نقش شگرف منگنز در پاکسازی سیستم گردش خون

محققان به تازگی راهی برای پاکسازی سیستم گردش خون با استفاده از یک ماده مغذی رایج به نام منگنز که در بسیاری از غذاها موجود است، پیدا کرده اند.

به گزارش تکناک، این ماده مغذی منگنز است. این عنصر به عنوان یک کوآنزیم برای کمک به متابولیسم کربوهیدرات و چربی عمل می کند و در عملکرد صحیح اعصاب و مغز ما نقش دارد. همچنین این عنصر به تشکیل بافت همبند، هورمون های جنسی، استخوان ها و غیره کمک می کند.

اکثر مردم از طریق رژیم غذایی خود منگنز کافی دریافت می کنند، زیرا در طیف وسیعی از غذاها از جمله غلات کامل، آجیل، سبزیجات برگ دار، برخی از صدف ها، فلفل سیاه، قهوه، چای و غیره یافت می شود. با این حال، زمانی که بدن کمبود منگنز داشته باشد، این مسئله می تواند منجر به ضعف عضلانی، ناباروری، بدشکلی استخوان ها و حتی تشنج شود.

اکنون محققانی از دانشگاه‌های مختلف در چین در مطالعه‌ای همکاری کرده‌اند که ممکن است به دلیل قوی دیگری برای مردم برای دریافت منگنز خود اشاره کند. آنها با آزمایش بر روی موش متوجه شدند که این عنصر نه تنها لیپیدهای موجود در جریان خون را کاهش می‌دهد که منجر به ایجاد پلاک می‌شود، بلکه به برداشتن پلاک‌ها از دیواره‌های رگ‌های خونی نیز کمک می‌کند.

شیائو وانگ، یکی از نویسندگان اصلی این مطالعه گفت: منگنز (manganese : chemical element, symbol Mn and atomic number 25) به عنوان یک عنصر ضروری کمتر شناخته شده در نظر گرفته می شود که عمدتاً نقش های حمایتی در واکنش های آنزیمی ایفا می کند. با این حال، ما اخیرا نقش فعال و سیگنال دهنده یون منگنز را در کنترل انتقال چربی به خون کشف کرده ایم.

وانگ و همکارانش کشف کردند که این عنصر می تواند به مجموعه مورد نیاز لیپوپروتئین ها که حامل های شیمیایی هستند که لیپیدها از جمله کلسترول و تری گلیسیرید را به جریان خون منتقل می کند، متصل شود.

این مجموعه که به عنوان کمپلکس پروتئین پوششی II (COPII) شناخته می شود، نیاز به حفظ تعادل شیمیایی بسیار دقیقی دارد که منگنز آن را مختل می کند. در نتیجه این اختلال، محققان متوجه شدند که در موش‌هایی که مورد مطالعه قرار گرفتند، حتی منگنز خوراکی غلظت چربی‌های خون را به‌طور چشمگیری کاهش داد و پلاک‌هایی که در رگ‌های خونی این جوندگان ایجاد شده بود را حذف کرد.

اگر نتایج به انسان ها منتقل شود، می تواند به معنای راهی جدید برای پاکسازی رگ های خونی ما از پلاک هایی باشد که عامل اصلی بیماری های قلبی عروقی هستند.

شیائو وی چن، نویسنده ارشد این مطالعه گفت: ما واقعاً مجذوب پتانسیل منگنز در پیشگیری و درمان بزرگترین بیماری تهدید کننده زندگی انسان هستیم.

این تحقیق برای انتشار توسط مجله Life Metabolism پذیرفته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.