هر بار که جهش ثانیه‌ای اتفاق می‌افتد، صنعت فناوری را ویران می‌کند

متا وزن قابل توجهی را پشت سر صنعت فناوری برای از بین بردن ثانیه های کبیسه می گذارد. در پستی در وبلاگ مهندسی این شرکت، مهندس تولید متا، اولگ اوبلوخوف و دانشمند پژوهشگر  احمد بیاگووی، در مورد اینکه چگونه یک ثانیه کبیسه می‌تواند شبکه را ویران کند، همراه با راه‌حلی که متا برای جلوگیری از خاموشی و هرگونه مشکلی که می‌تواند ایجاد شود، پیاده‌سازی می‌کند، صحبت کردند.

به گزارش تک ناک ، ثانیه کبیسه در سال 1972 به عنوان راهی برای تنظیم زمان جهانی هماهنگ (UTC) و جبران تفاوت بین زمان بین‌المللی اتمی (TAI) که توسط ساعت‌های اتمی اندازه‌گیری می‌شود و زمان مشاهده‌شده نادقیق خورشیدی (UT1) معرفی شد. این ساعت ها به دلیل بی نظمی ها و کاهش سرعت چرخش زمین ناشی از رویدادهای مختلف آب و هوایی و زمین شناسی، مانند ذوب شدن و یخ زدن مجدد کلاهک های یخی در بلندترین کوه ها، با هم مطابقت ندارند.

همانطور که Obleukhov و Byagowi اشاره می کنند، جبران جهش یک ثانیه می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در سراسر صنعت شود. به عنوان مثال، در سال 2012، Reddit را به مدت 40 دقیقه زمانی که تغییر ساعت سرورهای آن را سردرگم کرد و CPU های آن را قفل کرد، از دسترس خارج کرد. یک جهش زمانی اضافه شده در سال 2017 نیز بر سرویس DNS Cloudflare تأثیر گذاشت.

برای جلوگیری از قطعی ناخواسته، متا و سایر شرکت های فناوری مانند گوگل و آمازون از تکنیکی به نام “لکه گیری” استفاده می کنند. این شرکت ها با کاهش یا افزایش سرعت ساعت در طول چند ساعت، یک ثانیه کبیسه را به هم می زنند. متا در طول 17 ساعت یک ثانیه کبیسه می‌زند، در حالی که گوگل از تکنیک اسمیر 24 ساعته استفاده می‌کند که از ظهر تا ظهر طول می‌کشد و همه را تشویق می‌کند که از این روش پیروی کنند. به این ترتیب، یک ثانیه کبیسه هیچ علامت زمانی عجیبی ایجاد نمی کند که بتواند شبکه ها را از بین ببرد.

اما متا از تکنیک لکه گیری خود دفاع نمی‌کند.هدف پست جدید آن رساندن صدای خود به جنبشی است که خواستار کنار گذاشتن جهش یک ثانیه‌ای است. سازمانی که مسئول تصمیم گیری در مورد تنظیم UTC است، سرویس بین المللی چرخش زمین و سیستم های مرجع، از سال 1972 تاکنون 27 ثانیه کبیسه اضافه کرده است. متا معتقد است که این تغییرات برای هزاره بعدی کافی است.

در سال 2015، اتحادیه بین المللی ارتباطات از راه دور در کنفرانس جهانی ارتباطات رادیویی خود درباره دومین جهش بحث کرد و به این نتیجه رسید که برای پی بردن به تأثیر تخلیه آن به مطالعات بیشتری نیاز است. انتظار می رود اتحادیه نتایج مطالعات را بررسی کند و پیشنهاد بازنشستگی دومین جهش را در کنفرانس بعدی خود در سال 2023 بررسی کند.

متا در پست خود گفت:”رویدادهای ثانیه  کبیسه باعث ایجاد مشکلاتی در سراسر صنعت شده است و همچنان خطرات زیادی را به همراه دارد. به عنوان یک صنعت، هر زمان که یک ثانیه کبیسه معرفی می شود، با مشکلاتی مواجه می شویم و از آنجا که این یک رویداد بسیار نادر است، هر بار که اتفاق می افتد جامعه را ویران می کند.

تقاضای فزاینده برای دقت ساعت در تمام صنایع بیش از آنکه خوب باشد، خسارت وارد می‌کند و منجر به اختلالات و قطع برق می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.