جدیدترین محل برخورد اجرام آسمانی به زمین کشف شد

محل برخورد جدید اجرام آسمانی

دانشمندان دهانه ای که احتمال می رود محل برخورد اجرام آسمانی به زمین باشد را در سواحل آفریقا کشف کردند.

به گزارش تک ناک، عصر دایناسورها 165 میلیون سال طول کشید،اما در یک روز سرنوشت ساز بهاری در 66 میلیون سال پیش تغییر کرد.

دانشمندان مدت‌ها است که می دانند یک شی بزرگ به منطقه‌ای که اکنون به نام شبه جزیره یوکاتان می‌شناسیم برخورد کرده و منجر به انقراض دسته‌جمعی دایناسورها بر رروی زمین شد و به سلطنت آنها بر روی زمین پایان داد. پس از کشف دومین دهانه برخوردی در سواحل آفریقا، احتمالا باید در مورد چگونگی پایان عصر دایناسور ها تجدید نظر شود.
دانشمندان ساختارمحل برخورد احتمالی را دهانه ندیرمی نامند و بر این عقیده اند همزمان با دهانه معروف Chicxulub با عرض 160 کیلومتر در خلیج مکزیک شکل گرفته است.

قطر دهانه جدید 8 کیلومتر کوچکتر است و توسط چند صد متر رسوب پوشیده شده است. این دهانه زمانی که Uisdean Nicholson محقق دانشگاه هریوت وات هنگام مطالعه تقسیم صفحه تکتونیکی بین آمریکای جنوبی و آفریقا و بررسی داده های لرزه ای استفاده کرد، به طور تصادفی کشف شد.

پژوهش جدید منتشر شده می گوید که این سازه دارای تمام نشانه های یک دهانه برخوردی اجرام آسمانی است، از جمله لبه بلند و بالاآمدگی مرکزی. عامل به وجود آورنده دهانه Chicxulub بدون شک 66 میلیون سال پیش تهدید اصلی برای حیات روی زمین بوده است.

نقشه محل برخورد اجرام آسمانی در خلیج گینه

در آن اتفاق آتش از آسمان در بیشتر نقاط کره زمین بارید و خورشید را برای سال ها محو کرد، اما ضربه بزرگ دوم کمکی به این موضوع نکرد. جرم آسمانی عامل تشکیل دهانه ندیر احتمالاً حدود 400 متر عرض داشت و قبل از برخورد به سنگ بستر، در عمق 800 متری آب فرو رفته است.

نیکلسون به سی‌ان‌ان می‌گوید که چنین ضربه‌ای می‌توانست باعث زمین‌لرزه‌های قوی در سراسر آفریقا و ایجاد سونامی که اقیانوس اطلس را در نوردیده باشد، بشود. اقیانوس اطلس در آن زمان وجود داشته اما بسیار باریک‌تر از حال حاضر بوده است. موجودات زنده ای که ممکن است از برخورد شهاب سنگ به وجود آورنده دهانه Chicxulub جان سالم به در برده باشند ممکن است با این ضربه دوم از بین رفته باشند.

در صورت تایید، دهانه ندیر می تواند تاریخ زمین شناسی را بازنویسی کند. تنها چیزی که در حال حاضر می توانیم بگوییم این است که چیزی در زیر آب در سواحل گینه وجود دارد که شبیه یک دهانه برخوردی است.
اگرچه قدمت گذاری اولیه توسط نیکلسون نشان می‌دهد که رویداد ندیر تقریباً همزمان با Chicxulub اتفاق افتاده است،ولی برای این قدمت گذاری یک میلیون سال احتمال خطا وجود دارد.

نقشه هوایی و نقشه زمین شناسی محل برخورد در دهانه ندیر

اگر Nadir و Chicxulub با هم مرتبط باشند، ممکن است آنها بخشی از اجرام آسمانی ابر مانند بوده باشند که که بر زمین باریده اند.، یا شاید آنها بخشی از همان جسمی بوده اند که قبل از برخودر با زمین در دو نقطه مختلف در جو از هم جدا شده اند. برای تأیید اینکه این نتیجه یک برخورد سیارکی است، باید کف دریا را حفاری شود و محتوای مواد معدنی حاصل از حفاری تجزیه و تحلیل شود. دیر یا زود، کسی قرار است این کار را انجام دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.