همه آنچه باید از شبکه اتصال تلفن همراه 5G بدانید

اتصال دوگانه 5G

در عصر 5G ، چند اصطلاح جدید وجود دارد که نیاز به توضیح دارد. شبکه 5Gنسبت به نسل قبلی خود یعنی 4Gپیشرفته تر و پیچیده تر است. یکی از این اصطلاحات که نیاز به توضیح دارد اتصال دوگانه G5 است.

به گزارش تک ناک، شبکه 4G قبلی با کامل بودن فاصله زیادی داشت. بنابراین، 5G برای ارتقا نیاز به کارهای بیشتری داشت. برای حل مشکل پوشش و ظرفیت 4G، شبکه نسل جدید “اتصال دوگانه 5G” را به ارمغان می آورد.

اتصال دوگانه 5G به این معنی است که تلفن هوشمند می تواند به دو ایستگاه پایه به طور همزمان متصل شود. این دو ایستگاه پایه می توانند یک ایستگاه پایه 4G به علاوه یک ایستگاه پایه 5G باشند. با این حال، آنها همچنین می توانند دو ایستگاه پایه 5G باشند. بنابراین، آنها همچنین MR-DC (Multi-Radio Dual Connectivity) یا NR-DC  نامیده می شوند.

معماری پیچیده به نظر نمی رسد

با این حال، چند مشکل در آن وجود دارد. آیا بین این دو ایستگاه پایه نقطه اولیه و فرعی وجود دارد؟ آیا اتصال دوگانه و تجمع حامل همزیستی دارند؟ کنترل در کدام ایستگاه پایه قرار دارد؟ چگونه داده های کاربر را تقسیم کنیم؟ آیا الزاماتی برای شبکه اصلی وجود دارد؟ اینها سوالات متعددی هستند که نیاز به پاسخ دارند.

اول از همه، اگرچه این دو ایستگاه پایه در خدمت کاربران هستند، اما دارای نقاط اولیه و فرعی هستند. یک گره اصلی (یا گره MN) با وضعیت بالا وجود دارد. همچنین، یک گره ثانویه (SN Node) با وضعیت پایین وجود دارد. گره Master نیز گره اولیه است. هنگامی که یک گوشی هوشمند به اتصال 5G نیاز دارد، ابتدا به گره اصلی متصل می شود. متعاقباً، گره ثانویه را اضافه می کند. گره اصلی یا اصلی نیز “نقطه لنگر” است و با صفحه کنترل شبکه اصلی تعامل دارد.

MCG در مقابل SCG

صرف نظر از اینکه گره اولیه باشد یا گره ثانویه، آنها چندین اپراتور موبایل را به صورت داخلی برای تجمع چند  اپراتور موبایل  پشتیبانی می کنند. برای گره اصلی، هنگامی که اپراتور موبایل داخلی تجمیع شد، معادل بسته بندی چندین اپراتور موبایل در یک گروه است. ما مجموعاً این گروه را گروه سلولی اصلی (MCG) می نامیم. به همین ترتیب، سلول های متعدد درون گره ثانویه، گروه های  سلولار ثانویه (SCG) نامیده می شوند.

برای MCG، شبیه به تجمع اپراتور های رایج، سلول اولیه Pcell نیز نامیده می شود. علاوه بر این، سلول ثانویه نیز Scell نامیده می شود. برای SCG، سلول اولیه PSCell (سلول ثانویه اولیه) نامیده می شود. سلول های ثانویه معمولی باقی مانده هنوز سلول های ثانویه SCell نامیده می شوند. صرف نظر از MCG یا SCG، سلول اولیه بدون شک بسیار مهم است. بنابراین، PCell و PSCell در مجموع به عنوان سلول ویژه (به اختصار spCell) نامیده می شوند.

حامل داده بین تلفن همراه و گره اصلی، حامل MCG است. به همین ترتیب، حامل داده بین تلفن همراه و گره ثانویه، حامل SCG است. اگر تلفن همراه دارای حامل با گره اولیه و گره ثانویه همزمان باشد، دارای حامل تقسیم است. این نشان می دهد که داده ها در یک گره خاص تقسیم شده اند. ایستگاه پایه به طور همزمان به تلفن هوشمند و شبکه اصلی متصل می شود. این بدان معنی است که میدان دید به طور طبیعی بسیار گسترده تر از یک تلفن هوشمند است. وقتی گوشی هوشمند داده را دریافت می کند، گره ای را که داده از آنجا می آید شناسایی می کند.

اتصال دوگانه 5G چقدر پیچیده است

همانطور که قبلاً گفتیم، تلفن هوشمند ممکن است به طور همزمان به یک شبکه 4G و یک شبکه 5G متصل شود. با این حال، تعیین اینکه آیا اتصال یک شبکه اصلی 4G است یا یک شبکه اصلی 5G، پیچیده است. همچنین، تعیین اینکه آیا ایستگاه پایه یک ایستگاه پایه 4G است یا یک ایستگاه پایه 5G کار ساده ای نیست. برای توضیح این موضوع، می‌توان از شبکه‌های غیرمستقل (NSA) و مستقل (SA) استفاده کرد. ما از گزینه 3x معماری NSA و گزینه 2 معماری SA به عنوان مثال استفاده خواهیم کرد تا ببینیم که هر دو چگونه اتصال دوگانه 5G را اجرا می کنند.

گزینه 3X در 5G NSA 

گزینه 3x اساساً یک اتصال دوگانه 5G بین یک ایستگاه پایه 4G و یک ایستگاه پایه 5G است. این همچنین به عنوان EN-DC شناخته می شود. شبکه اصلی از 4G EPC استفاده می کند و ایستگاه پایه 4G گره اصلی است. این نقطه لنگر صفحه کنترل است. در چنین سناریویی، ایستگاه پایه 5G گره ثانویه است. گره ثانویه همچنین نقطه کنترل توزیع صفحه کاربر است.

برای خدمات صوتی، گزینه 3x فقط می تواند از 4G بدون بارگیری استفاده کند. این حامل MCG پایان یافته با MN را تشکیل می دهد. برای خدمات داده، اگر ایستگاه پایه 5G بارگیری را انجام ندهد، حامل SCG پایان یافته با SN است.

گزینه 2

اجرای اتصال دوگانه 5G در گزینه دوم  NR-DC نامیده می شود. این اتصال دوگانه بین ایستگاه پایه 5G و ایستگاه پایه 5G است. شبکه اصلی از 5GC استفاده می کند، یک ایستگاه پایه 5G از باند فرکانس Sub6G به عنوان گره اصلی و نقطه کنترل تخلیه استفاده می کند. ایستگاه پایه 5G دیگر از باند فرکانس موج میلی متری به عنوان گره ثانویه استفاده می کند.

با تعمیق استقرار 5G، بر اساس شبکه مستقل 3.5 گیگاهرتز یا 2.6 گیگاهرتز (گزینه 2)، و سپس قرار دادن امواج میلی متری از طریق NR-DC برای دستیابی به نرخ های بالا و پایین لینک فوق العاده بالا. اپراتورهای بیشتری این گزینه را برای اتصال دوگانه 5G انتخاب می کنند.

نتیجه

بخش خوبی از جزئیات در این مقاله نکات فنی است که یک کاربر معمولی گوشی های هوشمند متوجه آنها نمی شود. با این حال، نکته اصلی این است که اتصال دوگانه 5G به این معنی است که یک تلفن هوشمند می تواند به دو ایستگاه پایه به طور همزمان متصل شود. این اطمینان حاصل می کند که تلفن هوشمند همیشه به اینترنت متصل است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.