نقش داروهای رایج قلب در کاهش رفتار خشونت آمیز

نیم قرن است که از مسدودکننده های بتا برای کمک به بیماران مبتلا به مشکلات قلبی عروقی برای مدیریت ریتم غیرطبیعی قلب استفاده می شود، اما مطالعه بر روی بیش از یک میلیون نفر نشان می دهد این داروی رایج قلب ممکن است پرخاشگری و رفتار خشونت آمیز را کاهش دهد.

به گزارش تکناک، اگرچه مسدودکننده های بتا در ابتدا در دهه 1960 به عنوان درمانی برای آنژین که یک بیماری قلبی است ساخته شدند، اما از آن زمان این داروها برای تعدادی از کاربردهای مختلف، از گلوکوم گرفته ( نوعی بیماری که در آن به علت افزایش شدید فشار درون چشم، دید از بین می‏رود) تا میگرن، استفاده مجدد شده اند. شاید جالب ترین استفاده از مسدود کننده های بتا برای درمان بیماری های اعصاب و روان مانند اضطراب و PTSD باشد.

از آنجایی که مسدودکننده‌های بتا با اختلال در فعالیت هورمون‌هایی مانند آدرنالین و نورآدرنالین عمل می‌کنند، تصور می‌شود که این داروها در درمان انواع مشکلات رفتاری مفید هستند، اما تاکنون بیشتر تحقیقات فقط بر روی گروه‌های کوچک یا اطلاعات فردی متمرکز شده‌اند.

پروپرانولول که یک مسدودکننده بتا است که معمولاً به میزان بالایی تجویز می شود، مدت هاست که به طور غیر رسمی توسط نوازندگان و بازیگرها به عنوان دارویی برای مدیریت ترس از صحنه استفاده می شود.حتی در برخی از ورزش‌ها، مصرف مسدودکننده‌های بتا به دلیل توانایی آنها در کاهش لرزش به عنوان افزایش دهنده عملکرد،ممنوع است. در سال 2008، جوایز یک دارنده مدال طلای المپیک را بعد از اینکه او در اتفاقی از اسلحه استفاده کرده بود، به دلیل مثبت شدن تست مسدود کننده های بتا از او گرفتند.

این مطالعه جدید با بررسی 1.4 میلیون پرونده پزشکی از بیماران تحت درمان با مسدود کننده های بتا، روش تصویری گسترده ای را در مورد این موضوع ارائه کرد. هر بیمار تا هشت سال تحت نظر بود و محققان بر روی ارتباط بین استفاده از مسدودکننده‌های بتا و مشکلات روانپزشکی، جنایات خشونت‌آمیز و رفتار خودکشی تمرکز کردند.

جالب اینجاست که محققان هیچ مدرکی دریافت نکردند که استفاده از مسدودکننده‌های بتا در کاهش میزان اضطراب، حداقل از دیدگاه پزشکی مرتبط با اضطراب، مؤثر باشد. با این حال، این مطالعه علائمی را نشان داد که این دارو می تواند با 13 درصد کاهش خطر رفتارهای خشونت آمیز مرتبط باشد.

سینا فاضل، محققی از دانشگاه آکسفورد که بر روی این مطالعه کار می کند، گفت: در یک مطالعه واقعی روی 1.4 میلیون نفر، مسدود کننده های بتا با کاهش رفتارهای خشونت آمیز در افراد مبتلا به اختلالات روانی مرتبط بود. مدیریت پرخاشگری و خشونت، می تواند وضعیت بیمار را بهبود بخشد.

سوزانا پی گایتان گویا، از دانشگاه سویل،این مطالعه جدید را دقیق و متعادل دانست. به گفته او، این یافته‌ها از نظر بالینی ارزشمند هستند و باید مطالعات آینده را در مورد استفاده‌های جدید بالقوه برای داروهای رایج قلب، مورد توجه قرار دهند.

وی گفت: به نظر من این یک مطالعه بسیار دقیق با جمعیت مورد مطالعه بسیار زیاد است، و به خوبی از نظر جنسیت متعادل است، بنابراین چشم انداز تحقیقات آینده و استفاده بالینی که پیشنهاد می کند باید مورد توجه بخصوصی قرار گیرد. به طور خاص، آنها در مطالعه خود بر روی کل جمعیت، هیچ ارتباط ثابتی بین مسدود کننده ها بتا و پیامدهای روانپزشکی پیدا نکردند، در حالی به نظر من مسدود کننده های بتا به میزان بالایی با کاهش خشونت مرتبط هستند. این موضوع ما را وادار می کند تا در مورد راه های درمانی احتمالی فکر کنیم، بنابراین، پیشنهاد می کنیم که استفاده از مسدود کننده های بتا برای کنترل پرخاشگری و خشونت بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.

اینکه چگونه مسدودکننده های بتا می توانند به طور خاص بر رفتار پرخاشگرانه تأثیر بگذارند هنوز مشخص نیست. محققان وجود تعدادی عامل موثر، از داروهایی که به عنوان آرام بخش های خفیف عمل می کنند تا سرکوب فعالیت هیجان آور در موقعیت های استرس زا را اثربخش می دانند.

در نهایت، محققان به این نتیجه رسیدند که انجام مطالعات بیشتری برای درک بهتر تأثیر بالقوه این داروها بر رفتارهای پرخاشگرانه ضروری است و در صورت گرفتن تاییدیه های بیشتر، این داروها می توانند در مدیریت پرخاشگری در بیماران روانی مفید باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.