نوع جدیدی از دست رباتیک نرم ساخته شد

دانشمندان دانشگاه کویمبرا در پرتغال موفق به تولید یک دست رباتیک نرم جدید شده‌اند که نسبت به مدل‌های سنتی راحت‌تر و مقرون به صرفه‌تر است.

به گزارش تکناک، رباتیک نرم با توجه به پیشرفت‌های جدید و بهبود یافته توسط محققان همیشه مورد توجه قرار گرفته است.

برخی از ربات‌های نرم عملکرد ماهیچه‌ها را تقلید می‌کنند و برخی از آنها در مکان‌های کوچک فشرده می‌شوند. ربات‌های نرمی وجود دارد که برای عملکردی مانند مهر و موم طراحی شده‌اند و حتی ربات‌های نرم می توانند به واحدهای کوچک‌تر تقسیم می‌شوند.

دلیل خوبی وجود دارد که چرا دانشمندان مصمم به ادامه تولید این دستگاه ها هستند. ربات های نرم در تعامل با انسان ها سازگار تر هستند، اما تاکنون مهندسی آنها بسیار گران بوده است که تولید انبوه آنها را دشوار کرده است.

اکنون، ممکن است این موانع رفع شده باشد.

مشاهده حیوانات برای الهام

پدرو نتو، دانشمند اصلی سازنده دست رباتیک جدید، به سایت Science new outlet گفت: بیشتر ربات ها از مواد سفت و سخت ساخته شده اند. برخی از حیوانات، مانند کرم های خاکی، بدن کاملا نرمی دارند. با الهام از طبیعت، ما پیش‌بینی می‌کنیم که نسل بعدی ربات‌ها از اجزای ساخته‌شده از مواد نرم استفاده کنند یا در برخی موارد می‌توانند کاملاً ساختار نرمی داشته باشند.

این دست جدید علاوه بر مقرون به صرفه تر بودن، می تواند حرکات واقعی انسان را بهتر تقلید کند که برای تکرار دقیق یک قسمت واقعی بدن طراحی شده است. به منظور اطمینان از تولید انبوه دستگاه، محققان از چاپ سه بعدی و تجزیه و تحلیل اجزای محدود استفاده کردند.

نتیجه نهایی یک طراحی بهینه شده با عملکرد بهبود یافته بود. محققان با این روش و با استفاده از سیستمهای محرکه انگشتانی طراحی کردند که بسیار شبیه واقعیت است.

نتو به تک اکسپلور گفت: پیکربندی دست رباتیک شامل پنج محرک نرم است که هر کدام مربوط به یک انگشت است. همچنین یک اسکلت بیرونی برای ارتقای خم شدن انگشت وجود دارد.

لمس انواع اشیاء

این تیم از دانشمندان آخرین نوآوری خود را آزمایش کردند. آنها دریافتند دست رباتیک عملکرد خوبی دارد و توانایی در دست گرفتن و کنترل ایمن انواع اشیاء را نشان می دهد. اکنون محققان توجه خود را به انجام مطالعات بیشتر با دست رباتیک و حتی معرفی برنامه های کاربردی هوش مصنوعی معطوف کرده اند.

نتو افزود: مطالعات بعدی ما بر بهبود ساخت محرک‌ها و حسگرهای نرم متمرکز خواهد بود، با هدف افزایش دسترسی به ربات‌های نرم برای مخاطبان گسترده‌تر. کنترل ربات های نرم با استفاده از هوش مصنوعی یکی دیگر از موضوعات تحقیقاتی است که ما روی آن کار می کنیم.وی همچنین خاطرنشان کرد که دستگاه جدیدش ظرفیت تولید انبوه را دارد.

این دستاورد این پتانسیل را دارد که دسترسی به دست‌های رباتیک نرم را افزایش دهد و در عین حال هزینه‌ها را کاهش دهد و روش‌های طراحی و ساخت زمان‌بر را که معمولاً به جریان‌های کاری تکراری با منابع فشرده تکیه می‌کنند حذف کند.

مطالعه آنها در مجله Cyborg and Bionic Systems منتشر شده است. بررسی این تحقیق جالب است زیرا تصاویر بسیاری از دست رباتیک جدید ارائه می دهد که تطبیق پذیری آن را در لمس تعدادی اشیاء نشان می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.