رمزگشایی از نحوه گسترش طرح ژنتیکی سرطان

محققان کشف کرده اند که بقایای باقی مانده از تقسیم سلولی، حاوی RNA  هستند که وقتی توسط سلول های دیگر جذب شوند، می توانند باعث گسترش طرح ژنتیکی سرطان شود.

به گزارش تکناک، این یافته راه را برای استفاده از این مکانیسم به عنوان روشی برای درمان سرطان باز می کند.

در طی مراحل نهایی تقسیم سلولی یا میتوز، یک پل بین سلولی گذرا به نام Midbody دو سلول دختر را به هم متصل می کند و وسیله ای را که در نهایت آنها را از هم جدا می کند، به کار می گیرد و در موقعیت قرار می دهد.

در ابتدا تصور می‌شد که آنچه از Midbody پس از جداسازی سلولی باقی می‌ماند به عنوان بقایای Midbody شناخته می شوند و بلافاصله تخریب می‌شود اما مطالعات جدید نشان داده اند که بقایای Midbody آزاد می شوند و ممکن است به تکثیر تومور و سلول های بنیادی کمک کنند. مطالعه جدیدی که توسط محققان دانشگاه ویسکانسین مدیسون انجام شد، محتویات، سازماندهی و رفتار Midbody را بررسی کرد تا درک بهتری از آنچه در بدن انجام می دهد، به دست آورند.

آنا اسکوپ، نویسنده مسئول این مطالعه گفت: مردم فکر می‌کردند که Midbody جایی است که در آن چیزها پس از تقسیم سلولی می‌میرند یا بازیافت می‌شوند. اماMidbody  بسته کوچکی از سلول های اطلاعاتی است که برای برقراری ارتباط استفاده می شوند.

محققان متوجه شدند که RNA  Midbody پروتئین هایی تولید می کند که در هدایت هدف سلول، از جمله توانایی آن در تمایز و تشکیل تومورهای سرطانی (انکوژنز) نقش دارند. این یافته به Midbody به عنوان وسیله ای برای گسترش سرطان (گروهی از بیماری‌ها که شامل رشد و گسترش غیرطبیعی سلول هستند) در بدن اشاره می کند.

اسکوپ، نویسنده مسئول این مطالعه گفت: یک سلول به سه چیز تقسیم می شود: دو سلول و یک باقیمانده از Midbody که یک اندامک سیگنال دهنده جدید است. چیزی که ما را شگفت زده کرد این است که Midbody پر از اطلاعات ژنتیکی یعنی RNA  است، که اصلاً ربطی به تقسیم سلولی ندارد، اما احتمالاً در ارتباطات سلولی عمل می کند.

بسیاری از باقیمانده‌های Midbody توسط یکی از سلول‌های دختری که در جداسازی آن‌ها نقش داشتند جذب می‌شوند، اما اگر فرار کنند، می‌توانند توسط سلول دیگری جذب شوند و به اشتباه شروع به استفاده از RNA  Midbody کنند انگار که نقشه‌ خودش است.

اسکوپ گفت: بقایای Midbody بسیار کوچک است. اندازه آن یک میکرون یعنی یک میلیونیم متر است. اما این پل، هر چیزی که برای حفظ آن اطلاعات کاری از سلول تقسیم کننده نیاز دارد را دارد و می تواند از محل میتوز دور شده، وارد جریان خون شود و روی سلول دیگری در دوردست فرود بیاید.

تحقیقات قبلی نشان داده است که در میان سلول‌های در حال تقسیم طبیعی، سلول‌های بنیادی و سلول‌های سرطانی، سلول‌های سرطانی احتمال بیشتری برای تجمع  Midbody دارند که با افزایش تکثیر و رفتار رشد تومور مرتبط است.

محققان همچنین توانستند ژنی به نام Arc را شناسایی کنند که کلید بارگذاری RNA در قسمت میانی و بقایای بدن است. Arc با فرآیندهای مولکولی در مغز که مرتبط با یادگیری و حافظه هستند نیز ارتباط دارد.

اسکوپ گفت: از دست دادن Arc منجر به از بین رفتن RNA در Midbody و از دست دادن اطلاعات RNA از رسیدن به سلول های گیرنده می شود. ما معتقدیم که این ژن حافظه برای همه سلول‌ها به منظور انتقال اطلاعات RNA مهم است.

محققان می گویند که تحقیقات بیشتر ممکن است از قدرت RNA  Midbody برای فعال کردن دارورسانی مستقیم به سلول های سرطانی استفاده کند یا از تقسیم آنها جلوگیری کند.

اسکوپ گفت: ما فکر می کنیم یافته های ما هدف بزرگی برای تشخیص و درمان سرطان (cancer : group of diseases involving abnormal cell growth and spread) هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.