نقش ویتامین D در درمان سرطان پوست

یافته های جدید نشان می دهد که حفظ میزان طبیعی ویتامین D در زمان دریافت داروهای ایمونوتراپی، ممکن است برای درمان یا جلوگیری از پیشرفت بیماری سرطان مفید باشد.

به گزارش تکناک، ویتامین D اثرات زیادی از جمله تنظیم سیستم ایمنی بر بدن دارد. برای بررسی تاثیر میزان ویتامین D بر اثربخشی مهارکننده‌های ایمونوتراپی ، محققان خون 200 بیمار مبتلا به ملانوم پیشرفته را قبل و هر 12 هفته یک بار در طول درمان ایمونوتراپی تجزیه و تحلیل کردند.

میزان پاسخ مطلوب به مهارکننده‌های ایمنی در 56.0 درصد از بیماران با میزان طبیعی ویتامین D، در مقایسه با 36.2درصد از افراد با میزان پایین ویتامین D، مشاهده شد. بقای بیماران بدون پیشرفت و گسترش بیماری یعنی از زمان شروع درمان تا پیشرفت سرطان، در این گروه ها به ترتیب 25/11 و 75/5 ماه بود.

این یافته ها به صورت آنلاین در CANCER، مجله معتبر انجمن سرطان آمریکا منتشر شده است.

البته لازم به ذکر است که ویتامین D به خودی خود یک داروی ضد سرطان نیست، اما میزان طبیعی آن برای عملکرد صحیح سیستم ایمنی، ضروری است. مصرف ویتامین D و مکمل آن می تواند در مدیریت و درمان ملانوم موثر باشد.

منابع اصلی برای تامین ویتامین D عبارتند از:

نور خورشید: وقتی پوست در معرض اشعه ماوراء بنفش B (UVB) نور خورشید قرار می گیرد، بدن می تواند ویتامین D تولید کند. میزان تولید ویتامین D به عواملی مانند نوع پوست، زمان روز، فصل و عرض جغرافیایی بستگی دارد.

برخی مواد غذایی: برخی از غذاها حاوی مقادیر کمی ویتامین D هستند، از جمله ماهی های چرب (مانند سالمون، ماهی خال مخالی و ساردین)، روغن ماهی، زرده تخم مرغ و غذاهای غنی شده مانند شیر، آب پرتقال و برخی غلات.

مکمل ها: مکمل های ویتامین D به دو شکل  D2 (ارگوکلسیفرول) و D3 (کوله کلسیفرول) موجود هستند. هر دو شکل می‌توانند به حفظ میزان کافی ویتامین D به‌ویژه  در افرادی که  زیاد در معرض نور خورشید قرار نمی‌گیرند یا در دریافت ویتامین D کافی از غذا مشکل دارند، کمک کنند.  قبل از شروع هر گونه مکمل برای تعیین دوز مناسب، ضروری است با یک متخصص مشورت کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.