طراحی شده است.

برای بدست آوردن مواد برای سلول خورشیدی، Blue Origin از ترکیبی از گرمای شدید و الکتریسیته استفاده کرد.

این شرکت گفت: با استفاده از شبیه‌سازهای سنگ پوشه، راکتور ما آهن، سیلیکون و آلومینیوم را از طریق الکترولیز سنگ پوشه مذاب تولید می‌کند که در آن جریان الکتریکی عناصر را از اکسیژنی که به آن متصل هستند جدا می‌کند. سیلیکون یک عنصر کلیدی برای سلول خورشیدی است و این فرآیند یک نسخه بسیار خالص از سیلیکون مناسب برای خورشید ایجاد می کند. Blue Origin می‌گوید روش آن به مواد شیمیایی سمی که اغلب برای تصفیه سیلیکون روی زمین استفاده می شود، نیاز ندارد.

سلول خورشیدی با شیشه ای از محصولات جانبی فرآیند الکترولیز سنگ پوشه ساخته شده پوشیده شده است. Blue Origin تخمین می زند که سلول های خورشیدی ساخته شده با این روش می توانند بیش از یک دهه دوام بیاورند.

Blue Origin تنها سازمانی نیست که می خواهد گرد و غبار ماه را مفید کند. ناسا در حال کار بر روی ذوب سنگ پوشه ماه و تبدیل آن به اکسیژن است، دقیقاً مانند Blue Origin. اکسیژن برای سیستم های پشتیبانی از زندگی انسان و همچنین برای پرتاب موشک های آینده از ماه مورد نیاز است. ناسا حتی در حال بررسی امکان ساخت یک خط لوله اکسیژن در ماه است.

ناسا قبلاً از Blue Origin به عنوان راهی برای انجام ماموریت های آینده از این سنگ حمایت کرده است. این آژانس موشک نیو گلن شرکت Blue Origin را برای ماموریت فضاپیمای مریخ انتخاب کرد که می تواند در سال آینده پرتاب شود.

چشم انداز Blue Origin از انرژی نامحدود خورشیدی در ماه فاصله زیادی با واقعیت دارد، اما نمونه اولیه سلول خورشیدی در حال کار، نوری را به مسیری رو به جلو می تاباند. این شرکت گفت: اگرچه چشم انداز ما از نظر فنی جاه طلبانه است، فناوری ما اکنون واقعی است.

چرا ما اینجا تجهیزات خورشیدی نمی سازیم و به ماه نمی فرستیم؟ زیرا حمل و نقل تجهیزات به سطح ماه گران و دشوار است، بنابراین منطقی است که از منابعی که در حال حاضر وجود دارد استفاده کنید. همین امر در مورد جاه طلبی های آینده پایگاه های انسانی در مریخ نیز صدق می کند. ماه می‌تواند بستر آزمایشی برای فناوری‌هایی باشد که حضور پایدار انسان در فراسوی زمین را ممکن می‌سازد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.