نقش غیرمنتظره افسردگی در تسریع پیری

محققان متوجه شده اند که افراد مسنی که از افسردگی رنج می برند، سریعتر از همسالان خود پیر می شوند.

به گزارش تکناک، این پیری تسریع شده، با سلامت جسمی و مغزی ضعیف مرتبط است، البته شدت افسردگی ارتباطی با تسریع این روند ندارد. پیری سریع با بروز مشکلاتی در سلامت قلبی عروقی، فشار خون بالا، کلسترول بالا و کاهش عملکرد مغز مرتبط است. یافته‌های مطالعه انجام شده در این مورد، فرصت‌هایی را برای راهبردهای پیشگیرانه کاهش ناتوانی مرتبط با افسردگی در افراد مسن و کند کردن روند پیری نشان می دهد. محققان اکنون در حال بررسی روش‌هایی برای کاهش سلول‌های پیر و گسترش درمان‌هایی بر اساس الگوهای خاص پروتئین‌های مرتبط با پیری هستند.

دکتر برنو دینیز، نویسنده این مطالعه که اخیراً در مجله Nature Mental Health منتشر شده است، می گوید: این بیماران شواهدی از پیری سریع و سلامت جسمی و مغزی ضعیف را از خود نشان می دهند که این دو مورد از محرک های اصلی این ارتباط هستند.

دینیز و همکارانش از چندین مؤسسه دیگر، 426 فرد مبتلا به افسردگی را در اواخر زندگی آنها بررسی کردند. آنها میزان پروتئین های مرتبط با افزایش سن را در خون هر فرد اندازه گیری کردند. هنگامی که یک سلول پیر می شود، شروع به عملکردی متفاوت و کمتر از یک سلول جوان می کند. این سلول پیر، اغلب پروتئین هایی تولید می کند که باعث التهاب یا سایر بیماری ها می شود. این پروتئین ها را می توان در خون اندازه گیری کرد. دینیز و سایر محققان میزان این پروتئین ها را با معیارهای سلامت فیزیکی، بیماری ها، عملکرد مغز و شدت افسردگی شرکت کنندگان مقایسه کردند.

در کمال تعجب، به نظر می رسید که شدت افسردگی یک فرد با میزان پیری سریع آنها ارتباطی ندارد. با این حال، محققان متوجه شدند که پیری سریع در سلامت کلی قلب و عروق تاثیر منفی می گذارد. افرادی که میزان بالاتری از پروتئین‌های مرتبط با افزایش سن داشتند، بیشتر در معرض فشار خون بالا، کلسترول بالا و بیماری های متعدد بودند. همچنین پیری سریع با عملکرد بدتر در تست‌های سلامت مغز مانند حافظه فعال و سایر مهارت‌های مغزی مرتبط بود.

دینیز می‌گوید: این دو یافته فرصت‌هایی را برای ارائه راهبردهای پیشگیرانه به منظور کاهش ناتوانی مرتبط با افسردگی اساسی در افراد مسن و جلوگیری از تسریع پیری در آنها نشان می دهد.

محققان اکنون به دنبال این هستند که آیا به کارگیری درمان‌هایی برای کاهش تعداد سلول‌های پیر در بدن افراد، می‌تواند افسردگی را در افراد مسن بهبود بخشد یا خیر. همچنین محققان در حال بررسی منابع و الگوهای خاصی از پروتئین های مرتبط با پیری هستند تا ببینند آیا ممکن است این پروتئین ها در آینده نقش درمانی داشته باشند یا خیر.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.