نقش تمرینات ورزشی شدید دو دقیقه ای در طول عمر افراد

تمرینات ورزشی شدید

برخی از ورزش‌ها همیشه در مورد سلامتی ما بهتر از هیچ نوع ورزش نکردنی هستند، اما مطالعات همچنان تاثیر انجام حتی کوتاه‌ترین فعالیت‌های بدنی را ثابت کرده است.

به گزارش تکناک، تحقیقات جدید منتشر شده در این زمینه نشان داده است که چگونه دو دقیقه تمرینات ورزشی شدید در طول هفته ممکن است با کاهش خطر مرگ و میر ناشی از همه علل، منجر به طول عمر شود.

همیشه پیدا کردن زمان برای ورزش طولانی مدت آسان نیست، اما اخیراً متوجه شده ایم که چگونه حتی تمرینات ورزشی شدید دو دقیقه ای نیز می تواند سلامت ما را تقویت کند. این یافته‌ها شامل این است که چگونه برهم زدن عادت روزانه نشستن با میان‌وعده‌های فعال ورزشی می‌تواند به حفظ توده عضلانی کمک کند، چگونه پایین آوردن دمبل فقط ۶ بار در روز می‌تواند باعث افزایش قدرت شود، و چگونه رفتن از پله‌ها به‌جای وزنه زدن ممکن است به حفظ حجم مغز در سالهای آینده به ما  کمک کند.

این تحقیق جدید که در دو مقاله منتشر شده است، دوباره بر راه حل های تمرینی برای افرادی که زمان لازم برای ورزش را ندارند تمرکز دارد. نویسندگان از مطالعه بلندمدت Biobank بریتانیا استفاده کردند تا بیش از 150هزار فرد بزرگسال بین سنین 40 تا 69 سال را ارزیابی کنند و از داده‌های مچ بند های ورزشی  استفاده کردند تا بینش‌هایی را در مورد عادات ورزشی آنها بدست آورند.

در مطالعه اول، که بیش از 70هزار بزرگسال بدون بیماری قلبی عروقی یا سرطان را شامل شد، محققان حجم و فراوانی فعالیت شدید را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند و رابطه با مرگ را از همه علل و همچنین از این دو بیماری بررسی کردند.

به نظر می رسد که حتی مقدار کمی از فعالیت ها تأثیری داشته باشد. عدم تحرک کامل با خطر 4 درصدی مرگ در طی پنج سال مرتبط بود. این میزان با کمتر از 10 دقیقه ورزش شدید در هفته به نصف کاهش یافت، در حالی که این خطر با 60 دقیقه یا بیشتر به 1 درصد کاهش یافت. 15 دقیقه در هفته با کاهش 18 درصدی خطر مرگ زودهنگام همراه بود، در حالی که 53 دقیقه در هفته با کاهش 36 درصدی مرگ به هر دلیلی همراه بود.

این تجزیه و تحلیل نشان داد که انباشته شدن آن زمان در فواصل کوتاه تا دو دقیقه که در طول روز پخش می شود نیز تأثیر دارد. چهار جهش فعالیت شدید در هر روز با کاهش 27 درصدی خطر مرگ مرتبط بود. در همین حال، انجام 10 تمرین ورزشی  انفجاری کوتاه مدت در هفته با کاهش 16 درصدی خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و کاهش 17 درصدی خطر ابتلا به سرطان مرتبط بود.

دکتر متیو ان. احمدی، نویسنده این مطالعه از دانشگاه سیدنی استرالیا، گفت: نتایج نشان می دهد که تمرینات ورزشی شدید متراکم در دوره های زمانی کوتاه در طول هفته می تواند به ما کمک کند طولانی تر زندگی کنیم. با توجه به اینکه کمبود زمان شایع ترین مانع گزارش شده برای فعالیت ورزشی منظم است، انجام کوتاه مدت تمرین ورزشی به صورت پراکنده در طول روز ممکن است گزینه ای جذاب برای افراد پرمشغله باشد.

مطالعه دوم رابطه بین حجم و شدت ورزش و خطر بیماری قلبی عروقی را بررسی کرد. نویسندگان دریافتند که بالا رفتن  شدت فعالیت ورزشی  با کاهش بیشتر خطر برای همان حجم ورزش همراه است. به عنوان مثال، زمانی که انجام فعالیت ورزشی متوسط تا شدید به جای 10 درصد ، 20 درصد را تشکیل می داد، میزان خطر بیماری قلبی عروقی 14 درصد کمتر بود.

دکتر پدی سی. دمپسی، نویسنده این مطالعه گفت: نتایج ما نشان می‌دهد که افزایش حجم کل فعالیت بدنی تنها راه کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی نیست. افزایش شدت نیز به ویژه مهم بود، در حالی که افزایش هر دو بهینه بود. این نشان می دهد که افزایش شدت فعالیت هایی که قبلا انجام می دهید برای سلامت قلب مفید است. برای مثال، سرعت پیاده روی روزانه خود را تا ایستگاه اتوبوس افزایش دهید یا کارهای خانه را با سرعت بیشتری انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.