آزمایش موفقیت آمیز هواپیمای مافوق صوت تالون  

هواپیمای مافوق صوت تالون

هواپیمای مافوق صوت تالون، اکنون یک دستاورد دیگر برای افتخار دارد. هواپیمای استراتولانچ Roc ، با موفقیت رها کردن هواپیمای آزمایشی مافوق صوت خود، TA-0 را به پایان رساند و راه را برای اولین پرواز مافوق صوت در چند ماه آینده هموار کرد.

به گزارش تکناک، هواپیمای مافوق صوت تالون  از 6 موتور نیرو می گیرد، بدون شک بزرگترین هواپیمای جهان از نظر اندازه است. این هواپیمای دو بدنه شبیه هیچ چیزی که بتواند محموله سنگینی را حمل کند نیست. زمانی که Roc طراحی شد، قرار بود موشک‌های قابل پرتاب هوایی را حمل کند که ماهواره‌ها را به مدار می فرستند و بسیار شبیه به چیزی باشد که Virgin Orbit برنامه ریزی می کند.

با این حال، پس از مرگ بنیانگذار خود پل آلن، استراتولانچ مجبور شد برنامه های خود را تغییر دهد و به سمت آزمایش هواپیمای مافوق صوت حرکت کند. با توجه به اینکه Virgin Orbit اخیراً اعلام ورشکستگی کرده است، به نظر می رسد استراتولانچ اقدام درستی انجام داده و اکنون به سمت آینده امیدوار کننده ای می رود.

پرتاب موفقیت آمیز هواپیمای مافوق صوت

تنها اکتبر گذشته بود که Roc اولین پرواز خود را با هواپیمای مافوق صوت انجام داد که برای اولین بار تالون نام گرفت. تالون یک هواپیمای آزمایشی مافوق صوت قابل استفاده مجدد است که می تواند محموله های سفارشی را با سرعتی بیشتر از 5 ماخ یا پنج برابر سرعت صوت حمل کند.

این رویداد بسیار مهم است است، زیرا با توجه به اینکه این شرکت در سال 2019 به دنبال ورشکستگی بود و اکنون به سمت آزمایش هواپیمای مافوق صوت برای پنتاگون روی آورده است. استراتولانچ در حال حاضر در حال ساخت تکرارهای پیشرفته از هواپیمای قابل استفاده مجدد تالون  Aاست اما اخیراً نسخه تالون A0 را آزمایش کرده است که نیروگاهی ندارد.

روز شنبه، 11 می، هواپیمای Roc در یازدهمین پرواز آزمایشی خود، کمی بعد از نه صبح از پایگاه هوایی و فضایی موهاوی در جنوب کالیفرنیا به پرواز درآمد. بزرگترین هواپیمای جهان در حال حرکت به سمت غرب، تالون A0 را هنگامی که در نزدیکی سواحل مرکزی کالیفرنیا قرار داشت، رها کرد.

در بیانیه مطبوعاتی آمده است: از آنجایی که تالون A0 موتوری برای رسیدن به سرعت های مافوق صوت ندارد، این هواپیمای آزمایشی تنها می تواند مانورهای سرخوردن را انجام دهد و داده های تله متری را از طریق Roc به تیم تحقیقاتی بازگرداند و به پایگاه نیروی فضایی وندنبرگ برگردد.

در حالی که سایر هواپیما های آزمایشی تالون دارای ارابه فرود هستند تا امکان بازیابی آنها را در هر فرودگاه فراهم کند، تالون A0  فقط می تواند یک فرود ساختگی انجام دهد و روی سطح آب فرود آید. Roc چهار ساعت و هشت دقیقه پس از بلند شدن در موهاوی فرود آمد.

دکتر زاخاری کرور، مدیر اجرایی استراتولانچ در بیانیه مطبوعاتی گفت: آزمایش امروز استثنایی بود. دیدن رهاسازی ایمن TA-0 به دور از Roc بسیار هیجان‌انگیز بود. سخت‌افزار و سیستم‌های جمع‌آوری داده‌های ما طبق پیش‌بینی‌ها عمل کردند و اکنون در آستانه دستیابی به پرواز مافوق صوت هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.