رونمایی از یک هواپیمای هیدروژنی مافوق صوت جدید

استارتاپ هوافضای اروپایی Destinus از سومین هواپیمای هیدروژنی مافوق صوت نمایشی خود به نام Destinus 3 در نمایشگاه هوایی پاریس رونمایی کرد.

به گزارش تکناک، هنوز مشخص نیست که هوانوردی در آینده قرار است با استفاده از انرژی الکتریکی یا سوخت‌های جایگزین انجام شود. با این حال شرکت استارتاپ اروپایی Destinus قصد دارد تا در سال 2030 از یک هواپیمای هیدروژنی رونمایی کند که قادر به انتقال مسافران بین فرانکفورت و شانگهای در کمتر از سه ساعت باشد. این باعث صرفه‌جویی در زمان خواهد شد چراکه پروازهای هواپیمای معمولی 8 ساعت طول می‌کشند.

جالب‌ترین بخش درباره برنامه‌های شرکت Destinus این است که استفاده از هیدروژن به عنوان سوخت، تردیدها و نگرانی‌ها درباره انتشار گازهای گلخانه‌ای در سفر را کاملاً برطرف می‌کند. استارتاپ Destinus در حال کار برای ساخت هواپیماهای مسافربری مافوق صوت تجاری است که سوخت آنها فقط با هیدروژن تامین شود.

پرواز با نیروی هیدروژن

Destinus هیدروژن را به عنوان سوخت برای هواپیمای هیدروژنی مافوث صوت Destinus 3 انتخاب کرده است زیرا ارزش حرارتی آن سه برابر سوخت رایج مورد استفاده در هواپیماهای امروزی است. علاوه بر این، این سوخت دارای قابلیت خنک کنندگی فوق العاده ای است که آن را به سوخت ایده آل برای موتورهای سیکل ترکیبی تبدیل می کند. این موتورها از یک توربوجت با قابلیت تولید سرعت های فروصوت و مافوق صوت تشکیل شده است. Destinus همچنین حالت پس سوزی را برای این موتور ها طراحی کرده است که می تواند در صورت نیاز نیروی رانش اضافی را فراهم کند.

Destinus قصد دارد اولین هواپیمای تجاری کاملاً هیدروژنی خود را بین سال‌های 2030 تا 2032 به آسمان بفرستد. این هواپیما که Destinus S نام دارد برای حمل 25 مسافر با سرعت پیشنهادی 5 ماخ برنامه ریزی شده است و می‌تواند سریع‌تر از کنکورد حرکت کند.

حدود یک دهه بعد، این شرکت قصد دارد Destinus L را معرفی کند، نوع بزرگتر هواپیمای این شرکت است و قادر به حمل حداکثر 400 مسافر خواهد بود. انتظار می‌رود این هواپیما بین مقاصد جهانی با سرعت 6 ماخ حرکت کند. انرژی این پرواز توسط هیدروژن برودتی تامین می شود که نیروی پیشرانه را تامین کرده و خنک کنندگی را تسهیل می کند.

کار انجام شده تا کنون

تاکنون، Destinus با موفقیت پرواز را بر روی نمونه اولیه Destinus 1، که یک هواپیمای 4 متری است و Jungfrau نامیده می شود، نشان داده است. در اکتبر سال گذشته، این شرکت هواپیمای 10 متری Eiger خود را در یک پرواز فروصوت به نمایش گذاشت.

ماه گذشته، Destinus با موفقیت فناوری پس سوز با سوخت هیدروژنی خود را که در Destinus 3 نیز وجود دارد، آزمایش کرد. میخائیل کوکوریچ، مدیرعامل Destinus در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت: سیستم محرکه Destinus 3 از یک موتور توربوجت با سوخت جت تشکیل شده که یک پس‌سوز با سوخت هیدروژن مایع نیز استفاده میکند. ما همچنین در حال توسعه برنامه هایی برای آزمایش یک سیستم کاملا مبتنی بر هیدروژن برای هر دو توربوجت و پس سوز هستیم.

به غیر از سوخت هیدروژنی، Destinus همچنین سیستم خلبان خودکار جدید خود را در این اثبات کننده به نمایش خواهد گذاشت. کمپین‌های پروازی با استفاده از هیدروژن مایع به‌عنوان سوخت در اوایل سال 2024 آغاز می‌شود و شامل استفاده از یک سیستم تغذیه نوآورانه با پمپ الکتریکی می‌شود. در مراحل اولیه، Destinus پرواز فرو صوت را انجام خواهد داد و در نیمه دوم سال 2024 پرواز مافوق صوت را هدف قرار خواهد داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.