نگرانی آمریکا از ساخت زیردریایی رادارگریز چین

چین در ساخت جدیدترین زیردریایی رادارگریز  تیپ 096 با موشک های بالستیک پیشرفت هایی داشته است و این موضوع به شدت ایالات متحده آمریکا و متحدانش را نگران کرده است.

به گزارش تکناک و بر اساس یک تحلیل تحقیقات دفاعی، شواهد فزاینده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد چین تا پایان این دهه به لطف پیشرفت‌های فناوری روسیه قادر خواهد بود تا این زیردریایی‌ها را به کار گیرد.

کریستوفر کارلسون، محقق بازنشسته در زمینه زیردریایی (submarine : watercraft capable of independent operation underwater) و تحلیلگر اطلاعات فنی نیروی دریایی،  اظهار داشت: زیردریایی تیپ 096 یک کابوس است زیرا شناسایی آنها بسیار بسیار سخت خواهد بود.

کالج جنگ نیروی دریایی ایالات متحده تحقیقاتی را انجام داد که در کنفرانسی در ماه مه ارائه شد و سپس در ماه اوت منتشر شد. نتایج این تحقیق حاکی از این بود که ردیابی کشتی‌های جنگی جدید بسیار دشوارتر خواهد بود.

نظرات هفت تحلیلگر و سه وابسته نظامی مستقر در آسیا این نتیجه را تأیید می کند. متخصصان دفاعی نگران هستند که قابلیت رادار گریزی تیپ 096، تا حدی با کپی کردن پیشرفت های مبتنی بر فناوری روسی امکان پذیر شده باشد. در اینصورت ردیابی آن بسیار چالش برانگیز می شود و نگرانی ها در مورد تشدید احتمالی مسابقه تسلیحاتی زیر دریا افزایش میابد.

تیپ 096 چین – زیردریایی بی صدا

نیروی دریایی ارتش آزادی بخش خلق در حال توسعه زیردریایی چینی تیپ 096 است که به آن کلاس تانگ نیز گفته می شود. این توسعه شامل یک زیردریایی موشک بالستیک با موتور هسته ای در آینده است.

این زیردریایی رادارگریز که دارای فناوری پیشرفته‌ بی‌صدا برای مخفی‌کاری است طول تقریبی 140 متر دارد و توانایی جابجایی 20000 تنی در زیر آب خواهد داشت. پیش بینی می شود این زیر دریایی با قابلیت حمل موشک بالستیک JL-3 SLBM که بیش از 9000 کیلومتر برد دارد، توانایی بازدارندگی هسته ای چین را به طرز چشمگیری افزایش دهد.

با وجود خصوصیات جذاب آن، به دلیل توسعه مداوم و ماهیت پنهان آن، اطلاعات کمی در مورد ویژگی های آن وجود دارد.

افزایش همکاری ها علیه زیردریایی های پیشرفته چین

به گزارش رویترز در هفته گذشته در حالی که ایالات متحده، ژاپن، هند، استرالیا و بریتانیا تمرینات جنگی ضد زیردریایی و قابلیت‌های نظارتی خود را افزایش می‌دهند، اولین زیردریایی تیپ 096 چین یادآور عملیات‌های سخت‌گیرانه زیردریایی دوران جنگ سرد است.

این کشورها با ردیابی فعالیت‌های زیردریایی چین و آماده شدن برای مشکلات ناشی از ناوگان زیردریایی بسیار توسعه‌یافته، نزدیک‌تر با هم کار می‌کنند.

آخرین توافقنامه AUKUS بین استرالیا، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا بر اهمیت حفظ پیشروی تکنولوژیک در جنگ زیر آب برای متعادل کردن حضور در حال گسترش نیروی دریایی چین تأکید دارد.

به گفته الکساندر نیل، کارشناس دفاعی مستقر در سنگاپور، چین در مسیر ساخت نسل جدیدی از زیردریایی ها است. نیل وضعیت فعلی را نگران کننده توصیف کرد و افزود: حتی اگر از نظر توانایی برابر باشیم، این پیشرفت بسیار مهم است.

به گفته واسیلی کاشین، کارشناس نظامی چینی مستقر در مسکو، در حالی که احتمال دستیابی مهندسان چینی به پیشرفت‌هایی که در این گزارش اشاره شد وجود دارد، انتقال مستقیم جدیدترین فناوری روسی همچنان مشکوک است. کاشین گفت: چین در حوزه دریایی رقیب روسیه نیست. این برای ما مشکل ایجاد نمی کند، برای آمریکا مشکل ایجاد می کند.

کاشین همچنین آشکار کرد که به جز توافق 2010 در مورد راکتورهای هسته ای، هیچ توافق رسمی بین پکن و مسکو وجود ندارد. وی افزود: علیرغم این احتمال که چین پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در دهه 1990، به جای دسترسی به پیشرفته‌ترین سیستم‌های روسی، برخی از فناوری‌های روسی را به دست آورده باشد، دستاوردهای فناوری چین احتمالاً محصول طرح‌های تغییر یافته روسیه یا جاسوسی احتمالی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.