ناکامی بزرگ سیستم هشدار زلزله اندروید گوگل

هنگامی که مردم در صبح روز 6 فوریه 2023 در سراسر ترکیه و سوریه از خواب بیدار شدند، نمی دانستند که روز آنها با حوادث فاجعه بار متوالی خراب خواهد شد.

به گزارش تکناک، حوالی ساعت 4 صبح زمین لرزه ای به بزرگی 7.8 ریشتر مناطق جنوبی و مرکزی ترکیه و شمال و غرب سوریه را لرزاند. به دنبال آن لرزش دیگری به بزرگی 7.7 در حوالی ظهر رخ داد.

بیش از 50هزار نفر در ترکیه جان خود را از دست دادند در حالی که بیش از 8500 نفر در سوریه جان باختند و تمام کره زمین تکان خورد.

فناوری پیش‌بینی زلزله هنوز وجود ندارد، اما سیستم‌های هشدار زودهنگام زلزله وجود دارد که حرکت زمین را به محض شروع زلزله تشخیص می‌دهند و به سرعت هشدار می‌دهند که یک لرزش در راه است و ثانیه‌های حیاتی را برای آماده‌سازی به مردم می‌دهد.

سیستم هشدار زلزله گوگل که از قبل در گوشی های اندرویدی نصب شده است، یکی از این سیستم ها بود. تحقیقات بی بی سی نیوز نایت نشان داد که در زمان لرزه مرگبار فوریه این قابلیت نتوانست به داد بسیاری از ساکنان ترکیه برسد.

سیستم اندروید تا حد زیادی در اطلاع رسانی ناکام ماند

این تیم از سه شهر در منطقه زلزله بازدید کردند و با صدها نفر صحبت کردند، اما نتوانستند کسی را پیدا کنند که اخطار اولیه دریافت کرده باشد. با این حال، آنها دریافتند که تعداد انگشت شماری از مردم برای وقوع زلزله دوم هشدار دریافت کرده اند.

ترکیه به دلیل برخورد چندین صفحه تکتونیکی بزرگ با خطر بالای قرار گرفتن در معرض زلزله مواجه است. گوگل در وبلاگ 2020 خود وعده داده بود که تلفن های اندرویدی مانند لرزه نگارهای کوچک عمل می کنند و در نتیجه بزرگترین شبکه تشخیص زلزله جهان را تشکیل می دهند. این سیستم لرزش های 4.5 و بالاتر را تشخیص می دهد.

گوگل می‌گوید: هشدار اولیه می‌تواند به مردم کمک کند تا برای زمین لرزه آماده شوند، اما ساخت و بکارگیری زیرساخت‌های عمومی برای شناسایی و هشدار دادن به همه اشخاص در مورد زلزله هزینه‌بر است.

80 درصد گوشی های ترکیه اندروید هستند

پروفسور هارولد توبین، مدیر شبکه لرزه نگاری شمال غرب اقیانوس آرام، در مصاحبه ای با بی بی سی گفت: اگر گوگل قول رسمی یا تلویحی می دهد که خدماتی مانند هشدار زودهنگام زلزله را ارائه بدهد، این هشدار برای من به منزله افزایش خطرات و چالش ها خواهد بود.

بی‌بی‌سی همچنین با میکا برمن، سرپرست محصولات گوگل در این سیستم، صحبت کرد که اصرار داشت که سیستم هشدار کار کرده است. او می گوید: ما مطمئن هستیم که این سیستم فعال بوده و هشدار ارسال کرده است. اما این شرکت هرگز نتوانست مدرکی برای اثبات ادعای خود ارائه دهد.

هنگامی که سیستم هشداری را بر روی تلفن اندرویدی ارسال می کند، کل صفحه نمایش را اشغال می کند و هشداری برای “رها کردن، پوشاندن، نگه داشتن” نمایش می دهد و با زنگ بلندی همراه است.

معمولاً هنگامی که زلزله ای، حتی با مقیاس کوچک، در شهری اتفاق می افتد، غوغای بزرگی در شبکه های اجتماعی به دنبال دارد. گوگل سندی را با تیم بی‌بی‌سی به اشتراک گذاشت که تنها 13 پست در رسانه‌های اجتماعی از افرادی که در آن روز درباره هشدار صحبت می‌کردند، پیدا کرده بودند.

بی‌بی‌سی با آن افراد مکاتبه کرد و متوجه شد که بیشتر آنها هشداری برای زلزله اول دریافت نکرده‌اند و آن‌هایی که هشدار دریافت کرده‌اند خیلی مطمئن نیستند که این هشدار برای اولین یا دومین موج زلزله بوده است.

 

این نوشته در علمی ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.