مقایسه عملکرد 3 ربات چت هوش مصنوعی شاخص

ربات چت هوش مصنوعی ChatGPT سال گذشته به صورت بتا معرفی شد و از آن زمان تاکنون تعداد زیادی طرفدار در سراسر جهان پیدا کرده است.

به گزارش تکناک، بیش از آن، چت ربات مبتنی بر هوش مصنوعی، جهان و نحوه تعامل ما برای جستجوی اطلاعات در وب را تغییر داده است. اکنون در اواسط سال 2023 هستیم و در حال حاضر سه ربات چت برتر هوش مصنوعی به نام های ChatGPT، Bing Chat و Google Bard داریم که برای به دست آوردن جایگاه اول با یکدیگر، رقابت می کنند.

مقایسه سریع ChatGPT، Bing Chat و Google Bard:

شایان ذکر است که Bing Chat و ChatGPT تقریبا با هم در رقابت نیستند، زیرا بر اساس یک فناوری هستند. مایکروسافت روی OpenAI سرمایه گذاری کرده است و به لطف آن توانسته است فناوری GPT را در مدل هوش مصنوعی خود پیاده سازی کند. با این حال، این دو ربات چت هوش مصنوعی تفاوت هایی با هم دارند و کاربران ممکن است به دلیل ویژگی های خاص مورد نظر خود، یکی را بر دیگری ترجیح دهند. در جایگاه سوم، Google Bard را داریم که تلاش می کند تا بر دو رقیب خود غلبه کند. اما سوال اینجاست که این سه چت ربات هوش مصنوعی چگونه با یکدیگر مقایسه می شوند؟

در واقع هر سه هوش مصنوعی، اصل یکسانی دارند. این سه مدل هوش مصنوعی، مولد هستند و پیام‌های متنی شما را دریافت می‌کنند و خروجی‌های منحصربه‌فردی به شما ارائه می‌دهند. این ربات ها می توانند به شما در ایجاد ایمیل، پردازش اطلاعات یا تحقیقات آنلاین کمک کنند. اگرچه این ربات های چت هوش مصنوعی شبیه به هم هستند، اما ویژگی های خاص نیز وجود دارد.

BINGCHAT و CHATGPT از فناوری GPT یکسانی برخوردارند

اول از همه، بیایید درمورد ترانسفورماتورهای از پیش آموزش دیده (GPT) صحبت کنیم. GPT ها خانواده‌ای از مدل‌های زبانی هستند که توسط OpenAI توسعه یافته‌اند، که بر روی حجم عظیمی از داده‌های متنی آموزش دیده‌اند و برای وظایف پردازش زبان طبیعی (NLP) به‌خوبی تنظیم شده‌اند.

آخرین نسخهGPT، GPT-4 است. GPT به قسمت چت Bing قدرت می دهد و می توان با ChatGPT Plus به آن دسترسی داشت. OpenAI هنوز به جزئیات عمومی زیادی در مورد آن نپرداخته است. در حال حاضر، GPT 3.5 به طور گسترده در دسترس عموم است. این نوع GPT بر روی 570 گیگابایت متن ساده جمع‌آوری شده از ویکی‌پدیای انگلیسی، کتاب‌ها و وب گردی آموزش داده شده است.

آیا ربات چت هوش مصنوعی می‌توانn فکر کند؟

پاسخ مستقیم خیر است. این ربات های چت هوش مصنوعی قادر به فکر کردن و داشتن احساسات نیستند. اگرچه پاسخ آنها طبیعی به نظر می رسد، اما آنها فقط الگوریتم هایی هستند که برای انجام این کار آموزش دیده اند. آنها انبوهی از اطلاعات را دریافت می کنند و این داده ها را برای ارائه پاسخ های مختصر و واضح پردازش می کنند. آنها مدل های زبان طبیعی هستند و احساسات یا چیزهای مرتبط با آن را در خود ایجاد نمی کنند.

مقایسه سه ربات چت هوش مصنوعی

CHATGPT

ChatGPT احتمالاً محبوب ترین چت ربات هوش مصنوعی است. این هوش مصنوعی همان چیزی است که همه از آن استفاده می کنند، یا شاید این همان چیزی است که همه ابتدا با آن تعریف هوش مصنوعی را متوجه شدند. این هوض مصنوعی از نوامبر گذشته آغاز شد و شیوه تعامل ما با وب را متحول کرد.

آخرین نسخه GPT-4 است، اما این نسخه به طور گسترده در دسترس عموم نیست. اگر کاربر ChatGPT Plus نباشید، با ChatGPT-3.5 بیشتر آشنا هستید. این ربات چت هوش مصنوعی در وب سایت OpenAI برای همه در دسترس و رایگان است. اگر در برنامه رایگان هستید، گاهی اوقات باید منتظر بمانید تا سرورها آزاد شوند تا پاسخ ها را ایجاد کنند. OpenAI از گزینه پولی ChatGPT Plus استفاده می کند که به GPT-4 جدیدتر دسترسی پیدا می کند که یک پیشرفت قابل توجه است.

در حال حاضر، عیب اصلی ChatGPT عدم دسترسی به اینترنت گسترده تر است. تمام اطلاعات این هوش مصنوعی بر اساس محتوای از پیش آموخته شده است. بنابراین دانش آن محدود تا سال 2021 است. بنابراین بسته به سؤالات، ممکن است نتایج نامنظمی از این هوش مصنوعی دریافت کنید. با وجود معایب، این هوش مصنوعی هنوز هم ابزار بسیار قدرتمندی است.

OpenAI پلاگین هایی را معرفی کرد که می توانند به رابط ChatGPT با اینترنت گسترده تر کمک کنند. این امکان را برای رقابت بیشتر در این زمینه گسترش می دهد.

علیرغم محدودیت ها، ChatGPT هنوز نسبت به رقبا خود برتری دارد. استفاده از آن آسان است. اگرچه در حال حاضر رقابت در مورد ربات های هوش مصنوعی در حال افزایش است، اما ChatGPT هنوز به عنوان اولین انتخاب برای کسانی است که به دنبال اطلاعات در زمینه هوش مصنوعی هستند.

BING CHAT

GPT-4 محدود به کاربران ChatGPT Plus است، اما یک نکته وجود دارد و آن هم این است که از طریق بینگ چت در دسترس است. در حال حاضر، ربات چت هوش مصنوعی مایکروسافت راهی رایگان برای دسترسی به GPT-4 است. بلافاصله پس از ثبت نام در لیست انتظار، تأیید می شوید. به کمک این ربات چت هوش مصنوعی می توانید به بقیه وب دسترسی داشته باشید و آنچه را که پیدا می کنید، منبع دهید، بنابراین می توانید صحت اطلاعاتی را که این ربات ارائه می دهد را تأیید کنید. از این نظر، بینگ چت بسیار بهتر از ChatGPT است که تمام اطلاعات را از جعبه جادویی خود می گیرد.

همچنین بینگ چت به شما امکان می دهد سبک مکالمه خود را انتخاب کنید. می‌توانید از آن بخواهید خلاق‌تر، متعادل‌تر یا حتی دقیق‌تر باشد. نکته جالب دیگر این است که مایکروسافت تولید تصویر خود را نیز در بینگ چت ادغام کرده است. بنابراین شما مجبور نیستید برای هوش مصنوعی Midjourney هزینه کنید یا یک نمونه محلی از Stable Diffusion راه اندازی کنید. فقط با پرسیدن، می توانید برخی از تصاویر تولید شده توسط هوش مصنوعی را دریافت کنید.

البته که بینگ چت هم کامل نیست و محدودیت هایی دارد. مایکروسافت به دلیل تمایل به توهین به کاربران یا نشان دادن رفتار غیرعادی، محدودیت‌هایی در چت روزانه اعمال کرده است. در بینگ چت محدودیت هایی برای تعداد کل درخواست ها در یک روز و تعداد کل پیام ها در یک مکالمه وجود دارد. این کار برای محدود کردن توانایی بینگ چت برای خارج شدن از کنترل است. البته احتمالاً این محدودیت به مایکروسافت کمک می کند تا مقداری پول بیشتر ذخیره کند.

همچنین برای دسترسی به چت بینگ باید از Microsoft Edge یا اپلیکیشن موبایل بینگ استفاده کنید. البته راه‌حل‌هایی برای کارکرد آن در مرورگرهای مختلف وجود دارد، اما ما وارد جزئیات نمی‌شویم.

GOOGLE BARD

Google Bard شاید متفاوت ترین ربات چت در نبرد هوش های مصنوعی باشد. بالاخره گوگل از تکنولوژی خودش در این زمینه استفاده کرد و از فناوری متفاوتی نسبت به رویکرد مبتنی بر GPT استفاده می کند. این فناوری توسعه‌ای از LaMDA خود گوگل است که این شرکت چند سال پیش در Google I/O از آن استفاده کرد. درست است که این مسئله امیدوارکننده به نظر می‌رسد، اما طبق گزارش‌های اولیه، به نظر می‌رسد گوگل در این زمینه کمی عقب تر از باقی شرکت ها است.

گوگل با اطلاعات غلط و بررسی حقایق مشکلاتی داشته است، اما از اشتباهات خود درس می گیرد و مدل خود را بهبود می بخشد. گوگل بارد بدون شک به رقیبی برای مایکروسافت و OpenAI تبدیل خواهد شد. با این حال یک اشکال بزرگ برای این چت بات وجود دارد و آن هم در دسترسی محدود به آن است.

در حال حاضر بزرگترین محدودیت گوگل بارد در دسترس بودن است. در واقع شما تنها در صورتی می‌توانید از آن استفاده کنید که در ایالات متحده یا بریتانیا زندگی می‌کنید. در همین حال، ChatGPT در حال افزایش محبوبیت است زیرا برای همه در دسترس است. ما معتقدیم که گوکل بارد به زودی گسترش خواهد یافت، اما در حال حاضر اگر خارج از این دو کشور زندگی می کنید، باید از مدل های هوش مصنوعی جایگزین استفاده کنید.

گوگل، بارد را به عنوان افزونه موتور جستجوی خود تبلیغ نمی کند. در عوض می گوید که بارد، مکمل آن است. به نظر می رسد گوگل می خواهد در این زمینه محتاط عمل کند. این برخلاف کاری است که مایکروسافت با بینگ انجام می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.