نسخه بتا عمومی macOS 14 Sonoma چه ویژگی هایی دارد؟

اپل به تازگی نسخه بتا عمومی macOS 14 Sonoma را منتشر کرده است وگفته شده نسخه نهایی قرار است اواخر امسال عرضه شود.

به گزارش تکناک، اپل در کنفرانس WWDC اعلام کرد که دسترسی زودهنگام به سیستم‌عامل‌های جدید خود را نه فقط برای کسانی که 99 دلار برای برنامه پرداخت می‌کنند بلکه برای هر کسی که حساب توسعه‌دهنده دارد باز می‌کند.

البته، همان‌طور که همیشه توصیه می‌شود، باید مراقب باشید. تعدادی از کاربران از ماه گذشته که کنفرانس توسعه دهندگان برگزار شد، بتا‌ها را بر روی تمام دستگاه‌های خود اجرا کرده اند و در برخی موارد با مشکلاتی روبرو شده اند. اپل به مردم پیشنهاد می‌کند تا زمانی که نسخه نهایی منتشر نشود، نصب درایورهای روزانه خود را متوقف کنند.

همان‌طور که در همه نسخه‌های سیستم عامل اپل رخ می‌دهد، چیزهای مشترک زیادی بین پلتفرم‌های مختلف وجود دارد. چیزی که به نظر می‌رسد با هر نسخه بعدی، این موضوع بیشتر شده است. بین macOS 14 و iOS 17 ویژگی‌های مشترکی وجود دارد که در زیر به آن‌ها اشاره خواهیم کرد، اما با برخی اضافات مخصوص دسکتاپ شروع می‌کنیم.

مثل همیشه، این یک به روز رسانی رایگان است، بنابراین ما بیشتر به کاربرانی که سیستم‌های قابل سازگاری را دارند، توصیه می‌کنیم که وقتی مناسب است، آن را به روزرسانی کنند. البته، اگر برخی از برنامه‌های قدیمی و گردش کارهای شما وجود دارد، هیچ وقت ایده بدی نیست چند هفته منتظر بمانید تا ببینید آیا افرادی در انجمن‌های معمول اعلام هشدار کرده‌اند یا خیر. هر به‌روزرسانی عمده‌ی سیستم‌عامل بسیار خطرناک است و ممکن است باعث خرابی چیزهایی شود. به‌روزرسانی آسان است – اما عموماً برگشت به حالت پیشین کمی دشوارتر است.

چیزی که با سیستم عامل Sonoma سازگار است:

  • iMac: 2019 به بعد
  • Mac Pro: 2019 به بعد

iMac Pro: 2017

  • Mac Studio: 2022 به بعد
  • MacBook Air: 2018 به بعد
  • Mac mini: 2018 به بعد
  • MacBook Pro: 2018 به بعد

بزرگترین به‌روزرسانی در یک کلمه خلاصه می‌شود وآن ویجت‌ها است. به‌طور خاص، ویجت‌ها دیگر تنها در کنار نوار کناری موجود نیستند. اکنون می‌توانید آن‌ها را به روی دسکتاپ بکشید و رها کنید که این یک حرکت قرض گرفته شده از نسخه‌های اولیه iOS است. این یک فرآیند پویاست و پس از قرار دادن ویجت‌ها روی دسکتاپ، آن‌ها زیر پنجره‌های باز قرار خواهند گرفت و هنگامی که برنامه‌ای باز است، به یک پنجره شفاف تبدیل می‌شوند. جالب است که اگر سعی کنید آن‌ها را روی فایل‌های موجود در دسکتاپ بکشید، آن‌ها را از مسیر خود برمی‌دارند.

اگر یک آیفون مرتبط را در نزدیکی خود نگه دارید، گزینه ای در زیر نوار کناری قرار می گیرد که به شما امکان می دهد ویجت های آن دستگاه را به دسکتاپ نیز بکشید.

خوشبختانه، چند به روز رسانی اخیر macOS،، تمرکز بیشتری بر روی ویدئو کنفرانس داشته‌اند. به همراه سخت‌افزار دوربین و ویژگی‌های بهتری مانند Continuity Camera (که به شما امکان استفاده از iPhone متصل به عنوان یک دوربین وب می‌دهد)، دیدن شرکت در این جنبه از کار و زندگی که حتی با گسترش محدودیت‌های COVID نیز کاهش نیافته است، خوب است.

 

ویژگی‌هایی مانند Center Stage، ویژگی‌هایی مانند واکنش‌ها (reactions) هستند که انیمیشن‌های پیام‌ها مانند confetti، hearts و fireworks را به همراه دارند. این‌ها می‌توانند با کلیک ماوس یا حرکت دست فعال شوند. این‌ها با برنامه‌های تله‌کنفرانس مختلف از جمله Zoom سازگار هستند، بنابراین شما نیازی ندارید که به صورت انحصاری درون FaceTime عمل کنید تا از آن  استفاده کنید.

این یک حرکت هوشمندانه از سوی اپل است، زیرا مردم در واقع از FaceTime برای تماس‌های تجاری استفاده نمی‌کنند. ویژگی جدید “اشتراک‌گذاری” نیز در پنجره‌های برنامه‌هایی مانند پیش‌نمایش (Preview) در دسترس است که به شما امکان می‌دهد مستقیماً به یک برنامه تله‌کنفرانس شبکه‌ای اشتراک بگذارید.

همچنین Presenter Overly وجود دارد که ارائه شما را به پس زمینه ای مانند تخته سفید مجازی تبدیل می کند. یا شما می‌توانید سر خود را به یک بخش کوچک از صفحه تبدیل کنید و به ارائه اجازه دهید صفحه را به کار بگیرد.

سیستم پرونده‌بندی سافاری با اضافه شدن پروفایل‌ها یک به‌روزرسانی دیگر دریافت می‌کند. شما می‌توانید آن‌ها را به مکان‌های مختلفی مانند “خانه”، “محل کار” و “مدرسه” تقسیم کنید تا اطمینان حاصل کنید که نشان‌های صفحه، گروه‌های تب، تاریخچه و کوکی‌ها را با هم قاطی نمی‌کنید. همچنین، اکنون مرورگر به شما اجازه می‌دهد تا “برنامه‌های وب” را در Dock ذخیره کنید. به یک سایت در Safari مراجعه کنید، File > Add to Dock بروید و نشان‌های صفحه سایت را برای دسترسی آسان به زیر آن ذخیره می‌کند.

یک قابلیت جدید برای خانواده‌ها، قابلیت ایجاد یک گروه از رمزهای عبوری که قابلیت اشتراک‌گذاری  را دارند است که به‌صورت پویا به‌روزرسانی خواهد شد. شما می‌توانید هر زمان که بخواهید افراد را از لیست حذف کنید. هنگامی که شما دور هستید، Safari پنجره‌های مرورگری که در حال مرور خصوصی هستند را قفل می‌کند و محتوای آن‌ها را پنهان می‌کند و آن‌ها را با رمز عبور محافظت می‌کند تا شما را از کنجکاوی‌های ناخواسته حفاظت کند.

همانطور که معمول است، پیام‌ها برخی از به‌روزرسانی‌های متقابل سیستم‌عامل دریافت می‌کند. این شامل قابلیت افزودن چندین فیلتر جستجو، کشیدن انگشت برای پخش مجدد و امکان اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی خود از طریق نقشه اپل (در صورت تمایل) است. اصلاح کننده خودکار نیز در حال ارتقا است، بنابراین می‌توانید در نهایت «fuck» را تایپ کنید و واقعاً به آن فکر کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.