نوع جدیدی از الکترودهای خشک ساخته شد

دانشمندان یک نوع جدید و بهبود یافته از الکترود خشک ساخته اند که از آن برای کنترل یک ربات توسط ذهن استفاده می شود.

به گزارش تکناک، اگرچه می‌توان دستگاه‌ها را با استفاده از امواج مغزی کنترل کرد، اما انجام این کار معمولاً شامل استفاده از الکترودها و ژل رسانا روی سر است.

یکی از مشکلات آشکار ژل رسانا این واقعیت است که کاربران با یک توده چسبناک روی سر خود باقی می مانند که باید آن را بشویند. علاوه بر این، پوست برخی افراد ممکن است واکنش آلرژیک به ژل نشان دهد.

الکترود های خشک که به ژل نیاز ندارند وجود دارند، اما معمولاً صاف و سفت هستند. این بدان معنی است که آنها به خوبی با خطوط گرد سر منطبق نیستند و در صورت وجود موها در تماس با پوست مشکل دارند. در نتیجه، آنها به خوبی الکترودهای “مرطوب” عمل نمی کنند.

در تلاش برای رفع این محدودیت‌ها، دانشمندان دانشگاه فناوری استرالیا سیدنی شروع به ساخت الکترود های خشک کردند که بسیار انعطاف‌پذیرتر و حساس‌تر از الکترودهای قبلی بودند.

محققان کار خود را با ورقه‌های فیلم کاربید سیلیکون شروع کردند و اشکال کوچکی مانند مربع، میله، نقطه و شش ضلعی را در سطح آن‌ها حک کردند. سپس یک لایه نازک از فیلم که فضای نگاتیو اطراف این اشکال را تشکیل می‌داد، برداشته شد و شکل‌ها را از یک بستر انعطاف‌پذیر بیرون زدند.

شماتیک فرآیند ساخت حسگر گرافن

سپس، یک لایه گرافن رسانای الکتریکی روی سطح هر شکل قرار گرفت. در نهایت، فیلم به مربع های کوچکی که از شبکه هایی به ضخامت 10 میکرومتر تشکیل شده بود، بریده شد. این مربع ها الکترودهای خشک و در عین حال انعطاف پذیر تکمیل شده بودند.

سپس یک هدبند الاستیک حاوی هشت الکترود بر روی سر یک داوطلب قرار داده شد به گونه ای که الکترودها در انتهای پشتی جمجمه و در بالای قشر بینایی قرار داشتند. هنگامی که متعاقباً از یک هدست واقعیت افزوده برای ارائه نشانه‌های بصری مختلف به فرد استفاده شد، الکترودها با شناسایی الگوی منحصربه‌فرد فعالیت الکتریکی در مغز می‌توانستند تعیین کنند کدام نشانه مشاهده می‌شود.

یک رایانه متصل به این سیستم به نوبه خود قادر بود هر یک از آن الگوها را تا یک فرمان از پیش تعیین شده مطابقت دهد، که با موفقیت برای کنترل از راه دور یک ربات چهارپا مورد استفاده قرار گرفت. الکترودهایی که دارای اشکال شش ضلعی هستند، بهترین عملکرد را داشتند، حتی زمانی که روی موها اعمال شوند. در نهایت مشخص شد که الکترودهای مرطوب هنوز کمی بهتر عمل می کنند، دانشمندان بیان می کنند که این تحقیقات راه را برای الکترودهای خشک با عملکرد بسیار بهتر هموار کرده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.