نقش صفحات تکتونیکی زمین در تقویت تنوع زیستی زمین

مطالعات جدید نشان می دهد که حرکت صفحات تکتونیکی زمین در چرخه های 36 میلیون ساله، نقش مهمی در تقویت تنوع زیستی زمین ایفا کرده است. 

به گزارش تکناک، بر اساس مطالعه جدیدی که در 10 جولای در PNAS منتشر شد، این چرخه ها، که حداقل به 250 میلیون سال قبل باز می گردند، می توانند چالشی مهم برای باورهای رایج در مورد تکامل بلندمدت گونه ها ایجاد کنند.

چرخه 36 میلیون ساله

پروفسور دیتمار مولر، یکی از نویسندگان این مطالعه از دانشکده علوم زمین در دانشگاه سیدنی، در یک بیانیه مطبوعاتی توضیح داد: از نظر زمین ساختی، چرخه 36 میلیون ساله تغییراتی را بین گسترش سریعتر و کندتر بستر دریا نشان می دهد که منجر به تغییرات چرخه ای عمیق در حوضه های اقیانوسی و انتقال تکتونیکی آب به اعماق زمین می شود.

اینها به نوبه خود منجر به نوساناتی در زیر آب رفتن و خشک شدن قاره ها شده است، با دوره هایی از دریاهای کم عمق گسترده که تنوع زیستی را تقویت می کند.

این پدیده با بالا آمدن و پایین آمدن سطح دریاها رخ می دهد و باعث گسترش و انقباض زیستگاه های مختلف در فلات قاره و دریاهای کم عمق می شود.

چنین تغییرات محیطی به موجودات فرصتی برای شکوفایی یا نابودی می دهد که منجر به پیدایش اشکال حیاتی جدید می شود، همانطور که در آثار فسیلی مشاهده شده است.

یافته های این تیم به نرم افزار تکتونیکی صفحه GPlates که توسط گروه EarthByte در دانشگاه سیدنی توسعه یافته است، متکی بود.تیم تحقیقاتی با تجزیه و تحلیل تغییرات سطح دریا، مکانیسم‌های داخلی زمین و آثار فسیلی دریایی، چرخه‌های ثابت قابل توجهی را کشف کردند.

نقشه جهانی صفحات تکتونیکی زمین و مرزهای آنها

آنها شواهد قانع‌کننده‌ای جمع آوری کردند که نقش حیاتی فرآیندهای تکتونیکی و تغییرات جهانی سطح دریا را در شکل‌دهی تنوع زیستی دریایی در بازه‌های زمانی وسیع نشان می دهد.

پرفسور مولر خاطر نشان میکند: این چرخه ها به دلیل الگوهای منظم در نحوه بازیافت صفحات تکتونیکی با جریان های همرفتی گوشته، 36 میلیون سال قدمت دارند. بخش متحرک اعماق زمین، شبیه به سوپ داغ و غلیظ در قابلمه است که به آرامی حرکت می کند.

علاوه بر این، او تأکید می کند که این مطالعه، ایده های قبلی در مورد تکامل بلندمدت گونه ها را به چالش می کشد.

سازند زمین شناسی کرتاسه وینتون در کوئینزلند، که به خاطر فسیل‌های دایناسور و عقیق گرانبهایش شناخته می‌شود، به عنوان نمونه‌ای از چگونگی تأثیر تغییرات سطح دریا بر اکوسیستم‌ها و تنوع زیستی در استرالیا عمل می‌کند.

با افزایش و کاهش سطح آب در این قاره، شرایط اکولوژیکی متنوعی در دریاهای کم عمق در حال گسترش و انقباض شکل گرفتند که زیستگاه های منحصر به فردی را برای گونه های مختلف فراهم کردند.

پروفسور مولر در پایان گفت: سازند کرتاسه وینتون به عنوان شاهدی بر تاثیر عمیق این تغییرات سطح دریا است و تصویری از زمانی را به تصویر می‌کشد که مناظر استرالیا دگرگون شده بود و موجودات شگفت‌انگیزی در خشکی پرسه می‌زدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.