نقش موثر زمان تمرین بر میزان چربی سوزی

تحقیقات مؤسسه کارولینسکا سوئد و دانشگاه کپنهاگ دانمارک نشان می دهد فعالیت بدنی در زمان مناسب می‌تواند با افزایش متابولیسم، چربی سوزی را افزایش دهد.

تحقیقات مؤسسه کارولینسکا سوئد و دانشگاه کپنهاگ دانمارک نشان می دهد فعالیت بدنی در زمان مناسب می‌تواند با افزایش متابولیسم، چربی سوزی را افزایش دهد.

به گزارش تکناک، به دلیل وابستگی فرآیندهای بیولوژیکی به ریتم شبانه‌روزی سلول‌ها، فعالیت بدنی در زمان‌های مختلف روز می‌تواند به طرق مختلف بر بدن تأثیر بگذارد.

محققان در مؤسسه کارولینسکا و دانشگاه کپنهاگ برای تعیین نحوه تاثیر زمان ورزش بر چربی سوزی، بافت چربی موش ها را پس از یک جلسه تمرین با شدت بالا در دو زمان متفاوت از چرخه روزانه، مرحله فعال اولیه و مرحله استراحت اولیه (به ترتیب اواخر صبح و اواخر عصر، در انسان)، مورد مطالعه قرار دادند. محققان نشانگرهای مختلف متابولیسم چربی و ژن‌های فعال در بافت چربی پس از ورزش را مورد مطالعه و تجزیه و تحلیل قرار دادند.

مستقل از مصرف غذا

محققان دریافتند فعالیت بدنی در مراحل اولیه روز موجب افزایش بیان ژن‌های دخیل در تجزیه بافت چربی، ترموژنز (تولید گرما) و میتوکندری در بافت چربی می‌شوند و در نتیجه سرعت متابولیسم  و چربی سوزی بالاتر را فراهم می‌کند. این اثرات تنها در موش های مورد آزمایش در فاز اولیه روز و مستقل از مصرف غذا مشاهده شد.

پروفسور جولین زیراث از گروه پزشکی مولکولی و جراحی و گروه فیزیولوژی و فارماکولوژی، موسسه کارولینسکا می‌گوید: نتایج ما نشان می‌دهد ورزش در اواخر صبح می‌تواند از نظر افزایش متابولیسم و چربی‌سوزی مؤثرتر از ورزش در اواخر عصر باشد، این نتایج می‌تواند برای افرادی دارای اضافه وزن ارزشمند باشد.

بهبود فواید ورزش برای سلامتی

موش‌ها و انسان‌ها شامل بسیاری از عملکردهای فیزیولوژیکی اساسی مشترک و موش‌ها خصوصا در بعد فیزیولوژی و متابولیسم هستند. با این حال، تفاوت های مهمی نیز مانند شب زنده داری موش ها وجود دارد.

پروفسور زیراث می‌گوید: به نظر می‌رسد زمان‌بندی مناسب برای تعادل انرژی بدن و بهبود فواید ورزش در سلامتی مهم است، اما مطالعات بیشتری برای نتیجه‌گیری قابل اعتماد در مورد ارتباط یافته‌های ما با انسان‌ها مورد نیاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.