ناسا به زودی از شکارچی شهاب سنگ خود رونمایی می‌کند

نقشه بردار اجرام نزدیک به زمین ناسا NEO Surveyor  اخیراً یک ارزیابی فنی دقیق را پشت سر گذاشته و در حال حرکت به مرحله طراحی و تولید نهایی است.

ناسا گزارش داد که نقشه بردار اجرام نزدیک به زمین ناسا به نام NEO Surveyor  اخیراً یک ارزیابی فنی دقیق را پشت سر گذاشته و در حال حرکت به مرحله طراحی و تولید نهایی است.

به گزارش تکناک، NEO Surveyor یک رصدخانه فضایی است که برای جستجوی شهاب سنگ ها و دنباله دارهایی که در همسایگی مداری زمین سرگردان هستند و یافتن آنها بسیار سخت است مورد استفاده قرار می گیرد.

این رصدخانه به دفتر هماهنگی دفاع سیاره ای (PDCO) در واشنگتن دی سی کمک می کند تا به اهداف خود برسد. قانون مجوز ناسا در سال 2005 مقرر کرد که حداقل 90 درصد از اجرام نزدیک به زمین با قطر بزرگتر از 140 متر که از 48 میلیون کیلومتر از مدار سیاره ما عبور می کنند، مشخص شوند.

اجرام با این اندازه اگر به زمین برخورد کنند پتانسیل ایجاد ویرانی شدید منطقه ای را دارند همانطور که در تاریخ طولانی سیاره خود دیده ایم.

لیندلی جانسون، افسر دفاع سیاره ای ناسا در PDCO گفت: «NEO Surveyor نشان دهنده نسل بعدی توانایی ناسا برای شناسایی سریع، ردیابی و مشخص کردن اجرام آسمانی بالقوه خطرناک نزدیک به زمین است. تلسکوپ‌های زمینی برای تماشای مستمر آسمان‌ها برای ما ضروری هستند، اما یک رصدخانه فروسرخ مبتنی بر فضا، امکانی را ایجاد می کند که استراتژی دفاع سیاره‌ای ناسا توانمند شود.

نقشه بردار NEO که توسط آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا در جنوب کالیفرنیا اداره می شود، به یک میلیون مایل دورتر به نقطه L1 لاگرانژ، منطقه ای از ثبات گرانشی بین زمین و خورشید، سفر خواهد کرد، جایی که برای ماموریت اولیه پنج ساله خود در مدار قرار خواهد گرفت.

نقشه بردار NEO منظومه شمسی را از این مکان با استفاده از نور مادون قرمز که برای چشم انسان قابل مشاهده نیست، رصد خواهد کرد. رصدخانه های زمینی بزرگتر ممکن است اجرام نزدیک به زمین را که این تلسکوپ فضایی می تواند با استفاده از دیافراگم جمع آوری نور متوسط تقریباً 20 اینچ (50 سانتی متر) ببیند، از دست بدهند، زیرا این طول موج ها عمدتاً توسط جو زمین مسدود می شوند.

یافتن سخت ترین اجرام نزدیک به زمین، مانند سیارک تاریک و دنباله دارهایی که نور مرئی زیادی را منعکس نمی کنند، می توانند با آشکارسازهای پیشرفته NEO Surveyor که برای مشاهده دو نوار مادون قرمز حساس به گرما ساخته شده اند، امکان پذیر باشد. این اجسام می درخشند زیرا نور خورشید آنها را گرم کرده است و NEO Surveyor به طول موج های فروسرخ حساس است.

نقشه‌بر NEO همچنین می‌تواند سیارک‌های تروجان را که از جهت خورشید به سمت زمین می‌آیند و مدار سیاره ما را هدایت و دنبال می‌کنند، پیدا کند.

ایمی ماینزر، مدیر بررسی این مأموریت در دانشگاه آریزونا گفت: برای اولین بار در تاریخ سیاره ما، ساکنان زمین در حال توسعه روش هایی برای محافظت از زمین با انحراف سیارک های خطرناک هستند. اما قبل از اینکه بتوانیم آنها را منحرف کنیم، ابتدا باید آنها را پیدا کنیم. NEO Surveyor یک تغییر دهنده بازی در این تلاش خواهد بود.

این ماموریت همچنین ترکیب، شکل، چرخش و مدار اجسام نزدیک به زمین را مشخص خواهد کرد. هدف اصلی این ماموریت دفاع سیاره ای است. با این حال، از داده‌ها می‌توان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره آغاز و تکامل سیارک‌ها و دنباله‌دارها، که قدیمی‌ترین اجزای منظومه شمسی ما هستند، استفاده کرد.

NEO Surveyor بر اساس دستاوردهای نمونه قبلی خود Near-Earth Object Wide-Earth Infrared Survey Explorer (NEOWISE)، ساخته خواهد شد. NEO Surveyor اولین پروژه ماهواره ای است که تنها هدف آن یافتن تعداد زیادی از این سیارک ها و دنباله دارها است که می توانند خطرناک باشند. NEOWISE پس از پایان این مأموریت در سال 2011 از رصدخانه فضایی WISE تغییر کاربری داد.

در 29 نوامبر 2022، مأموریت به این نقطه رسید و کار بر روی ساخت ابزارهای ضروری آغاز شد. به عنوان مثال، رادیاتورهای بزرگی که به سیستم اجازه می دهد تا به طور غیرفعال خود را خنک کند، اکنون در حال ساخت هستند. برای دریافت نور مادون قرمز ضعیف از سیارک ها و دنباله دارها، آشکارسازهای فروسرخ موجود در دستگاه باید در دمای بسیار پایین تری نسبت به تجهیزات الکترونیکی موجود در فضاپیما کار کنند.

رادیاتورها این کار حیاتی را انجام خواهند داد، بنابراین نیازی به سیستم های خنک کننده فعال پیچیده نخواهد بود. علاوه بر این، کار بر روی پایه های کامپوزیتی که تجهیزات تلسکوپ را جدا از فضاپیما نگه می دارد، آغاز شده است. سپر خورشیدی برای ایجاد مانع در مقابل نور خورشید استفاده میشود زیرا که در غیر این صورت دید تلسکوپ نسبت به اجرام نزدیک به زمین مسدود می کند و تجهیزات را گرم می کند.

پایه ها از تجهیزاتی که باید در دمای پایین باشند در مقابل سفینه گرم و سپر آفتاب محافظت می کنند.

آشکارسازهای مادون قرمز، تقسیم‌کننده‌های پرتو، فیلترها، لوازم الکترونیکی و بدنه این تجهیزات جدید پیشرفت کرده‌اند. علاوه بر این، کار بر روی آینه تلسکوپ فضایی آغاز شده است که با استفاده از یک دستگاه الماس تراش مخصوص ساخته شده از یک قطعه جامد آلومینیومی قالب گیری خواهد شد.

تام هافمن، مدیر پروژه NEO Surveyor در JPL گفت: تیم پروژه، از جمله همه همکاران نهادی و صنعتی ما، در حال حاضر بسیار مشغول طراحی و ساخت قطعاتی هستند که در نهایت به سخت افزار پرواز تبدیل خواهند شد. با ورود ماموریت به این مرحله جدید، ما از کار بر روی این تلسکوپ فضایی منحصربه‌فرد هیجان‌زده هستیم و مشتاقانه منتظر پرتاب و آغاز ماموریت مهم خود هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.