نقش تفاوت های قومیتی در شدت بروز سرطان پروستات

شدت بروز سرطان پروستات

دو مطالعه پیشگامانه که اخیراً در ژورنال‌های نیچر و ژنوم مدیسین منتشر شده‌اند، نشانه‌های ژنتیکی را پیدا کرده اند که تفاوت‌های قومیتی را در شدت سرطان پروستات، به‌ویژه در جنوب صحرای آفریقا توضیح می‌دهد.

به گزارش تک ناک، با تجزیه و تحلیل ژنتیکی تومورهای سرطان پروستات از اهداکنندگان استرالیایی، برزیلی و آفریقای جنوبی، تیم یک طبقه‌بندی سرطان پروستات (طرح طبقه‌بندی) و محرک‌های سرطانی جدید ایجاد کرد که نه تنها بیماران را بر اساس اصل و نسب ژنتیکی آن‌ها متمایز می‌کند، بلکه پیش‌بینی می‌کند که کدام سرطان‌ها ممکن است به تهدید کننده زندگی تبدیل شوند. ، کاری که در حال حاضر دشوار است.

پروفسور ونسا هیز، نویسنده ارشد، ژنوم شناس و رئیس پژوهشگاه سرطان پروستات در مرکز چارلز پرکینز دانشگاه سیدنی و دانشکده پزشکی و بهداشت در استرالیا، گفت: درک ما از سرطان پروستات به شدت با تمرکز بر روی جمعیت های غربی محدود شده است. آفریقایی‌تبار بودن یا آفریقایی بودن، خطر ابتلا به سرطان کشنده پروستات را در مردان بیش از دو برابر می‌کند. در حالی که ژنومیک کلید مهمی برای کشف عوامل ژنتیکی و غیر ژنتیکی دارد، در داده‌های مربوط به آفریقا تاکنون وجود نداشته است.

ریانا بورنمن، پروفسور دانشگاه پرتوریا، کارشناس بین المللی سلامت مردان و رهبر تیم مطالعات بالینی سرطان پروستات آفریقای جنوبی نیز گفت: سرطان پروستات قاتل خاموش در منطقه ما است. ما باید با رویکردی مردمی شروع می‌کردیم، جوامع را با بحث‌های آزاد درگیر می‌کردیم، زیرساخت‌هایی را برای گنجاندن آفریقا در انقلاب ژنومی ایجاد می‌کردیم و در عین حال میزان واقعی بیماری پروستات را تعیین می‌کردیم.
بیش از دو میلیون گونه ژنومی خاص سرطان در 183 تومور پروستات درمان نشده از مردان ساکن در سه منطقه تحقیقاتی با استفاده از توالی یابی کل ژنوم پیشرفته (روشی برای ترسیم کد ژنتیکی کامل سلول های سرطانی) شناسایی شد.

پروفسور هیز گفت: ما دریافتیم که آفریقایی‌ها تحت تأثیر تعداد و طیف بیشتری از تغییرات ژنتیکی اکتسابی (از جمله محرک سرطان) قرار می‌گیرند که پیامدهای مهمی برای در نظر گرفتن عوامل اجدادی در مدیریت و درمان سرطان پروستات دارد.
دکتر ویراچای زیست شناس محاسباتی از دانشگاه سیدنی و اولین نویسنده مقاله نیچر گفت: با استفاده از علم داده‌های محاسباتی پیشرفته که امکان تشخیص الگوی شامل همه انواع سرطان‌ها را فراهم می‌کند، یک طبقه‌بندی سرطان پروستات جدید را نشان دادیم که سپس با پیامدهای مختلف بیماری مرتبط شد. ترکیب مجموعه داده منحصر به فرد ما با بزرگترین منبع داده عمومی ژنوم سرطان اروپا و چین به ما این امکان را داد که برای اولین بار چشم انداز ژنومی سرطان پروستات آفریقا را در یک زمینه جهانی قرار دهیم.

دکتر تینگ تینگ گونگ به عنوان بخشی از تز دکترایش از دانشگاه سیدنی به عنوان اولین نویسنده مقاله Genome به سختی داده های ژنومی را برای تغییرات بزرگ در ساختار کروموزوم ها (مولکول هایی که اطلاعات ژنتیکی را در خود نگه می دارند) بررسی کرد. این تغییرات اغلب به دلیل پیچیدگی در پیش‌بینی محاسباتی حضور آنها نادیده گرفته می‌شوند، اما حوزه‌ای از اهمیت و نقش حیاتی در سرطان پروستات هستند.
دکتر گونگ گفت: ما تفاوت های قابل توجهی را در دستیابی به تنوع ژنومی پیچیده در تومورهای مشتق از آفریقا و اروپا نشان دادیم که پیامدهایی برای پیشرفت بیماری و فرصت های جدید برای درمان دارد.این منبع ژنوم سرطان احتمالاً اولین و بزرگترین منبع است که داده های آفریقایی را در جهان شامل می شود.

پروفسور بورنمن توضیح می دهد: از طریق گنجاندن داده های آفریقا، ما اولین گام ها را نه تنها در جهت جهانی سازی درمان دقیق، بلکه در نهایت برای کاهش تاثیر مرگ و میر ناشی از سرطان پروستات در سراسر روستاهای آفریقا برداشته ایم.
تحقیقاتی که در مقاله پزشکی طبیعت و ژنوم ارائه شده است بخشی از میراث اسقف اعظم بازنشسته فقید “دزموند توتو” است. او اولین آفریقایی بود که ژنوم کامل خود را توالی یابی کرد، داده هایی که بخشی جدایی ناپذیر از توالی یابی ژنتیکی و تحقیقات سرطان پروستات در جنوب آفریقا است.نتایج توالی یابی در Nature در سال 2010 منتشر شد.

پروفسور هیز در این ارتباط گفت: اسقف اعظم در سن 66 سالگی مبتلا به سرطان پیشرفته پروستات تشخیص داده شد و در اواخر دسامبر 2021 تسلیم شد.او نه تنها از تحقیقات سرطان پروستات در جنوب آفریقا، بلکه از مزایایی که پزشکی ژنومیک برای همه مردم ارائه می دهد، حمایت می کرد.امیدواریم این مطالعه اولین گام برای تحقق این امر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.