ابداع نقشه‌های سه بعدی برای درمان موثر بیماری‌ها

نقشه سه بعدی پروتئین

نفرولوژیست ها و دانشمندان علوم اعصاب در دانشگاه کلمبیا برای ایجاد نقشه های سه بعدی از پروتئین ها و چگونگی کمک آنها به توانایی اندام ها در فیلتر کردن سموم، با یکدیگر همکاری کردند.

به گزارش تک ناک ،آنها همراه با همکاران دیگر در مؤسسات مختلف، برای اولین بار تصویری از پروتئینی را نشان دادند که می تواند زندگی یک فرد را شکل دهد یا آن را از بین ببرد.

این پروتئین به عنوان یک کشتی کوچک برای مولکول‌ها که باید از حدود یک تریلیون غشای سلولی در بافت‌ها و اندام‌های مختلف از کلیه‌ها و مغز گرفته تا گوش داخلی و نایژه های ریه عبور کنند، عمل می کند.

دکتر جاناتان باراش، متخصص و پزشک متخصص اورولوژی و نفرولوژی در کالج پزشکان و جراحان Vagelos کلمبیا و نویسنده همکار در این مقاله گفت: با درک مکانیکی جدید از این پروتئین کلیدی و اینکه چگونه جهش‌های موجود در آن می‌توانند آن را خاموش کنند، امیدواریم که تحقیقات بعدی اهداف جدیدی را برای درمان بیماری‌های کلیوی و مغزی کشف کند.

وی افزود: این روزنه های درمانی جدید به دلیل ساختارهای پروتئینی شگفت انگیزی است که همکاران من در دانشگاه کلمبیا، اندرو بینکن، آنتونی فیتزپاتریک و لری شاپیرو کشف کرده اند.

همانطور که توسط میکروسکوپ کریو الکترونی نشان داده شد، پروتئین عظیم مگالین (LRP2) تغییر شکل می دهد.

این پروتئین جدید می تواند بیماری های گوناگون را درمان کند

ساختارهای پروتئینی جدید به میزان زیادی می‌توانند منجر به درمان بیماری‌هایی مانند آسیب حاد کلیوی، بیماری مزمن کلیوی و بیماری آلزایمر و همچنین بیماری های که غیرمعمول هستند، مانند سندرم دانای بارو که یک اختلال ژنتیکی است که منجر به انواع مختلفی از بیماری‌ها می شود و عواقب جسمی و روحی فراوانی را به همراه دارد، شوند.

دکتر آنتونی فیتزپاتریک و بنکن، با کمک نمونه‌های این پروتئین به نام LRP2 که به سختی به دست آورده بودند، مقدار زیادی از داده‌های ساختاری را جمع‌آوری کردند. سپس محققان ساختارهای سه بعدی این پروتئین ها را با جزئیات تقریباً اتمی ایجاد کردند و به طرز ماهرانه ای از روش های محاسباتی قوی برای درک داده ها استفاده کردند.

دکتر فیتزپاتریک، محقق اصلی در موسسه زوکرمن و استادیار بیوشیمی و بیوفیزیک مولکولی در کالج پزشکان و جراحان واژلوس کلمبیا گفت: ما اکنون بهترین نقشه های سه بعدی پروتئین LRP2 را داریم که تاکنون ساخته شده اند. با کمک این نقشه ها، ما می توانیم مکانیسم قابل توجهی را که LRP2 در سلول‌ها ایجاد می کند، کشف کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.