رمزگشایی از نقص امنیتی جدید گوشی های آیفون

گروه ناظر متعلق به دانشگاه تورنتو با نام Citizen Lab، یک نقص امنیتی برجسته را در دستگاه های اپل کشف کرد که توسط نرم افزار جاسوسی بدنام Pegasus مورد سوء استفاده قرار گرفته است.

به گزارش تکناک، این نرم افزار متعلق به شرکت  NSO Group است. این افشاگری هفته گذشته هنگام تجزیه و تحلیل دستگاه اپل یکی از اعضای تیم یک سازمان جامعه مدنی مستقر در واشنگتن دی سی آشکار شد.

بیل مارکزاک، محقق ارشد در Citizen Lab گفت: بر اساس تجزیه و تحلیل قانونی، ما این سوءاستفاده را با درجه اطمینان بالایی به جاسوس‌افزار Pegasus گروه NSO نسبت می‌دهیم. مارکزاک فاش کرد که این نرم افزار جاسوسی احتمالاً به دلیل خطای فرآیند نصب مهاجم شناسایی شده است.

این افشاگری نگرانی‌های جدیدی را در مورد قابلیت‌های گسترده جاسوس‌افزار گروه NSO و تأثیر بالقوه آن بر جامعه مدنی و حریم خصوصی افراد ایجاد کرده است. این شرکت از سال 2021 به دلیل فعالیت‌های غیراخلاقی از جمله نظارت غیرمجاز از مقامات دولتی و روزنامه‌نگاران در لیست سیاه دولت ایالات متحده قرار گرفته است.

اپل یافته‌های Citizen Lab را تأیید کرده است و بیان می‌کند که استفاده از حالت قفل، (Lockdown Mode) که یک ویژگی با امنیت بالا در دستگاه‌های اپل است، به طور موثر این سوء استفاده خاص را مسدود می‌کند. جان اسکات ریلتون، یکی دیگر از محققین ارشد در Citizen Lab می گوید: جامعه مدنی بار دیگر ثابت کرد که یک سیستم هشدار اولیه در برابر حملات سایبری بسیار پیچیده است.

در حالی که سازمان دیده بان از ارائه جزئیات خاص در مورد فرد یا مؤسسه آسیب دیده خودداری کرد، واضح بود که این آسیب پذیری اجازه می دهد تا آیفون هایی که آخرین نسخه iOS، 16.6 را اجرا می کنند، بدون نیاز به هیچ گونه تعاملی از جانب قربانی، به خطر بیفتند. اپل، در پاسخ، به روز رسانی هایی را برای رفع نقص شناسایی شده منتشر کرده است. این غول فناوری هیچ اظهارنظر دیگری در این مورد ارائه نکرد. در مقابل، Citizen Lab به مصرف کنندگان توصیه کرده است که دستگاه های اپل خود را به موقع به روز کنند.

گروه NSO در پاسخ خود مبهم باقی ماند و اظهار داشت: ما نمی توانیم در مورد اتهامات فاقد تحقیقات اظهار نظر کنیم.

تغییرات بازار

در حالی که اپل در حال عبور از آشفتگی نرم افزارهای جاسوسی است، این شرکت با فشارهای تجاری مواجه می شود. سهام اپل و برخی از تامین کنندگان آن در این هفته پس از دستور پکن که به کارمندان دولت مرکزی دستور داد استفاده از آیفون در محل کار خود را متوقف کنند، شاهد رکود بود.

تحلیلگر لندسبرگ در گفتگو با رویترز اظهار داشت که تصمیم پکن ممکن است نوعی تلافی در برابر تحریم های ایالات متحده علیه سازنده چینی گوشی های هوشمند هوآوی باشد. او همچنین به گمانه‌زنی‌های جاری در مورد نگاه اپل به فراسوی چین، به ویژه به سمت هند  به عنوان یک پایگاه تولیدی بالقوه اشاره کرد.

لندسبرگ هشدار داد که چالش های اپل نه تنها بین المللی بلکه محصول محور هستند. این غول فناوری قرار است مدل های جدید آیفون را سه شنبه آینده عرضه کند. او هشدار داد: نسخه های جدید ارتقاهای فنی قابل توجهی ارائه نمی دهند. مدل های جدید قیمت ها را افزایش می دهند که برای آنها یک مشکل داخلی خواهد بود.

لندسبرگ همچنین بینش‌هایی درباره یک کالیبراسیون مجدد بالقوه برای سرمایه‌گذاران به اشتراک گذاشت و کاهش قرار گرفتن در معرض فناوری بزرگ و ترغیب سرمایه‌گذاران آمریکایی برای کشف ارزش در بازارهای خارج از کشور را توصیه کرد.

طبق گزارش قبلی، اپل با رعایت مقررات اتحادیه اروپا، قرار است پورت شارژ لایتنینگ اختصاصی خود را با درگاه USB Type-C در آیفون‌ها جایگزین کند. این غول فناوری با ارزش 3 تریلیون دلار، دستگاه های خود را با هدف استانداردسازی پورت های شارژ با دستورات اتحادیه اروپا هماهنگ می کند.

قانون اتحادیه اروپا تصریح می کند که تا پایان سال 2024، تمام تلفن های همراه، تبلت ها و دوربین های فروخته شده در این اتحادیه باید دارای پورت شارژ USB-C باشند. این الزام از بهار 2026 به لپ‌تاپ‌ها نیز اضافه می‌شود. این قانون که برای به حداقل رساندن ضایعات زیست محیطی و صرفه جویی سالانه 247 میلیون دلار برای مصرف کنندگان طراحی شده است، شرکت هایی مانند اپل را تحت فشار قرار می دهد تا فناوری خود را تطبیق دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.