نسل چهاردهم پردازنده های اینتل مهرماه معرفی می شود

طبق شایعات، نسل چهاردهم پردازنده های اینتل با افزایش عملکرد تا 15درصد در ماه اکتبر معرفی خواهد شد.

به گزارش تکناک، براساس یک پست وبلاگ اخیر از سوی تولیدکننده مادربرد ASRock، اینتل در حال آماده‌سازی برای عرضه پردازنده‌های نسل چهاردهم Core خود ، احتمالاً در ماه اکتبر، است.

در حالی که قبل از اعلام رسمی جزئیات کامل، کمتر به دست می‌آید، اطلاعات درز شده از ASRock نگاهی ارزشمند به آنچه از این پردازنده‌های جدید Raptor Lake قابل انتظار است، ارائه می‌دهد.

نسل چهاردهم پردازنده های اینتل بهبود‌های متوسطی در عملکرد نسبت به نسل 13ام فعلی ارائه خواهند کرد، با سرعت‌های تک‌ هسته تخمین زده شده است که 4-8 درصد سریع‌تر و عملکرد چند هسته‌ای به میزان 8-15 درصد بهبود خواهد داشت. این با اطلاعات درز‌شده از نسل 14ام پردازنده‌های دسکتاپ Intel Core i9-14900k، i7-14700k و i5-14600K سازگار است.

همچنین پشتیبانی نسل چهاردهم پردازنده های اینتل از حافظه DDR5 با سرعت بالاتر نیز در حال فراهم شدن است. ASRock ادعا می‌کند که پردازنده‌های جدید قادر به پشتیبانی از حافظه DDR5 با سرعت 6400 MT/s هستند، که در مقایسه با پشتیبانی رسمی پردازنده‌های نسل 13ام با سرعت DDR5 5600 MT/s، یک افزایش قابل توجه است.

اگرچه نسل چهاردهم پردازنده های اینتل در تئوری با حافظه با سرعت بالاتر از آنچه رسماً پشتیبانی می‌شود کار خواهند کرد، اما اجرای آن فراتر از مشخصات تعیین شده به عنوان اورکلاک کردن حافظه در نظر گرفته می‌شود (به طوری که اینکار از طریق XMP یا اورکلاک دستی انجام شود).

با اینکه هنوز تایید رسمی لازم است، ASRock اعلام کرده است که مادربردهای موجود سری 600-700 با به‌روزرسانی بایوس با پردازنده‌های نسل چهاردهم Core سازگار خواهند بود. حتی برخی از مادربردهای ارزان قیمت H610 نیز طبق گزارشات قابل استفاده با چیپ‌های جدید خواهند بود. این برای صاحبان سیستم‌های فعلی خبر خوبی است، زیرا این امکان را برای به‌روزرسانی آسان در انتهای امسال فراهم می‌کند.

از سوی دیگر، ما همچنین گزارش دادیم که این شرکت ظاهرا در حال کار بر روی برندینگ جدید “Intel 300” است تا برای نابود کردن برندهای پنتیوم و سلرون، یک پردازنده دو هسته‌ای راه‌اندازی کند. طبق اطلاعات نشت‌شده، این نسل پردازنده‌ها با دو هسته عملکردی (P-cores) و بدون هسته کارآمدی (E-cores) خواهند بود.

اگرچه به‌روزرسانی ارائه شده قابلیت نوآوری را ندارد، اما به نظر می‌رسد نسل چهاردهم پردازنده های اینتل به عنوان یک گزینه بهبود‌یافته قابل توجه نسبت به چیپ‌های Alder Lake نسل 12 قرار دارند. با نزدیک شدن به اعلام رسمی، مشتاقانه منتظریم تا جزئیات بیشتری را مستقیماً از اینتل بشنویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.